• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den viktiga olivskeden.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det måste vara ordning - i köket i alla fall! I flera år har jag tvingats plocka oliver med denna fula tång.

oliv.jpg

Alla gourmeter och gourmander förstår omedelbart vilka helvetes kval man utsätts för när man tvingas plocka oliverna ur burken med denna ovanligt fula tång. Finns det någon här som vet var man kan få tag på en bra olivtång eller ännu hellre olivsked? Obs! ej plast!

Jappe
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den viktiga olivskeden.

Googla på "olivsked" och välj "bilder", så får du många attraktiva förslag - även i metall.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Jag har naturligtvis gjort det och inte hittat någon bra olivsked. Jag funderar på att tillverka en själv, gjord av ståltråd.

Jag undrar om alla riktigt förstår allvaret i detta ämne! Utan en väl fungerande olivplockargrunka kan livet bli väldigt krångligt!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Skeden ser rätt trevlig ut om än aningen bjäfsig. Det kan man stå ut med men inte att hålet är för stort och att vinkeln mellan skedblad och skaft är på tok för liten.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

The house of fair trade presenterar en riktigt funktionell olivsked på sin hemsida men varför är den utsmyckad med glaspärlor!!! Det som är praktiskt är vackert och då behövs inga glaspärlor! Det påminner lite om den tiden när passagerna på kryssningsfartygen slängde till infödingarna i kanoterna glaspärlor i utbyte mot presenter av helt annan dignitet. Ingen prisuppgift.

Jag köper lite rostfri ståltråd och gör en olivsked själv! Problem kanske med att hantera rostfri tråd så att det inte blir "kantigt". Aluminiumtråd finns kanske? Vet ej, men det finns nog många här som kan upplysa mig om det!?

Jppe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Jag är inte gnällig! Jag är kverulant, vad det nu betyder egentligen! Ska googla.

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Googlat! OK! En kverulant är en person som gnäller (!) utan att ha en egen lösning på problemet. Javisst, det är ju därför jag försöker få ett svar på mina frågor på detta forum där det vimlar av experter på alla områden!

Jappe

PS! Tänk om det inte fanns några kverulanter. Då skulle ju allt framåtskridande (konstigt ord) oomkullrunkeligen upphöra!

PS2. Jag tycker att kverulant har ungefär samma betydelse som kvalitetsmedveten!
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den viktiga olivskeden.

Kan vi enas om att du är en gnällig kverulant? :spinny:

PS
"Oumkullrunkeligt", med alla dess böjelser, är ett ord vi älskar.
DS
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den viktiga olivskeden.

Vi har 2 riktiga olivskedar i äkta rostfritt stål, inköpta i Italien (tror jag), som åkt runt med oss i många år, men just i år när vi åkte på pensionärsresa, så lämnades de hemma.
Vi har inte saknat dem så du kan gärna få dem vid tillfälle. Om vi haft dem med så kunde du ju mött oss på din nerväg och vår uppväg genom Frankrike.
Vi kommer givetvis att stanna till många ggr i vårt favoritland Frankrike på hemvägen från Algarve.
När denna hemresa påbörjas samt om denna ev. framtid blir av veta vi dock intet....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Den viktiga olivskeden.

The house of fair trade presenterar en riktigt funktionell olivsked på sin hemsida men varför är den utsmyckad med glaspärlor!!! Det som är praktiskt är vackert och då behövs inga glaspärlor! Det påminner lite om den tiden när passagerna på kryssningsfartygen slängde till infödingarna i kanoterna glaspärlor i utbyte mot presenter av helt annan dignitet. Ingen prisuppgift.

Jag köper lite rostfri ståltråd och gör en olivsked själv! Problem kanske med att hantera rostfri tråd så att det inte blir "kantigt". Aluminiumtråd finns kanske? Vet ej, men det finns nog många här som kan upplysa mig om det!?

Jppe

Rostfri tråd är hård, men det går med hjälpmedel

Annars borde väl silvertråd matcha läckerheterna

Tång med en flat slät och en rund "käft". Avsedd för små öglor. - Lämplig för att snurra silvertråd med minimal åverkan

Tång en platt och en konvex rundad insida. - Underlättar när man skall forma till en sarg. Ger mindre märken på silvret

Kanske blir du en hejare på handgjorda olivskedar och blir producent :cool:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Den viktiga olivskeden.

Håkan! Kul att du har börjat finna dig tillrätta med det fria pensionärslivet!

Som det ser ut nu så sticker jag till Frankrike någonstans runt den 7 maj för div. research. Det skulle vara kul att träffas i Languedoc, Provence, Bordeaux, Haut Medoc, Bourgogne, Côte de Nuits, Chablis, Champagne, Cognac, Val de Loire eller någon annan trivsam del av Frankrike!

Jappe
 
Toppen