F
F.d. 55306
Guest
Hej alla där ute i cyberrymden.
Jag har en fråga om kamremsbyte. Har som så många andra en Fiat Ducato och enligt vad tillverkaren och märkesverkstaden säger så skall kamrem bytas efter 9.000 mil eller 5 år, vilket som nu kommer först. I år blir min bil 5 år och har rullat c:a 4.000 mil.
Har under en lång följd av år haft personbilar med kedja och inte behövt bekymra mig. Jag har heller inget minne av att jag förr i världen, när jag körde med remförsedda bilar, någonsin bytt en kamrem.
Nu till min fundering: överdriver tillverkare och verkstad för att vara på den säkra sidan? Eller bör man byta enl. rekommendation? Det är ju dock en icke försumbar kostnad. Fast det är klart, går remmen åt fanderns så lär det bli åtskilligt mer kostsamt.
Det finns säkert många i klubben som kan ha både efrarenheter och synpunkter på detta. Tacksam för råd.
Hälsningar / Sven-Erik i Eskilstuna
Jag har en fråga om kamremsbyte. Har som så många andra en Fiat Ducato och enligt vad tillverkaren och märkesverkstaden säger så skall kamrem bytas efter 9.000 mil eller 5 år, vilket som nu kommer först. I år blir min bil 5 år och har rullat c:a 4.000 mil.
Har under en lång följd av år haft personbilar med kedja och inte behövt bekymra mig. Jag har heller inget minne av att jag förr i världen, när jag körde med remförsedda bilar, någonsin bytt en kamrem.
Nu till min fundering: överdriver tillverkare och verkstad för att vara på den säkra sidan? Eller bör man byta enl. rekommendation? Det är ju dock en icke försumbar kostnad. Fast det är klart, går remmen åt fanderns så lär det bli åtskilligt mer kostsamt.
Det finns säkert många i klubben som kan ha både efrarenheter och synpunkter på detta. Tacksam för råd.
Hälsningar / Sven-Erik i Eskilstuna