• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Definition på ställplats

Status
Stängd för vidare inlägg.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025
Sv: Definition på ställplats

Typiskt svenskt beteende att praxis gäller alla andra men inte mig.
Vore det inte bättre om vi höll oss till de regler som finns när vi gästar ställplatser på kontinenten?

Vem vill hindras av bord, stolar och grillutrusning på en ledig plats när man kommer sent till en ställplats?

Texten är hämtad från Wikipedia, det är alltså inte mitt påhitt.

Nu är det ju så enkelt att det finns massor av olika typ av ställplatser så väl på kontinenten som i Sverige. Mitt bildexempel i inlägg nummer 14 visar en tysk ställplats.
Där är det enligt de lokala reglerna helt okey att ha markis, grill, cyklar o möbler ute.

Så det finns inga enkla förutbestämda regler som gäller rakt av. Man får helt enkelt anpassa sig till platsen i fråga. Här kommer ett exempel på ställplats som inte lämpar sig för varken möbler eller markis.
2014-06-28 18.06.47.jpg

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Vore det inte bättre om vi höll oss till de regler som finns när vi gästar ställplatser på kontinenten?

Vem vill hindras av bord, stolar och grillutrusning på en ledig plats när man kommer sent till en ställplats?

Vad som e svenskt eller inte kan man stöta o blöta i dagens multi-kulti Sverige.

Men var finner man dessa "ställplatsregler", din hänvisning till Wiki är ju mer tyckande än reglemente.

Min uppfattning är att ägaren sätter upp godtykliga regler på sin ställplats och måste inte följa ett regelverk, som t.ex campingar med avstånd, kablar m.m.

Dock har de flesta ställplatser jag hamnat på haft en numrerad ruta att hålla till i, ifall någon vill dela denna ruta med mej måste väl vara upp till mej.
Komma till en ledig plats som är full med utrustning, hur svårt kan de va, flytta själv på grejerna så man kommer in :cool:

Alltså var finner man detta reglemente?
Det måste väl finnas några veteraner här som har koll, annars vet jag inte varför vi ens diskuterar detta :confused:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Vi hoppar gärna över de ställplatser där vi "står i vägen" för de som kommer in på ställplatsen sent på kvällen alternativt har 1-2 meter till närmaste granne...

Välj i stället denna typ av ställplatser - de finns överallt i t.ex. Tyskland !

Bild 1 - Nordstrand sydväst om Flensburg,
Bild 2 - Greven strax norr om Münster,
Bild 3 - Minheim i mellersta Moseldalen,
Bild 4 - Waldshut-Tiengen längst ned i södra Tyskland och strax nordväst om Zürich i Schweiz,

Bilagor

• P1040128.JPG
    P1040128.JPG
    1,4 MB · Visningar: 5
  • P1040183.JPG
    P1040183.JPG
    2,4 MB · Visningar: 6
  • P1040196.JPG
    P1040196.JPG
    2,2 MB · Visningar: 5
  • P1040430.JPG
    P1040430.JPG
    2,4 MB · Visningar: 7

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Medge dock att ibland vill man bara ha en plats att övernatta på - för att nästa morgon åka vidare. Då behöver man en plats - en ställplats utan någon service alls.

Jappe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag tycker mig finna två sidor av samma mynt eller fenomenet ställplats.

På den ena sidan har vi de som har själva ställplatsen som ett resmål, som kanske står där flera nätter och upplever det som en enklare eller kompaktare form av camping.

Den andra sidan ser ställplatsen som en plats att övernatta på, en nattparkering, efter en dags färd. För dem är kanske storlek och möjlighet att breda ut sig mindre viktigt.

Dessa sidor ger också helt olika svar på frågan vad en ställplats är och vad den bör innehålla. Därmed är det också svårt att känna igen sig i Wikipedias definition.

F

F.d. 52943

Guest

Efter våra 8 år med husbil har jag lite svårt att se den stora problematiken med vad som är gångbart eller inte på ställplatser. Det brukar ge sig själv. Är man "först" får man väl fråga ägaren/arrangören om vad som gäller om man är osäker. Ägaren bestämmer villkoren. Annars kan man anpassa sig till vad majoriteten på platsen verkar ha som standard om man inte vill sticka ut och ta eventuell kritik. Vi är hellre lite försynta än framfusiga om vi inte vet vad som gäller på platsen.
Vi har aldrig blivit kritiserade/bortkörda när vi haft stolar ute på ställplats (framför eller bakom bilen eller på närmsta grönområde om vi är osäkra på vad som gäller). Grill/markis får man använda med omdöme. Inga utemöbler på ren parkering i stan.
Självklart ställer vi inte upp en vagnborg när vi åker med kompisar - ens om det finns massor med plats. Det kan komma många fler innan kvällen är över (som när vid stod på en stor plats i Norge och det till slut dök upp en fransk husbilskaravan med 20 bilar sent på kvällen).
Svensk 4-metersregel gäller knappast någonstans utanför camping i sverige. Försöker man tillämpa den på ställplatser blir man nog snart lätt trött/tröttsam.

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

Tittar man på bilderna så liknar det nog husbilscamping och ingen centrumnära ställplats. Tror nog där finns reception och port och camping pris. Ingen gratis eller 5€ plats nära affärer o restauranger.

Leif

D

Deleted member 11118

Guest

Tur det finns övernattningsplatser/ställplatser för alla inriktningar. Vi är alla olika individer, har olika behov och använder husbilen på olika sätt. Det gäller bara använda sunt förnuft eller se hur andra gör eller så frågar man.

Vad som är rätt på ett ställe kan vara fel på ett annat, så det går nog aldrig definiera hur en ställplats skall vara. Skulle vi mot förmodan kunna göra det hade vi nog fått hundratals definitioner.

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Tittar man på bilderna så liknar det nog husbilscamping och ingen centrumnära ställplats. Tror nog där finns reception och port och camping pris. Ingen gratis eller 5€ plats nära affärer o restauranger.

Leif

Okey husbilscamping blir då ännu en definition?
Kan bara svara för mina två bilder. Båda absolut centrumnära och kostnad runt 10 euro.
Service på den ena men i princip helt utan på den andra (Calais).
Båda saknar även reception.

En ställplats kan väl inte bara vara något som är centrumnära helt utan service o helst gratis?

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

0-5 € ställplatser finns massor alla med tömning och WC vissa med el.
Inga grillar mm ute, tror inte jag sett nå tyskar på tysk ställplats med grillar ute.

image.jpeg

Leif

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

0-5 € ställplatser finns massor alla med tömning och WC vissa med el.
Inga grillar mm ute, tror inte jag sett nå tyskar på tysk ställplats med grillar ute.
Leif

Nej, på sin höjd några stolar framför eller bakom bilen!
Jag har en känsla av att många som skrivit i tråden aldrig stått på en centrumnära ställplats i Tyskland eller Frankrike.
Det finns helt enkelt inte plats!

J

Jarn

Guest

Nu tar du nog och generaliserar väl mycket Knarrevik.
Tror nog att det finns många som både stått på sådana platser och upplevt det med grillar, bord och stolar.
T.ex. numera nerlagda Berlin Mitte, Celle, Lüneburg, Köln och Bremen är bara några av de jag upplevt det på. Kan nog räkna upp många till om jag tänker efter.
Plats är inget problem, det är människorna på platsen som är problemen.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jo, jag har besökt några av dem, en av dem är Celle som endast har 5 platser.
Där finns inte plats för campingprylar.

På den stora gräsplanen intill är det närmast fricamping där de flesta breder ut sig kors och tvärs.

image.png

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen