• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa Campingar

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa Campingar

Underbart med mycket humor på morgonen. Numera är bardörren låst när jag kommer, kanske för jag är en forumballerina. :twitcy: :twitcy:

Vad detta nu har med camping att göra, så spårade den tråden ur med mycket skratt. Det ena ger det andra, hålla rent i trådar är omöjligt.
 
F

F.d. 50455

Guest
Sv: Dessa Campingar

Det är väl inte så konstigt att man har vissa platser med el för dom som vill ha det och ni som inte vill ha el blir hänvisade till andra platser. Samma sak för besökare som tältar blir hänvisade till speciella platser. En lösning kan ju vara att betala för elen och använda den, så är ju problemet löst, eller....?
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Det var dags för stortvätt efter flera veckor på vägen i somras. Tog in på en FC camping. Varmt var det och strålande sol. Många fina platser att stå på men enda stället med skugga var elplatser. Eftersom dom räknade med att det skulle bli fullt före kvällen fick vi inte stå där.
Alltså ändrade vi oss och betalade för el och fick stå i skugga.
Kändes helt ok men lite onödigt. Bara att passa på och ladda så mycket som möjligt:cool:
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Dessa Campingar

Vi står på Långholmens Husbilscamping, här har alla platser El men när jag sa att jag inte vill ha el så tog dom bort elnyckeln så jag fick bara toanyckeln.

Alt snacket om att vi har alt med os tror nog ingen på när ni tvunget skall ha el då har vi ju inte vi får börja att vara ärliga om vi ska ha någon framgång med våra krav.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Dessa Campingar

Vi står sällan på camping, ibland på ställplats. Har varit ute på kontinenten 4-8 veckor varje år i 10 år. Har ett snitt på 3 nätter camping, 8 nätter ställplats, så nog kan man säga att vi har allt med oss.
Ove.G
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Vi kanske inte ska gnälla alltför mycket på campingarnas och deras utbud. Vi vill gärna ta in på camping när vi fyllt våra tankar, toaletter, samlat på oss smutskläder osv för att fixa detta och sen sticka därifrån efter ett dygn. I dessa fall blir det ju ett visst överutnyttjande som inte en långcampare utnyttjar. Jag är själv en av dessa utnyttjare men är då beredd att betala vad det kostar pga det mervärde jag får.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Alt snacket om att vi har alt med os tror nog ingen på när ni tvunget skall ha el då har vi ju inte vi får börja att vara ärliga om vi ska ha någon framgång med våra krav.

Vi behöver inte alls alltid ha el. Det kan vara lönsamt vid stark kyla då ju gasen kostar en del. När det är riktigt varmt nere i söder står jag också gärna med el för att kunna kyla ned bilen med ACn på kvällen och sedan sova svalt. Övrig tid lever man bra på solpanelen med hjälp av LED lampor och TV. Tyska kvalitetsbilar är gjorda för fricamping :) Färskvatten och avloppstömning behövs dock även om de stora tankarna på tyska kvalitetsbilar räcker länge.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Dessa Campingar

Alt snacket om att vi har alt med os tror nog ingen på när ni tvunget skall ha el då har vi ju inte vi får börja att vara ärliga om vi ska ha någon framgång med våra krav.

Prata för dig själv. HBK-medlemarna har 10.000 olika förutsättningar i sina husbilar. Vi i vår lilla husbil har ALLT med oss. Vi sköter service, underhåll och påfyllning utanför campingplatser. Har hittills aldrig betalt för el eller låtit el ingå i priset som jag har betalt.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.267
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Klart man har allt med sig som behövs under resan förutom mat och dryck som inhandlas allt eftersom. Denna sommar var vi ute i drygt sex veckor och har inte stått på någon ställplats eller camping en enda natt förutom två i Calais som ju inte har el eller annan speciell service. Vi har inte ens elkabel med oss så nog nyttjar vi våra bilar på väldigt olika sätt. Det går alltså inte att generalisera så som jag uppfattar att BeRoka gör angående till exempel el.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.797
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dessa Campingar

Fast helt fel har han nog inte, vi har varit på några ställplatser på Öland i sommar, och ungefär 9 av 10 bilar hade el anslutet. Hamnvärden i Grönhögen blev närmast förvånad när vi sade att vi inte behövde el. Jag tror att de som gärna vill ha el, knappt vågar skriva det här? :wink:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Vi tar alltid el, inte för att vi egentligen behöver det utan för det är en sån struntsumma!

Alla elplatser på Leksands camping var slut när vi var där och dom har många platser, det är en minioritet av campare som avstår från elanslutning på campingar. Vi vet eftersom vi besöker campingar;)
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Dessa Campingar

Alt snacket om att vi har alt med os tror nog ingen på när ni tvunget skall ha el då har vi ju inte vi får börja att vara ärliga om vi ska ha någon framgång med våra krav.

Det får stå för dig, vi klarar oss alldeles utmärkt utan el.
Enda gången vi behöver el är vintertid i fjällen om vi står mer än tre-fyra dygn, eftersom vi inte har mer än två flaskor gasol med oss.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Dessa Campingar

Vi tar alltid el, inte för att vi egentligen behöver det utan för det är en sån struntsumma!

Alla elplatser på Leksands camping var slut när vi var där och dom har många platser, det är en minioritet av campare som avstår från elanslutning på campingar. Vi vet eftersom vi besöker campingar;)

En natt med el = 2 koppar kaffe i Sverige och 5 koppar bättre kaffe i Fuengirola/Portugal... Inga struntsummor!

Jyrki ☕
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag har aldrig en kabel med. Den väger onödigt. Rätt utrustad så behöver ingen husbil vara ansluten till el-stolpe, åtminstone inte under sommartid.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag har aldrig en kabel med. Den väger onödigt. Rätt utrustad så behöver ingen husbil vara ansluten till el-stolpe, åtminstone inte under sommartid.

För min del ingår elkabel i en rätt utrustad husbil. Behöver den inte så ofta men vikten kompenserar jag hellre på annat sätt. Kollar man på campingar o ställplatser, som vi besöker, så är faktiskt de flesta husbilarna kopplade till eluttag.
 

inka55

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14422
Medlemskap
2024
Sv: Dessa Campingar

Jag förstår att du inte kan ta med dej kabel för att du har extra batteri som som väger för mycket.
 
Toppen