• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

dieselförbrukning

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Vår förbrukning ligger på 1,10 - 1,15. Detta är framräknat på semesterresor, alltså några hundra mil var gång.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Snälla Ove G!
Kan du beskriva skillnaden i; att mäta den totala bränsleförbrukningen över 500 respektive 1200 totalt körda mil, körsträckan är ju enda skillnaden(?), eller?
Ju längre körsträcka (obs, jag avser inte förarens) dess säkrare resultat erhålls för beräkning av förbrukningen!

Ser att flera HBK are ovan säger sig köra på drygt 0,8 liter/mil, detta ser i varje jag som fullt realistiskt i motsats till dig Ove G, det är bara att ta till sig om man vill bli "bättre" i detta!
Se på lastbilsåkerierna hur de tror sig kunna tjäna in pengar/kostnader på att "lära de sina" att köra på ett "bränslesnålare" sätt och det kan säkert användas även av oss husbilsförare.

Bränsleförbrukning beror bla på vad du kör för bil, dess luftmotstånd, last, väder/vind/klimat, temp och framförallt hur du kör den. Förbrukning relaterad till hästkrafter är i detta sammanhang inte beroende av toppeffekt men väl av hur många av "hästkrafterna" som verkligen utnyttjas under körning.

Tycker för min del att alla redovisade förbrukningsresultat är rimliga, de är hämtade ur verkligheten! Resultaten kan ju lämpligen användas i syfte att minska vår egen förbrukningen om den nu ligger högt bland andras angivna förbrukningar (best case ... )!
/ Bengt 333
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: dieselförbrukning

Jag har kört "ecodrive" långt innan begreppet myntades. Framförhållning, hög växel, inte bromsa i onödan osv.
Om man nu ska vara säker på bränsleförbrukning så finns det bara ett sätt att mäta detta säkert. Först måste vägmätaren kalibreras, därefter installera en genomströmmningsmätare som mäter den exakta förbrukningen. Om detta görs får man en exakt mätning av förbrukningen.
Vägmätaren drivs ju av samma signal som ger hastigheten, i många inlägg tidigare har vi ju sett hur mycket som skiljer mellan mätare och GPS.
Jag kan bara gratulera de som lyckas köra på en förbrukning av 0,8 eller däromkring.
Ove.G
Klippt ur inlägget tidigare.
T.ex när man tankar en Fiat, så beroende på lutning när bilen tankas så kan full tank skilja på upp till 10 liter bränsle gång från gång (pga att luftficka bildas i tanken = troligaste orsak). Jag tror att du har samma tank som jag har. Blev i början mycket konfunderad över dessa svängningar i min egen bils förbrukning men har efter drygt 3.000 mil lärt mig hur/och när man tankat fullt.
Förlåt en okunnig yngling, men vad har full tank eller inte med förbrukningen att göra???
Ove.G
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3753

Guest
Sv: dieselförbrukning

Förlåt en okunnig yngling, men vad har full tank eller inte med förbrukningen att göra???
Ove.G
Som jag ser det så är det enda möjligheten att ha koll på förbrukningen.
Tanka fullt, köra tex 50 mil och tanka fullt igen.
Detta under förutsättning att tanken rymmer lika mycket varje gång man tankar fullt.
Diffar det 10 liter hit och dit beroende på om bilen står absolut vågrätt eller inte så blir det ju svårt.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: dieselförbrukning

Hur mycket som går i tanken är ju absolut ointressant. Körda mil och antal liter man tankar är ju det enda som är intressant. Sen får man leva med osäkerheten på vägmätaren.
Ove.G
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: dieselförbrukning

Jag skulle tro att om tio av oss i detta forum skulle köra samma bil samma sträcka så skulle vi få olika förbrukning. Dels så kör vi helt olika dels så påverkar vädret makter massor speciellt när det blåser och man har alkov.
Vi körde i somras ca 450 mil på vår sommar semester genom Holland-Belgien-Norra Frankrike. det var mycket småvägar och en ganska maklig takt då vi hade sällskap av två familjer till varav en med husvagn. Vår bil som är en Elnagh -05:a Alkov med Fiat 2,8 157hk var fullastad med fru, 2 barn och massor med packning drog i snitt 1,2 l/mil. Jag tycker det är en rimlig förbrukning och man får mycket upplevelse/liter.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: dieselförbrukning

Det är kanska ointressant att bedömma förbrukningen mellan två enskilda tankningar av orsaker som tidigare nämnts.

Slå ihop ett års tankningar och dela mängden liter bränsle med samma års körda kilometer så får man ett mer tillförlitligt värde.

Jag har gjort ett diagram i Excel över vår förbrukning som visar ganska stora variationerna i förbrukning mellan tankningarna, från som lägst 0,9 upptill 1,5l/mil.

Jag kan utläsa att efter att ha tankat vid vissa märken så har förbrukningen ökat, vilket jag tolkat som man där haft "sämre" bränsle.
 
F

F.d. 12602

Guest
Sv: dieselförbrukning

Kan konstatera att vår Rimor Superbrig 628 alkov på Fordchassie med 2,4 l 125 hk drar mycket, 1,26 i snitt på vår 600 milaresa t.o.r. england i somras.Men alkovbilar drar väl lite mer än både halv och helintegrerade. Åker vi hemma i Svedala är förbrukningen något högre ca. 1,35 l/mil, vad nu det bror på? Kan det möjligen vara mera godis i dieseln utomlands!?
Hälsn Hejje
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: dieselförbrukning

Gjort samma iakttagelse som Gunnar här ovan. Tankade "smutsig" diesel i Italien och fick lägre förbrukning än med Citydiesel (shell). Har testat 3 ggr och skillnaden var ca 0,1-0,2 alla tre ggr. Dock med reservation för fyllnadsgrad och övrig osäkerhet vid tankning enligt tidigare inlägg. Kanske miljön kostar lite extra vem vet.
Ove.G
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Kanske är det dags att summera vad som framkommit i tråden, dvs hur ange förbrukningsvärdet så, att det förstås och tolkas på ett verklighetstroget sätt?

Förslag:

1 - värdet ska mätas på och anges för så lång körsträcka som möjligt (minst 300 mil)
2 - körningen ska ha varit "normal" och iakttagande av gällande hastighetsbestämmelser
3 - på varierande vägar inkl "normalt mycket" tätortskörning
4 - under tiden april - oktober (ej dubbdäck och ingen körning i snö)
5 - data för aktuell bil: fabrikat och årsmodell, typ av bil (hel- halv integrerad, alkov el annat)
6 - bilens tillåtna bruttovikt
7 - motor (cyl antal, hk, framhjuls- el bakhjulsdrift, 5 / 6 vxl / automat )

Säkert fattas något väsentligt? Törs man föreslå, att web-Gunnar spinner vidare?
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Jag har kört "ecodrive" långt innan begreppet myntades. Förlåt en okunnig yngling, men vad har full tank eller inte med förbrukningen att göra???
Ove.G
Ove G, MIN FRÅGA till dig VAR;
"Kan du beskriva skillnaden i; att mäta den totala bränsleförbrukningen över 500 respektive 1200 totalt körda mil, körsträckan är ju enda skillnaden(?), eller? Ju längre körsträcka (obs, jag avser inte förarens) dess säkrare resultat erhålls för beräkning av förbrukningen!"

Betr dina citat Ove, så får du nog kolla ur vilka sammanhang du hämtar dem, det är viktigt annars blir det fel.

Med totala bränsleförbrukningen avser jag; tankade liter vid pump (enligt kvitto)!
Med totalt körda mil avser jag; bilmätarens ställning vid säsongens början resp slut.
Början och slut på säsongen har jag; full tank!
Betr min hastighetsmätare; bilens hastighetsmätare visar 3,5 km/t högre än GPS'n vid 90 km/t (ganska försumbart i detta sammanhang).

Dvs jag har alltså redovisat enligt t.ex Gunnars metod ovan, tom noggrannare med avstämning före och efter säsongen, jag kan inte inse att Gunnars och min metod att mäta är fel. Om mätaren sedan slår fel på knappt 4% (vid 90 km/t) så ändras förbrukningen endast marginellt.
/ Bengt 333
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: dieselförbrukning

Med en Knaus Travelliner 590, 99 årsmodel fiat 2,8 itd 122 hk Helintegrerat, totalvikt 3850 kg, har forbruket de siste 1400 mil på langkjøring lagt på 0,85 med en snill fot, og ca 0,95 på bykjørning.
Det lave forbruket mener jeg skyldes en front med lav luftmotstand, og kanskje litt sjåføren? ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: dieselförbrukning

Det är ju givet att ju längre körd sträcka, desto säkrare mätning, och tvärtom. Är vi inte överens om, att största osäkerheten fås vid enskild tankning. Det och felaktigheter hos mätare borde vi i detta sammanhang lämna därhän.
 
F

F.d. 8742

Guest
Sv: dieselförbrukning

På vår resa genom europa i sommras (1100mil) drog våran Fiat Dukato 2.3jtd 110hkr 1.17l/mil. Det är en 6m alkovbil som väger in på 3550kg. På motorvägen kör vi max 110km/h.
/MT
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: dieselförbrukning

Ja här får man väl skämmas lite!

Har tydligen ganska tung högerfot eftersom jag under 15 år förbrukat 19 398,49 liter diesel på 12525 mil, det ger 1,55 i snitt på den gamle Merc:an med alkov. Har i princip kört så fort den orkat. Men det har varit värt varje krona!

Den nye, Hymer SL640 alkov, har hittills dragit 1,45 i snitt på 257 mil med vinterdäck. Håller 110 på motorväg - och mycket av dessa mil är motorväg.

Hoppas att det sjunker ytterligare lite med väpumpade sommardäck annars får man väl lätta lite på gasen.

Mvh
Lasse
 

Folke & Karin

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1280
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Hej alla Husbilsklubbare!
Vi har åkt vår första säsong, med vår Dethleff RT 6844, renault motor 3,0 cdi 136 hk.
Det har varit blandad körning, där vi följt övrig trafikrytm, 600 mil på 660 liter, 1,1 per mil.
God fortsättning på det nya året!
Hälsar Folke & Karin!
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: dieselförbrukning

Ja här har ju vanliga bilbyggare en hel del att lära.....
Att kunna konstruera en bil som bara drar 0,8 l/mil vid blandad körning när den väger 3,5 4 ton-det måste vara en dröm för alla tillverkare av vanliga bilar!
-Det motsvarar väl ungefär att en vanlig Volvo skulle dra 0,3-0,4 l/mil
och det klarar ju inte ens Toyota Prius med sin elhybridteknik!
Nu måste vi bara få till en miljöklassning så slipper vi trängselavgifter o parkeringsavgifter mm....
mvh
Lasse W
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: dieselförbrukning

Renault Master 2,5 Delintegrerad Weinsberg 600 (~ Knaus Sun Ti 600) 2005:
Drog 1,11 l/mil vid blandad körning nu (<300 mil odubbade vinterhjul)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Har en Volvo S40 2.0D 2006:a med partikelfilter, den förbrukar stadigt runt 0,52-0,55 liter diesel/mil i körningar mellan 1,5 - 2 mil, vid längre körningar i tillåten hastighet något lägre. Dubbfria vinter- eller sommardäck skiljer inte i förbrukning.

Den "norm" som anges för personbilar bygger på en exakt "körcykel" (landsväg, blandat, etc) den jämför olika bilars bränsleförbrukning under identiska förhållanden. Detta har för den enskilde bilen/föraren inget med deras verklighet att göra.
Ingen människa kan eller har behov att upprepa just dessa jämförande körcykler/situationer, de används enbart vid nya biltypers "myndighetscertifieringar" för att ge oss som köpare en "viss" vägledning.

Baserat på detta får "man" som privatperson i "verkligheten" ofta lägre förbrukningsvärden, vilket många själva kunnat konstatera. Håller man sig till tillåtna farter och kör mjukt så är det inte så konstigt att sänka den "certifierade förbrukningen".

Den största enskilda påverkan på förbrukningen har normalt föraren av ett givet fordon, det kan skilja på upp till 20-30% mellan olika förare.
/ hälsar, Bengt 333
 

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Sv: dieselförbrukning

Då får jag vara ganska nöjd med bränsleförbrukningen på min bil Adriatik 650 Fiat Ducato 130 hk 2008. Har bara varit på en längre tur Bjurholm Sundsvall. Jag vill nog påstå att vi hade minst en snitt fart på 100 vilket innebär att vi åkde över fartbestämelserna i mellanåt. på 45 mil fick vi i den 40 liter vilket blir 0,88.vinterföre Decemberg vinterdäck

Greger Astrid
 
Senast ändrad:
Toppen