• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Det där med kamrem??!!??

F

F.d. 55306

Guest
Hej alla där ute i cyberrymden.

Jag har en fråga om kamremsbyte. Har som så många andra en Fiat Ducato och enligt vad tillverkaren och märkesverkstaden säger så skall kamrem bytas efter 9.000 mil eller 5 år, vilket som nu kommer först. I år blir min bil 5 år och har rullat c:a 4.000 mil.

Har under en lång följd av år haft personbilar med kedja och inte behövt bekymra mig. Jag har heller inget minne av att jag förr i världen, när jag körde med remförsedda bilar, någonsin bytt en kamrem.

Nu till min fundering: överdriver tillverkare och verkstad för att vara på den säkra sidan? Eller bör man byta enl. rekommendation? Det är ju dock en icke försumbar kostnad. Fast det är klart, går remmen åt fanderns så lär det bli åtskilligt mer kostsamt.

Det finns säkert många i klubben som kan ha både efrarenheter och synpunkter på detta. Tacksam för råd.

Hälsningar / Sven-Erik i Eskilstuna
 

RULLAN

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022
Sv: Det där med kamrem??!!??

Jag har tackochlov inte någon erfarenhet ännu. När jag väl har det så är det förmodligen för sent. Det enda råd jag kan ge är att byt remmen innom den angivna tiden.
Leif
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Jag skulle aldrig våga mig på att hoppa över ett kamremsbyte. Det blir alldeles för dyrt. Dessutom lär inte vare sig verkstadens eller tillverkarens garantier eller försäkringen täcka ens bråkdelen av kostnaden för ett haveri.
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

jag skulle nog också byta på rekommederad intervall. Materialet i remmen åldras även om bilen inte går en massa mil.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Byt enligt föreskriven tid så har du gjort vad du kan för att förhindra ett stort hål i semesterkassan + mer därtill.

Även om man byter i tid är man inte garanterad att den håller. Vår kamrem kuggade över när bilen var 11 månader gammal med 2500 mil på mätaren.

Som tur var gällde garantin annars hade det kostat ca 8.000 EURO:msn_cry:
 
F

F.d. 14924

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Hejsan...! Jag har en dyrköpt erfarenhet av kamremmar. Köpte husbil förra året i Juni. Den hade gått 5500 mil . Under första semestern i Norge gick kamremmen sönder och förutom en hel massa strul blev det en MYCKET dyr historia. Rekommenderar varnt ett kamremsbyte för mycket än ett för lite.

Lycka till..!

/Mattematt
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Hej Mattematt!

Hur mycket kostade haveriet dej?

Mvh
Pilot
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Vad är det som gör att kamremmen på en diesel bös bytas så mycket oftare än en bensinare ex.vw/audi 12000mil/ 6 år i serviceboken men på verkstan säger dom enbart 12000mil och ej åldern .

Vad jag har hört så är det inte kamremmen i sig som orsakar haveriet utan att någon av komponenterna som också sitter på remmen går trögt , kan detta stämma eller är remmen så dålig då skulle dom nog titta öven hållfastheten som ex. materialtjocklek,vävarmeringen ev även en bredare rem .
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Vad är det som gör att kamremmen på en diesel bös bytas så mycket oftare än en bensinare ex.vw/audi 12000mil/ 6 år i serviceboken men på verkstan säger dom enbart 12000mil och ej åldern .

.


Momentet på kamremmen är högre på en diesel än på en bensinare.

// Pär
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Det där med kamrem??!!??

När man byter remmen så skall också spännare och ibland t.o.m. vattenpumpen bytas på vissa motormodeller. Dessa detaljer innehåller ett lager som inte håller hur länge som helst.
Är det så att motorn läcker olja, inte så sällsynt på äldre bilar, så kan detta förkorta livslängden på remmen betydligt.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Momentet på kamremmen är högre på en diesel än på en bensinare.

// Pär


Hur menar du med momentet ? Jag har 310nm resp 420 nm i mina personbilar och dom är bensinare och har säkerligen mera vrid än min gamla husbil som jag har för mej är 4år eller 4000mil .

Eller hur är det med Cittra,Pegga,Fiat´s 2,5 td av 1990 års modell ?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Nu brukar man säga att vridet är så högt på dieseln i förhållande till varvet. Alltså vid lågt varv.

Men det finns undantag från det som Volvo V50 T5 som har 320Nm vid låga 1500rpm o 220hk. Det är bottendrag.
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Hej snurrar inte en dieselsnurra långsammare än motsvarande bensinmotor,
det enda som skulle påverka dieselmotorn rem är väl hårdare ventilfjädrar eller trögare dieselpump på de modellerna som drivs av den remmen ,kanske är en anledning av tillverkarn att klara intervallen på typ 10 000 mil de andra momentet är ju på svänghjulet å påverkar inte remmen,ganska smart å byta vattenpump på de modellerna som drivs av kamremmen och an orsaka ett kamremshaveri
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Bytesintervall diesel kontra bensin kan man nog inte jämföra.

Vet att Opel på sina Astramodeller runt -94 sänkte sin bytesintervall om jag minns rätt från 12000mil till 6000mil. Kan ha fel om milen men är säker på att sänkningen var stor och problemen med.
Men femårsintervall är det många som har.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Vår lilla Daewoo Kalos 1.4 har bytesintervall 6000mil eller 5år. Och den har garanterat INTE mer vrid än vad husbilen har:mcride:
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

De flesta gånger en kamrem går är vid start eller stopp. Att det är känsligare på en disel kan nog bero på ett högre kompretionstryck än i en bensinare, eller. Olle.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.782
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Det där med kamrem??!!??

Hej, kamremmen driver bara kamaxeln och eventuellt vissa tillbehör, men motorns vridmoment har ingen betydelse i sammanhanget.

Hälsningar

Montreal
 

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Sv: Det där med kamrem??!!??

Vår förra HB, som vi köpte aug -07, hade stått still ganska länge hos försäljaren. Det var en -01 om jag minns rätt och den hade bara gått lite mer än 2000 km. Kamremmen blev, som tur var, bytt innan vi hämtade bilen. Men ibland hjälper inte ens det! Läs mer i denna tråd /Jeanette

http://www.husbilsklubben.se/forums/t20359/
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Det där med kamrem??!!??

Jag bytte kamrem på min Mazda Miata första gången när den hade rullat 18.000 mil. Det sitter en noninterferens motor i Miatan som innebär att om kamremmen går av så ska inget hända mer än att motorn stannar, så därför tordes jag köra så länge! När jag hade fått bort den gamla remmen och okulärbesiktade den så vare sig såg eller kände jag ingen större skillnad mot den nya, konstigt!
Jag hade även tänkt att byta både vattenpump och kamremsspännare när jag ändå hade grejerna isär, men vattenpumpen hade exakt samma trögmjukhet som den nya så varför? Fast spännaren bytte jag för lagret i spännarhjulet var lite slitet.
Fast på våran husbil som är en 05a med 4000 mil bakom sig så byter jag nog senast i höst. Där törs jag inte chansa för om jag har förstått det hela rätt så är det minst ventilsallad vid ett kamremsbrott:(

Tacka vet jag en gammal hederlig stötsstångsmotor utan skit som bara kostar konsumenterna pengar och oro;)

Bilen på min avatar har en riktig motor utan tjafs:D

Anders som är lite gammalmodig idag!!
 
Toppen