• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselpris Tyskland

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Ökad inblandning av oljor som inte deltar i förbränningen på ett bra sätt ger högre förbrukning samtidigt som skatten stiger så det blir en form av dubbelsbeskattning .
Den teorin tycker jag inte riktigt håller längre. Innan vi sänkte reduktionsplikten var det en "sanning" på det här forumet att dieseln i Tyskland räckte mycket längre. Nu när reduktionsplikten sänkts i Sverige har i alla fall inte jag märkt någon på förbrukningen mellan sommaren 2023 och sommaren 2024.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den teorin tycker jag inte riktigt håller längre. Innan vi sänkte reduktionsplikten var det en "sanning" på det här forumet att dieseln i Tyskland räckte mycket längre. Nu när reduktionsplikten sänkts i Sverige har i alla fall inte jag märkt någon på förbrukningen mellan sommaren 2023 och sommaren 2024.
Vi har fortfarande MK1 diesel i Sverige. (med eller utan reduktionsplikt)
I övriga Europa används EN590 diesel, som har ca 3% högre energiinnehåll per liter.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Vi har fortfarande MK1 diesel i Sverige. (med eller utan reduktionsplikt)
I övriga Europa används EN590 diesel, som har ca 3% högre energiinnehåll per liter.
Okej, tack för klargörandet. Jag uppfattade det innan sänkningen som att det bara var reduktionsplikten som var boven och hade hoppats spara någon deciliter i år.
Däremot tycker jag nog att det inlägg jag kommenterade återigen ger sken av att förbrukningen skulle komma att öka vid ökad reduktionsplikt vilket jag med min erfarenhet av sommarens förbrukning inte alls tycker stämmer.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Den teorin tycker jag inte riktigt håller längre. Innan vi sänkte reduktionsplikten var det en "sanning" på det här forumet att dieseln i Tyskland räckte mycket längre. Nu när reduktionsplikten sänkts i Sverige har i alla fall inte jag märkt någon på förbrukningen mellan sommaren 2023 och sommaren 2024.
Man har kunnat köpa sk. båtdiesel vilket jag och flera med mej gjorde eftersom den var billigare, det gick ett tag sen kom det upp en skylt att den var dyrare eftersom det inte var någon inblandning som en straffskatt.
Vi som körde på den dieseln märkte att motorn var lite piggare och drog mindre.
Vegetabilisk olja har en del skillnader i flampunkt osv vilket gör att en gammal motor med gammal insprutningsteknik ger mindre effekt, där är ju motorns effekt på marginalen jämfört med nya som ofta har dubbla effekten och en helt annan teknik. Där märker man sannolikt ingen större skillnad medans 5hk på en klen motor gör en stor skillnad.
Inte många mil rakt österut är det enorma utsläpp det ryker ordentligt om lastbilarna. Allt är sotigt kläderna luktar, när min fd fru kom hem efter en resa måste allt tvättas omgående kläderna var smutsiga av sot och luktade typiskt ryssland. Där kan vi prata om utsläpp! Den skillnad sverige kan göra i utsläpp är i praktiken inte mätbar och vad jag vet har heller inga mätningar gjorts allt är en papperstiger framräknat helt teoretiskt efter extrapolerade antaganden. Efter som inga verkliga mätningar görs kan man heller inte veta påverkan av vegetabiliska inblandningar. Olja som olja det brinner ju att den sen har färdats runt halva jorden på en tankbåt tänker man bort att det skördats med dieseldrivna traktorer osv genom hela tillverkningskedjan tänker man bort. Vad är vinsten för miljön ingen räknar på det det handlar inte om miljön överhuvudtaget.
 

Jost68

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
29346
Medlemskap
2024
Man har kunnat köpa sk. båtdiesel vilket jag och flera med mej gjorde eftersom den var billigare, det gick ett tag sen kom det upp en skylt att den var dyrare eftersom det inte var någon inblandning som en straffskatt.
Vi som körde på den dieseln märkte att motorn var lite piggare och drog mindre.
Vegetabilisk olja har en del skillnader i flampunkt osv vilket gör att en gammal motor med gammal insprutningsteknik ger mindre effekt, där är ju motorns effekt på marginalen jämfört med nya som ofta har dubbla effekten och en helt annan teknik. Där märker man sannolikt ingen större skillnad medans 5hk på en klen motor gör en stor skillnad.
Inte många mil rakt österut är det enorma utsläpp det ryker ordentligt om lastbilarna. Allt är sotigt kläderna luktar, när min fd fru kom hem efter en resa måste allt tvättas omgående kläderna var smutsiga av sot och luktade typiskt ryssland. Där kan vi prata om utsläpp! Den skillnad sverige kan göra i utsläpp är i praktiken inte mätbar och vad jag vet har heller inga mätningar gjorts allt är en papperstiger framräknat helt teoretiskt efter extrapolerade antaganden. Efter som inga verkliga mätningar görs kan man heller inte veta påverkan av vegetabiliska inblandningar. Olja som olja det brinner ju att den sen har färdats runt halva jorden på en tankbåt tänker man bort att det skördats med dieseldrivna traktorer osv genom hela tillverkningskedjan tänker man bort. Vad är vinsten för miljön ingen räknar på det det handlar inte om miljön överhuvudtaget.
Jag följer inte riktigt med i resonemanget.
Jag uppfattade att du i den tidigare kommentaren du skrev menade att med ökad reduktionsplikt skulle förbrukningen öka. Det var det jag inte tyckte stämde i och med att jag inte sett någon sänkt förbrukning mellan 2023 och 2024.
Allt resonemang i citat ovan verkar inte alls syfta på reduktionspliktens nivå utan dess vara eller inte vara och om det är bättre för miljön eller inte. Jag hade inga sådana tankar alls med i mitt inlägg utan tänkte bara på eventuella skillnader i förbrukningen mellan låg och hög reduktionsplikt.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Ett enkelt svar! den dieseln som är gjord för båtar gör att bilen drar mindre diesel jämfört med den med hög inblandning.
Den dieseln för båtar är lämplig att tanka innan avställningen på vintern eftersom det inte blir någon beväxning i den.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ett enkelt svar! den dieseln som är gjord för båtar gör att bilen drar mindre diesel jämfört med den med hög inblandning.
Den dieseln för båtar är lämplig att tanka innan avställningen på vintern eftersom det inte blir någon beväxning i den.
Jag tankar blankdiesel (B0) innan vinteravställningen. Den innehåller ingen RME. Den finns på många mackar runt om i Sverige. Den är också billigare än "båtdiesel"
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.182
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
.......
Däremot tycker jag nog att det inlägg jag kommenterade återigen ger sken av att förbrukningen skulle komma att öka vid ökad reduktionsplikt vilket jag med min erfarenhet av sommarens förbrukning inte alls tycker stämmer.
Ökad reduktionsplikt innebär inblandning av HVO i dieseln. Då HVO har nästan lika högt energivärde som fossildiesel ökar förbrukningen i princip inget, så din reflektion stämmer.
Däremot ökar dieselpriset med HVO-inblandning.....
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag vill även tillägga att vår bil, FIAT 2014, går väldigt bra på HVO, billigare och även "mjukare" svårt att förklara men det känns, speciellt när den får dra hårt i motlut.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ett enkelt svar! den dieseln som är gjord för båtar gör att bilen drar mindre diesel jämfört med den med hög inblandning.
Den dieseln för båtar är lämplig att tanka innan avställningen på vintern eftersom det inte blir någon beväxning i den.
Redan när jag hade båt, långt innan det börjades med inblandning av förnybara bränslen i dieseln, var beväxning ett problem. Det gällde att se till att inget kondenvatten ansamlades i botten av tanken för annars kunde det börja växa gegga i gränsskiktet mellan dieseln och vattnet.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
Hej
Dieselpris. I euro Kroatien. 1.50.9
Sloveinien 1.55
italien 1.67. Vädret 16 grader
osterike på vägen ner augusti kufstein 150.9. Tyskland 1.55.9
österike Tauertunnel 13/9. 2.01.9. Full snöstorm. Nu 2 grader.
Plöckenpazz stängt. Körde väg b111 en kastatrof. Välj Lienz b 100 sen 87 till Hermangor sen b 111 till arnoldstein.
Provat bizzen för österike Kopplat till öresundsavtalet den piper och kontot sjunker.,
 
Toppen