Den teorin tycker jag inte riktigt håller längre. Innan vi sänkte reduktionsplikten var det en "sanning" på det här forumet att dieseln i Tyskland räckte mycket längre. Nu när reduktionsplikten sänkts i Sverige har i alla fall inte jag märkt någon på förbrukningen mellan sommaren 2023 och sommaren 2024.
Man har kunnat köpa sk. båtdiesel vilket jag och flera med mej gjorde eftersom den var billigare, det gick ett tag sen kom det upp en skylt att den var dyrare eftersom det inte var någon inblandning som en straffskatt.
Vi som körde på den dieseln märkte att motorn var lite piggare och drog mindre.
Vegetabilisk olja har en del skillnader i flampunkt osv vilket gör att en gammal motor med gammal insprutningsteknik ger mindre effekt, där är ju motorns effekt på marginalen jämfört med nya som ofta har dubbla effekten och en helt annan teknik. Där märker man sannolikt ingen större skillnad medans 5hk på en klen motor gör en stor skillnad.
Inte många mil rakt österut är det enorma utsläpp det ryker ordentligt om lastbilarna. Allt är sotigt kläderna luktar, när min fd fru kom hem efter en resa måste allt tvättas omgående kläderna var smutsiga av sot och luktade typiskt ryssland. Där kan vi prata om utsläpp! Den skillnad sverige kan göra i utsläpp är i praktiken inte mätbar och vad jag vet har heller inga mätningar gjorts allt är en papperstiger framräknat helt teoretiskt efter extrapolerade antaganden. Efter som inga verkliga mätningar görs kan man heller inte veta påverkan av vegetabiliska inblandningar. Olja som olja det brinner ju att den sen har färdats runt halva jorden på en tankbåt tänker man bort att det skördats med dieseldrivna traktorer osv genom hela tillverkningskedjan tänker man bort. Vad är vinsten för miljön ingen räknar på det det handlar inte om miljön överhuvudtaget.