• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

De senaste hoten mot din smarta telefon

F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Blir alltid misstänksam när ett företag som ex. F-Secure gör en rapport som gagnar deras affärsverksamhet.

En fråga: Har någon av er eller någon ni känner, fått in någon Trojan eller Virus i er telefon Android eller Iphone.

Nä...tänkte väl det. Så länge man inte jailbreakar eller manipulerar telefonen via programvara... så sov lugnt.

Bosse

Hej!
Jag sover lugnt:)
storm i ett vatten glas:music-icon:

MVH//Jocko
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Hej!
Vet du skillnaden mellan Trojan och virus?
Är det en kuggfråga eller va menar du bara för jag snart är 60

Har ändrat script och filnamn som jag hittade i min dator och som inte gick att flytta/ta bort för att det bytte namn hela tiden lade dem i ny mapp så att man inte kan hitta dem.Så smarta är dom inte heller att man inte kan åtgärda dem.Och nu har det varit lugnt ett bra tag.För att min uppkoppling är ointressant att använda.
Å förresten skiter jag i vad du kallar ett angrepp Mask,Virus;Trojan eller ett enkelt Java script som ser till att datorn går ner sig.Jag sover åxå lugnt har
jag alltid gjort.

Tjeeeeeena:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Är det en kuggfråga eller va menar du bara för jag snart är 60

Har ändrat script och filnamn som jag hittade i min dator och som inte gick att flytta/ta bort för att det bytte namn hela tiden lade dem i ny mapp så att man inte kan hitta dem.Så smarta är dom inte heller att man inte kan åtgärda dem.Och nu har det varit lugnt ett bra tag.För att min uppkoppling är ointressant att använda.
Å förresten skiter jag i vad du kallar ett angrepp Mask,Virus;Trojan eller ett enkelt Java script som ser till att datorn går ner sig.Jag sover åxå lugnt har
jag alltid gjort.

Tjeeeeeena:mcride:

Hej!
Inte min mening att såra dig,jag är i samma ålder så där är vi lika
vad jag menar med Trojaner är att trojaner är program som måste installeras,
inte att jämföra med virus:)
Jag önskar dig en trevlig helg
Jocko:music-icon:
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

;) Jo jag vet, å inte är man sårad inga problem.
Ha en bra helg
:mcride:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Jag tror inte att man skall vara rädd för appar, tvärtom är det betydligt lägre risk att få in trojaner i en Androidtelefon än i en vanlig Windowsbaserad dator.

Det är dessutom betydligt lättare, snabbare och smartare att hantera en platta/telefon än en dator.

Hej!

Du kan ju komma och mäta tiden att utföra olika operationer! Kolla också smartheten, och noga... Lättare behöver inte vi ens nämna. Det beror ju på vad man gör!

Men, det är lättare att ha paddan med på soffan och sängen och surfa & läsa tidningen och böcker. men det är ungefär allt. Inte ens i banken kan jag utföra allt som jag kan med PC. Apparna är ju som någon typ av light-versioner av riktiga bank-program....

Man kan göra så mycket mer med en PC enklare, lättare och smartare:).

Tur att vi tycker olika. Tur också att man kan ha båda, eller alla tre... Då är man ju garderad!

hälsning från solkusten
jyrki
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Vad är det du kan göra med en dator som inte en iPad klarar så mycket snabbare och enklare?

Jag kan inte på rak arm komma på något, kanske någon annan kan?
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Koppla till ett tangentbord så bör det gå lika bra att skriva en roman med plattan som datorn och man slipper dessutom att sitta nära eluttaget.
Hej
Ett tangent bord ger inte större RAM (arbetsminne 1Gb)
detta gör att ett program som hanterar bilder eller film
blir långsam,

Jocko:music-icon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Anders jeg har ikke sett deg på hbk-chat, kan du gi en beskrivning av hvordan du kan klare å brudke den med ipad eller android?

Samme sak gjelder e-leg og bank-id (spesiellt den norske!). Java apps og flash er mangelvare i padde verdenen - om en ikke har en gammel android :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Hej
Ett tangent bord ger inte större RAM (arbetsminne 1Gb)
detta gör att ett program som hanterar bilder eller film
blir långsam,
Jocko:music-icon:

Min iPad är mycket snabbare än min laptop som visserligen har några år på nacken. Dessutom är den alltid påslagen så jag slipper vänta på ideliga uppdateringar för att täppa till säkerhetsluckor. Mina laptops tenderar också att bli allt långsammare med tiden, kanske inbillning efter att ha använt iPad.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Anders jeg har ikke sett deg på hbk-chat, kan du gi en beskrivning av hvordan du kan klare å brudke den med ipad eller android?

Samme sak gjelder e-leg og bank-id (spesiellt den norske!). Java apps og flash er mangelvare i padde verdenen - om en ikke har en gammel android :)

Nej jag har aldrig chattat på HBK, tycker att jag har fullt upp med att svara på mejl och inlägg angående navigerings- och ställplatsappar på forumet.

Jag använder däremot min iPad till att ringa via Viber, Facetime och Tango nu senast med en kompis i Sharm el Sheikh.

Bank-ID fungerade utmärkt den gången jag provade.

En sak som jag har alltmer glädje av är Siri som har blivit bättre på att förstå min engelska. Får se om han/hon kommer att förstå min bohuslänska så småningom?

Jag kom på en sak som jag saknar och det är att min bank saknar möjlighet att köpa och sälja aktier och fonder via iPhone/iPad men det kanske är avsiktligt från bankens sida.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Jag glömde nämna att jag numera kan läsa fack-och dagspress direkt på plattan till en bråkdel av priset för papperstidningen.

Detta har jag ännu inte nämnt för frugan som hittills läser skvallerpressen på vanligt sätt.
Det får räcka med att hon knycker min iPad för att leta recept.
Hon vet inte ännu att det kommer en åttatummare med posten nästa vecka.

image-708064.png


image-705619.png
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Koppla till ett tangentbord så bör det gå lika bra att skriva en roman med plattan som datorn och man slipper dessutom att sitta nära eluttaget.

Påminner liter om "Its a hole in the bucket", tangentbord!, sedan gånjärn och du har en dålig PC. :twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Påminner liter om "Its a hole in the bucket", tangentbord!, sedan gånjärn och du har en dålig PC. :twitcy:

Personligen tycker jag att all kringutrustning är krånglig!

iPaden funkar bäst dom den är. Jag har funnit att den kan läsa upp texter även på svenska, möjligen kan den också ta diktamen. Någon som provat?

(Detta skriver jag med iPhone då frugan planerar resa till Gardadsjön på iPaden. Hon letar efter bergspassager utan tunnlar som hon hatar. )
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Ipad har visst uppdateringar, det uppdateras appar i princip varje gång man drar igång den, dessutom så har det gått ut åtminstone 3 stora uppdateringar av iOS senaste tiden varav en var så full av buggar att den fullständigt låste alla objekt i Exchange kalendrar. Så nämn inte för mig att Apple skulle vara så förträffligt. Överskattade produkter som folk betalar alldeles för mycket för...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

"Knarrevik
Vad är det du kan göra med en dator som inte en iPad klarar så mycket snabbare och enklare?
Jag kan inte på rak arm komma på något, kanske någon annan kan?"



Tråden börjar kantra lite men jag bidrar lite till...

Att jämföra plattor med en potent laptop går inte. För vanlig användning läsa tidningar se på tv, allmän surf etc har det ingen betydelse.
Men skall man använda tekniken till ex som jag gör med publiceringsverktyg för webben som ex. Dreamweaver, Illustrator CS6 Flash MX
osv. samt övrig större filhantering, så väljs plattan bort för det fungar inte. Man kan inte ens med en nästan religiös övertygelse påstå att en platta kan ersätta en laptop fullt ut.

Bosse
 
Senast ändrad:

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Jag har funnit att den kan läsa upp texter även på svenska, möjligen kan den också ta diktamen. Någon som provat?

iPaden kan läsa upp alla text som går att markera (med "tala markering" på) men det är ingen särskilt bra röst. Med appen IntoWords som är gratis för närvarande får man en bra editor med ordprediktion och talsyntes med bra röst på engelska och svenska.

Med Dragon Dictation eller iVoice kan man diktera. Funkar hyfsat om man talar tydligt.

(Lite utanför ämnet.. ursäkta :))
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Ipad har visst uppdateringar, det uppdateras appar i princip varje gång man drar igång den, dessutom så har det gått ut åtminstone 3 stora uppdateringar av iOS senaste tiden varav en var så full av buggar att den fullständigt låste alla objekt i Exchange kalendrar. Så nämn inte för mig att Apple skulle vara så förträffligt. Överskattade produkter som folk betalar alldeles för mycket för...

Fördelen är att du själv bestämmer när en app skall uppdateras och det tar bara sekunder. Jag har aldrig stött på någon bugg men jag använder aldrig PC- program i iPaden. Det finns bättre och framför allt enklare grejer i form av appar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Men skall man använda tekniken till ex som jag gör med publiceringsverktyg för webben som ex. Dreamweaver, Illustrator CS6 Flash MX osv. samt övrig större filhantering, så väljs plattan bort för det fungar inte.
Bosse

Varför hålla på med större filhanteringar på sin fritid. Det är ett avslutat kapitel för mig sedan lång tid som ansvarig för administration och redovisning för ett elbolag med 27000 kunder.
 
Toppen