Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Det är nog bara för extravärme när det är kallt.
Gick också i samma tankar ett tag tills jag läst en massa för- resp. nackdelar med dieselvärmare.
Resultatet blev att jag/vi skippar dieselvärmare och löser back-up-metoden med elverk (som vi redan har = ingen ytterligare investering) i kombination med ett konvektorelement samt fåtal extra reservdelar till ALDE-pannan (cirkulationspump + thermosäkring + extra glykol) & lite verktyg samt know how.
Den långsiktiga planen är dessutom att montera extra gasoltankar under bilen för att minska beroendet av gasolköp stup i kvarten. Vi har visserligen 1st extra P11 (totalt 3st) men det är stor skillnad med gasoltank om 2 x 70 lit.
Mvh!
// Niklas
Förstår. Dock kan allt möjligt hända. Startade upp husbilen för säsongen härom veckan. Vaknade up med kall bil och svart panel till alden och dött kylskåp(!?). Efter mycket felsökning och flera fruktlösa samtal med verkstäder (typ vi säljer bara adria och kabe) lyckades dometic support komma med svaret varför 12v läge på kylskåpet blåste 3,15v säkringen i alden. Dålig jordning av kylskåpet så det försökte dra ström bakvägen.
Sedan lugnt några dagar tills alden började låta som en orkan samtidigt som gasen inte räckte till riktigt för kokning. Bara ca -5 så hade eis-ex avslagen. Normalt använder vi den bara vid -20. Visade sig lösa problemet. Hände igen härom dagen efter ett besök i Bergen med avstängd eis-ex. Kom tillbaka till några minusgrader och stopp i gasflödet från tanken. Eis-ex på igen. Trodde ett tag att filtret var täppt så kontaktade lokala handlaren. Man ligger ju inte under bilen i -10 grader och meckar allt för mycket. Han tyckte jag skulle vända mig till stället jag köpt bilen på. Hm, centrala Tyskland......
Båda gångerna höll dieselvärmaren igång oss. Lärdom (återigen): se till att kunna klara dig på egen hand och bra med eis-ex värmare även på extern dieseltank. Frågan kvarstår ju varför den behövs redan vid -5 plötsligt.
Lärdomen är, efter viss livserfarenhet så även från kallt klimat, är att säkra upp med back-up system (fristående) och flexibilitet. För fel/problem kommer...
Vid -25 till -35C (och däröver) uppstår problem på utrustning som vid varmare väderlek fungerar felfritt. Extra hög risk för problem är om utrustning stängs av och skall återstartas vid extrem kyla.
Husbilslivet skall/bör dock vara bekvämt, i förhållande till de förhållanden som råder ute i naturen (tält, snöbivacker, öppet kalfjäll osv.) vilket också medför komplexare utrustning vilket ökar risken för stop/problem.
I realiteten har vi fler lösningar än 2.
1.) ALDE med gasoldrift = huvudvärmekälla)
2.) ALDE med el-patroner + Elverk = back-up #1
3.) Konvektorelement + kupefläkt + Elverk (3500 kVA) = back-up #2
4.) Bilmotor & rulla hemåt eller till verkstad/plats för egen reparation = back-up #3
5.) Sovsäckar + bra kläder + mobiltelefon att kalla på bärgning med = back-up #4
6.) Sovsäckar + bra kläder + skidor att transportera sig till närmaste telefon/varm byggnad för att påkalla hjälp = back-up #5
Någon oro för säkerheten ELLER att lösa värmeproblem fnns inte. Jag/vi har ytterligare alternativ på lager om läget skulle bli extremt men någon fara för det finns i realiteten inte, även när vi fricampar.
Mvh!
// Niklas
Nummer 7 saknas, skoter på släpet
Frångick släp (för att få med mc:n) till förmån för +80km/h och på köpet blev jag med husbil (inte ångrat en sekund). Tyvärr rymmer inte garaget I husbilen skoter annars hade kanske en sådan inhandlats och åkt med vintertid. Fast jag tror frukan hade regagerat vi har tillräckligt med fordon som det är. Ett till hade blivit 3 för mycket (minst)