Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Hur menar du då?.....i dagsljus .....
När ska dimmljus i front tändas det finns ingen strömbrytare och har provat att vrida på ratten men det händer inget
det gällde bidrag #21. Transportstyrelsens föreskrift som visas bakom länken verkar beskriver belysningsföreskrifter gällande i dagsljus. Jag kunde inte identifiera en föreskrift som förbjuder att använda dimljus samtidigt med halvljus/helljus under natten eller under dåligt väder. Och personligen tycker jag att dimljus hos många bilar är för svaga att kunna ersätta halvljus, det är hellre ett komplement.Hur menar du då?
Förbudet gäller inte bara vid dagsljus utan hela dygnet och har gällt sedan 1995.det gällde bidrag #21. Transportstyrelsens föreskrift som visas bakom länken verkar beskriver belysningsföreskrifter gällande i dagsljus. Jag kunde inte identifiera en föreskrift som förbjuder att använda dimljus samtidigt med halvljus/helljus under natten eller under dåligt väder. Och personligen tycker jag att dimljus hos många bilar är för svaga att kunna ersätta halvljus, det är hellre ett komplement.
Sverige när du har mötande.I vilket land är det inte tillåtet att ha halvljus och dimljus tända samtidigt? Enligt ECE R-48 - vilken är lag i alla ECE länderna - ser det så här ut:
6.3.7 Elektriska anslutningar Det ska vara möjligt att tända och släcka de främre dimlyktorna oberoende av helljusstrålkastarna, halvljusstrålkastarna eller någon kombination av hel- och halvljusstrålkastare, såvida inte de främre dimlyktorna används som en del i en annan belysningsfunktion i ett justerbart framljussystem, där emellertid tändningen av de främre dimlyktorna ska ha företräde framför den funktion i vilken de främre dimlyktorna används som en del
Jesus, what a nonsense.... men tack för korrigeringen, bra att veta i alla fall.Förbudet gäller inte bara vid dagsljus utan hela dygnet och har gällt sedan 1995.
![]()
Teknikens Värld – Bilnyheter, test av bilar och mycket mer
Teknikens Värld är Sveriges främsta biltidning som ger dig de senaste nyheterna och de bästa testerna av nya och begagnade bilar.www.expressen.se
Jesus, what a nonsense.... men tack för korrigeringen, bra att veta i alla fall.
Om man inte kör motorcykel, för då får man ha både halvljus och dimljus när det är dagsljus.Förbudet gäller inte bara vid dagsljus utan hela dygnet och har gällt sedan 1995.
![]()
Teknikens Värld – Bilnyheter, test av bilar och mycket mer
Teknikens Värld är Sveriges främsta biltidning som ger dig de senaste nyheterna och de bästa testerna av nya och begagnade bilar.www.expressen.se
Om man inte kör motorcykel, för då får man ha både halvljus och dimljus när det är dagsljus.
Får man kombinera motorcykelns varselljus och halvljus? | iKörkortMC.se
www.ikorkortmc.se
Varför ska det vara enkelt?![]()
I Trafikförordningen (3:e kapitlet, 71:a paragrafen) står det:Det står varselljus och halvljus, dimljus är inte varselljus. Men säkert har man tillåtit detta p.g.a. motorcyklarnas
dåliga synlighet i trafiken.
I Trafikförordningen (3:e kapitlet, 71:a paragrafen) står det:
Sådant ljus som avses i första stycket (varselljus), dimljus eller halvljus för inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Så jo, det tolkas i MC-kretsar som att det är fritt fram att köra med dimljus och halvljus samtidigt under dagsljus.