• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselförbrukning

F

F.d. 52945

Guest
Sv: dieselförbrukning

Bengt-Åke Linder;

Vad har du för bil Bengt - Åke?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Pelle - jag tror på att du har meddelat realistiska värden.
Jag har också en alkovbil och har uppmätt förbrukningen 1,2 - 1,3 för blandad och högst normal körning där jag alltid håller hastighetsbrgränsningarna, resp för en körd total sträcka av 500 mil. Det går bara inte att ifrågasätta det!

Jag ifrågasätter däremot vissa andra, här rapporterade förbrukningssiffror, och jag ifrågasätter också starkt de svepande påståendena att "alkovbilar ju alltid drar mera än halv- eller helintegrerade" bilar OCH motsatsen.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej Concurro!
Om du läst inlägg 7 ovan, vad består de "svepande påståendena" av i t.ex det inlägget,
obs att "CD värdets" (= luftmotståndsvärdet) betydelse ökar succ med fordonets fart.

Bilens "luftmotstånd" måste övervinnas, därfärför krävs (map på CD värdet/olika för olika typer av fordon) succ mer effekt från motorn och därmed bränsle då fordonets fart ökar?
/ Mvh, Bengt 333
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: dieselförbrukning

Detta med bränsleförbrukning är mycket intressant. Man kan göra många beräkningar om detta ämne, bara man inte ljuger för sig själv.
Vill bara berätta en liten "rolig" historia (har inget med Husbilar att göra) men jag tar risken.
Vi hade tidigare en Vw Lupo Diesel. som drog mellan 0,299 och 0,40 per mil.
Alltså 0,299 enligt reklamen. Trodde naturligtvis inte på detta när jag köpte bilen.

Efter cirka 16000 mil sålde jag bilen och kunde då notera att dom ljög lite grand som man brukar göra. Men det var inte mycket för att bilen drog från 0,31 - 0,40 per mil. Men för att bilen skulle komma upp i 0,40/mil ja då fick man köra som en biltjuv.

Nu till "historien".
Hade parkerat på en gata i Göteborg bakom en Vw Passat. Skulle precis låsa bilen och gå där ifrån så kommer ägaren till Passaten fram och frågar mig:

Fin bil döö, hur stor tank har du på den dåå.
Den rymmer 34 liter, sa ja.
Å va fan drar den dåå.
A, den drar mellan 0,31 å 0,40 sa ja.

Å va drar din bil, fråga ja
A fan den drar litern vet du, sa han
Hur stor tank har du på den da, frågade ja.
60 liter, sa han och fortsatte, döö me din lille tank kommer du fan inte långt döö.
:D:D


.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16636

Guest
Testa bränsleförbrukning med nya Fiat Riviera 2.3, flat weight 3100KG.

Med 95km/tim motorväg körning och jämt med foten, jag fick 0.90 per mil. utan att använda sexen, och varvtal på 2300

Motor har 480 km totalt, men har ingen aning hur mycket det bli after inkörning. Nöjd ändå;)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: dieselförbrukning

Vi har en Chevrolet med 6.2 liters v8 diesel och förbrukningen ligger på mellan 1.2-1.4 liter per bil beroende på körstil,fullastad,automatlåda,ac,farthållare 4 personer.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej.

Efter att läst nästan alla inlägg om förbrukng som är väldigt låga runt litern osv.
Får man en funderig om körstilar har stor betydelse, i Pro Mobil som jag premunerar på visar tester på bänsleförbrukning aldrig så låga värden.
EX Eura Mobil Terresta 660HB med 157 HK motor snitt 1.24 L
Eller en alkovbil Rmor super Brig 699 me ford 140 HK motor, snitt 1.46 L.

Kanske kör Tyskarna hårdare?

En synpunkt från Jägarn. :D
 

mikesix

HBK Medlem
Inlägg
98
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
1317
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

har kört ca 950 mil med 3lit fiat integrerat ,drar ca 1,3 lit
tycker det är helt ok med tanke på glädjen som vi haft
ställer mig undrande till vissa låga siffror under litern:yes:
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: dieselförbrukning

Ja ja du kör ju alltid (lite) Och jag vet också att om man vill följa med övrig trafik så blir förbrukningen högre. Hoppas nästa vecka Pu pu väntar.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Jägaren,

Det stämmer att Tyskarna kör hårdare, tempot är ju mycket högre på kontinenten än det är i Sverige. Det märks genast om någon inte är van med autobahns trafikken. Det händer ganska ofta att man bli omkörd av Italienska - Öst Europeiska långtradare som inte respekterar max hastigheterna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: dieselförbrukning

Alkovbil på MB 316 CDI (med 6-växlad automat).
Blandad körning på svensk diesel med sommardäck 1,25 l/mil och 1,3 l/mil med dubbade vinterhjul, med båtsläp (1500 kg) 1,6 l/mil. På kontinental "fetare" diesel oftast under 1,1 l/mil (utan släp). Ligger vanligen runt 95 km/h (enl GPS) på motorväg = den hastighet som en majoritet av lastbilarna håller.
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: dieselförbrukning

I Teknikens Värld, nummer 10 finns en test om diesel kvalité resp. förbrukning. Man har jämfört svensk miljöklass 1 diesel mot två sortets tyska dieslar. Med svensk diesel drog bilen (Opel Astra 1,7 CDTi) 6,4 l/100 km, med vanlig tysk diesel 6 l/100 km, och med "finare" tysk diesel 5.5 l/100 km, skillnad 16%.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Efter våra inledande turer med vår alkovbil, visar förbrukningen efter 60 mils körning,med en snitthastighet av 74 km/tim, topphastghet 96, att bilen drar 1,25 l.
Mycket eller lite,jag vet ej. Men skoj har vi!.

mvh
Werner
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Jag har en Citroén C25 1990 och den har en 2,5 liter turbo diesel bygget på den är Pilote R450 .

Visst kan man köra billigare men jag har en tung gasfot och egentligen så skulle frugan köra den mera så blir det ju längre mellan tankstoppen ;) :)
 
F

F.d. 16636

Guest
Jag just kört till södra frankrike med min multijet 130, (fiat 2008) totalt 2650km och onboard data registrera 10.5 liter/ 100km. Hastighet mellen 95/110 motorväg i 6en. Husbil vikt 3200kg
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

I Teknikens Värld, nummer 10 finns en test om diesel kvalité resp. förbrukning. Man har jämfört svensk miljöklass 1 diesel mot två sortets tyska dieslar. Med svensk diesel drog bilen (Opel Astra 1,7 CDTi) 6,4 l/100 km, med vanlig tysk diesel 6 l/100 km, och med "finare" tysk diesel 5.5 l/100 km, skillnad 16%.

Intressant .
Vad kostar då resp. diesel, jag antar att den "finare" kostar en del mer.

mvh
Werner
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: dieselförbrukning

Werner,

Vet ej, har aldrig prövat att tanka den dyrare diesel. Den vanliga diesel kostar hos Jet i Belgien € 1.22 (SEK 11.41) och den dyrare Euro diesel kostar € 1.38 (SEK 12,91) dvs € 0.16 (SEK 1.49) mera. Undrar om det är värd pengarna :confused:
 
Toppen