• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den viktiga olivskeden.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Silvertråd! Klockrent! Hygieniskt och ganska billigt och lättarbetat. Skulle några joner råka frigöra sig också kan man ju räkna med förlängt liv.

Jag söker ständigt nya inkomstmöjligheter sedan jag blev "fattigpensionär" men silversmed.... tja varför inte! Jag har noterat att silverpriset stiger våldsamt efter behandling hos silversmederna. Om jag inte tar fel så är silver ganska billigt. På den tiden det begav sig så köpte jag mina silverpresenter till damerna hos metallhandlare i stället för hos juvelerarna och prisskillnaden var märkligt stor. Jag avslöjade givetvis inte var jag köpt de fina presenterna.

Vad kostar ett kg silver idag?

Jappe
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Den viktiga olivskeden.

Jag kanske borde köpa tängerna i Håkans inlägg och utveckla detta. :)
Med en kvarglömd rostfri svetstråd hemma i hallen och en vanlig billig plattång nådde jag hit, men jag är osäker på om dimensioner och vinklar är de rätta.
Dessutom saknas både oliver, ost och ett gott rött eller portvin för att kunna utröna om jag ens är i närheten..

oliver.jpg

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Jag kanske borde köpa tängerna i Håkans inlägg och utveckla detta. :)
Med en kvarglömd rostfri svetstråd hemma i hallen och en vanlig billig plattång nådde jag hit, men jag är osäker på om dimensioner och vinklar är de rätta.
Dessutom saknas både oliver, ost och ett gott rött eller portvin för att kunna utröna om jag ens är i närheten..

Visa bilaga 111521

mvh jocke

Jösses! Stum av beundran! Imponerad!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Ett kg silver kostar bara 4000 spänn så jag vill ha min olivsked i platina eller palladium, tror jag. Ska googla på palladium!

Jappe

PS. Googlat: palladium
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Den viktiga olivskeden.

Bra att du trötnat på den gräsliga plåttången du visade i bild. Blir bara en massa söl med dåliga prylar. För oliver lämpar sig bäst en "Norpapinne", är en tandpetare av jättemodell. Kanske 15cm lång och diameter kring 3mm. Av Ceder naturligtvis. Finns flera varianter, de riktiga skall vara vassa i bägge ändarna. Man skall alltid ha en sådan i bröstfickan bara för att.....
Finns också en miniatyr högaffel som duger för ändamålet, men känns aningen kälkborgeligt....
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Den viktiga olivskeden.

Bigspender har rätt. Givetvis ska du ha en lagom lång och vässad sticka att plocka oliverna med. Behövs inga verktyg till att forma den. När det blir så enkelt kan du kosta på dig en i guld. Men gör den inte tunn för då ramlar oliverna av.
Då har du en helt utan bjäfs!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Jag tror jag ska prova med en vanlig potatissticka.

För övrigt så köpte jag just en olivsked med tillhörande gaffel för 39 spänn inkl. porto på Tradera. Skeden visserligen i plast men den såg ut att vara väldigt väl anpassad för sitt uppdrag. Återkommer med testrapport så småningom.

Jappe
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Den viktiga olivskeden.

Men Jappe, inte stoppar en gourme metall i munnen onödan. För oss med några år på nacken finns minst ett hekto amalgan och andra legreringar i käften som håller ihop grinverket. Det kan uppstå galvaniska effekter som klart påverkar smakförimmelsen och påverkar för ett oförutbart sett skarpan i sältet i oliverna.
Det räcker faktiskt med Citron och Zink för att tända moderna strömsnåla lampor. Nu tror jag inte att det skulle lysa något speciellt när du med en Titan pinne och salt drängta oliver startar en galvanisk generator i munhålan, men jag tror att man känner denna lilla ström i alla fall. Men vad vet jag om gourmer av den högre rangen? Kanske skulle en sådan upplevelse ge en eftertraktad reaktion och tom visaren lite längre ned ge en liten utslag.....
 

signe78

HBK Intresserad
Inlägg
13
Kommun
Spanien
Sv: Den viktiga olivskeden.

Hej, jag ska rekomendera att skaffa dej en i träsked om du ska ta dom frân en stor burk. Inläggda oliver blir mjuka väldigt snabbt om man andvänder metall skedar, och dâ är dom ju inte sâ goda :p
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Den här olivskeden i äkta plast med tillhörande gaffel fungerar utmärkt!

ol1.jpg

ol2.jpg

Är något praktiskt så är det vackert! Så det så!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

225465849_2bcfce55-03ce-409d-b9b2-e18f0d77e2e5.jpg


Tradera. Men jag tror att det var den sista skeden hon sålde för 39 spänn inkl. porto.

Jappe
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Den viktiga olivskeden.

Hej
Med en gaffel är det så jobbigt att trötta ut den sista oliven....
Mvh. Klas
 
Toppen