• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

De senaste hoten mot din smarta telefon

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
IDG.se:

En ny säkerhetsrapport avslöjar de vanligaste sätten för hur kriminella stjäl pengar från dig via din telefon.
Säkerhetsföretaget F-Secure har släppte en ny rapport som visar de vanligaste säkerhetshoten mot mobiltelefoner just nu. Det vanligaste sättet brottslingar använder för att stjäla dina pengar är enligt F-Secure att installera skadliga appar som skickar betal-sms.

Sms-meddelanden skickas då ut i bakgrunden och du upptäcker inte bedrägeriet förrän din telefonräkning kommer.

– Vi ser en tydlig trend med allt fler attacker som riktas mot mobiler som använder operativsystemet Android. Den skadliga kod som används blir dessutom allt mer sofistikerad, så du som användare märker oftast inte att din mobil blivit smittad förrän det är dags att betala räkningen, säger Johan Jarl, säkerhetsexpert på F-Secure.

I säkerhetsrapporten står det även att man upptäckte 96 nya typer av skadlig kod för Android, dubbelt så många jämfört med föregående kvartal. En majoritet av dessa hot använder sig av betal-sms för att tjäna pengar.

Det näst största hotet är så kallade banktrojaner, appar som utger sig vara en app för en speciell bank och loggar dina uppgiffter när du loggar in på din internetbank. Apparna kan sedan komma åt inloggningsinformation och föra över pengar från ditt konto.

Ibland rör det sig om stora summor som bedragarna kommer över. I slutet av förra året lyckades banktrojanen Eurograbber stjäla totalt 390 miljoner kronor från 30 000 europeiska konton.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.241
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

IDG.se:

En ny säkerhetsrapport avslöjar de vanligaste sätten för hur kriminella stjäl pengar från dig via din telefon.
Säkerhetsföretaget F-Secure har släppte en ny rapport som visar de vanligaste säkerhetshoten mot mobiltelefoner just nu. Det vanligaste sättet brottslingar använder för att stjäla dina pengar är enligt F-Secure att installera skadliga appar som skickar betal-sms.

Sms-meddelanden skickas då ut i bakgrunden och du upptäcker inte bedrägeriet förrän din telefonräkning kommer.

– Vi ser en tydlig trend med allt fler attacker som riktas mot mobiler som använder operativsystemet Android. Den skadliga kod som används blir dessutom allt mer sofistikerad, så du som användare märker oftast inte att din mobil blivit smittad förrän det är dags att betala räkningen, säger Johan Jarl, säkerhetsexpert på F-Secure.

I säkerhetsrapporten står det även att man upptäckte 96 nya typer av skadlig kod för Android, dubbelt så många jämfört med föregående kvartal. En majoritet av dessa hot använder sig av betal-sms för att tjäna pengar.

Det näst största hotet är så kallade banktrojaner, appar som utger sig vara en app för en speciell bank och loggar dina uppgiffter när du loggar in på din internetbank. Apparna kan sedan komma åt inloggningsinformation och föra över pengar från ditt konto.

Ibland rör det sig om stora summor som bedragarna kommer över. I slutet av förra året lyckades banktrojanen Eurograbber stjäla totalt 390 miljoner kronor från 30 000 europeiska konton.

Förslag på hur man skyddar sig.
Har både abbonemang och kontantkort Android.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Det verka som om de "smarta telefonerna" inte är riktigt så smarta som man har rätt att förvänta sig.:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Eftersom F-Secure har uttalat sig i ärendet finns det kanske skydd i form av någon app mot detta.
Någon som vet?
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Jag har hittat en sida som beskriver några gratisprogram som skyddar mot oknytt i Androidtelefonen. Avast verkar vara det bästa. Det kommer jag att installera den dag jag eventuellt köper en Android. Man måste tydligen skydda mobilen nuförtiden.
Best Free Antivirus App for Android
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

:mad: det är som jag skrev i någon annan tråd att man får tänka ett varv till
innan man säljer något till konsumenten.Egentligen är det inte våra problem
utan operatörernas att deras hårdvara som dom säljer är skyddad på så vis att det inte är möjligt att vi kan få in något som vi inte vill.Det skall inte vara
möjligt att ligga i bakgrunden och plocka information eller använda din mobil/dator via en annan uppkoppling.
Det är klart att vi får inte ladda ner appar hur som helst utan att ta reda på
vad det är för app.Gå till hemsidan och kolla på deras app är man osäker
ställ en fråga.Hittar du ingen kontakt eller känns det inte OK låt bli.
Ladda aldrig ett erbjudande som kommer till din mobil.Dom appar som du har
uppdateras automatiskt.Ring inte tillbaka till ett nummer du inte känner igen.
kan även vara fasta telefoner nummer.Kan inte utveckla det mer här tar för
mycket tid,inlägget skulle bli tungt att läsa.
Jag tycker att vi ställer en fråga via e-post till våra operatörer hur det står till med deras säkerhets tänk till konsumenten.
HAR NI NÅGOT SÄKERHETS PROGRAM SOM SKYDDAR MIN MOBIL FRÅN SPIONPROGRAM ?
OM JAG SKULLE FÅ IN NÅGOT SPIONPROGRAM OCH JAG FÅR EN KOSTNAD P.G.A. DETTA,
VEM BÄR KOSTNADEN ?
Vi skall inte behöva ladda ner något säkerhetsprogram från något ställe,
utan det är en självklarhet att det måste ligga i operatörens intresse att
erbjuda detta.Det är operatören som skall skydda mot att det inte ens är
möjligt att ta sig in i din mobil eller dator.
Vi kommer aldrig ifrån att vi måste vara försiktiga med vår elektronik.
Det kommer alltid finnas människor som utnyttjar tekniken till sin fördel.Offtast blir dom säkerhets ansvariga på stora företag eller dom
smarta nöjer sig med att det tickar på 0.08 EUR på något konto sedan
öppnar de att nytt när det börjar bli lite större summor.
Vi kommer aldrig eller sällan få reda på hur mycket pengar det betalas
tillbaka till konsumenter som kan bevisa eller det är uppenbart att det är en säkerhets lucka i systemet.
I slutändan är det åter igen vi som får betala detta på våra räkningar.

Snart skall HB i gång vi syns kanske på vägen eller på något trevligt ställe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Som det nämns i artikeln är det Androidsystemet som detta gäller. Apples produkter har väl aldrig drabbats av liknande.

//Tommy

Hej!
Trojaner,är program som du måste installera själv,har du kontroll på vad du
installerar,så har du inga problem,virus är inte så vanligt förekommande när det gäller mobil,
Ett bra sätt att hålla telefonen ren från trojaner är att googla och sök på nätet,före du klickar på installera app, (även Apples produkter är drabbade)

MVH//Jocko
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

:mad:Nu är det ju inte så enkelt att det är en gammal trojan.
I dag om du har otur kan du köpa en mobil eller dator där ett chipp
som är programmerat så att det skall koppla upp sig till en server vid en viss
tid,sedan tömmer den dator/mobil på information till denna server.
Vill vi vara säkra så måste vi träffas igen; fysiskt och använda en dator som
man inte kopplar upp någon stans,utan använder enbart till sina hemliga
hemliga dokument om man har några.
Och datorn byter man hårddisken på så att man laddar sitt egna operativsystem
plus dom programmen man verkligen vill ha.
JAMES BOND släng dig i väggen säger jag bara.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

F-Secure uttalar sig säkert gärna i ärendet mobilsäkerhet. Kanske dom till och med lägger på lite extra om hoten. Dom säljer "F-Secure Mobile Security". Jag köpte en licens från dom 29/11 2012 till priset 335,29 SEK, 24 månader för en mobil enhet. Hittills har jag bara fått en varning (och tagit bort) en app. Inget annat skadligt har hittats.
Ulf
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

F-Secure uttalar sig säkert gärna i ärendet mobilsäkerhet. Kanske dom till och med lägger på lite extra om hoten. Dom säljer "F-Secure Mobile Security". Jag köpte en licens från dom 29/11 2012 till priset 335,29 SEK, 24 månader för en mobil enhet. Hittills har jag bara fått en varning (och tagit bort) en app. Inget annat skadligt har hittats.
Ulf

Cui bono.. F-Secure.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

:mad:Nu är det ju inte så enkelt att det är en gammal trojan.
I dag om du har otur kan du köpa en mobil eller dator där ett chipp
som är programmerat så att det skall koppla upp sig till en server vid en viss
tid,sedan tömmer den dator/mobil på information till denna server.
Vill vi vara säkra så måste vi träffas igen; fysiskt och använda en dator som
man inte kopplar upp någon stans,utan använder enbart till sina hemliga
hemliga dokument om man har några.
Och datorn byter man hårddisken på så att man laddar sitt egna operativsystem
plus dom programmen man verkligen vill ha.
JAMES BOND släng dig i väggen säger jag bara.

Hej!
Vet du skillnaden mellan Trojan och virus?
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

IDG.se:

En ny säkerhetsrapport avslöjar de vanligaste sätten för hur kriminella stjäl pengar från dig via din telefon.
Säkerhetsföretaget F-Secure har släppte en ny rapport som visar de vanligaste säkerhetshoten mot mobiltelefoner just nu. Det vanligaste sättet brottslingar använder för att stjäla dina pengar är enligt F-Secure att installera skadliga appar som skickar betal-sms.

Sms-meddelanden skickas då ut i bakgrunden och du upptäcker inte bedrägeriet förrän din telefonräkning kommer.

– Vi ser en tydlig trend med allt fler attacker som riktas mot mobiler som använder operativsystemet Android. Den skadliga kod som används blir dessutom allt mer sofistikerad, så du som användare märker oftast inte att din mobil blivit smittad förrän det är dags att betala räkningen, säger Johan Jarl, säkerhetsexpert på F-Secure.

I säkerhetsrapporten står det även att man upptäckte 96 nya typer av skadlig kod för Android, dubbelt så många jämfört med föregående kvartal. En majoritet av dessa hot använder sig av betal-sms för att tjäna pengar.

Det näst största hotet är så kallade banktrojaner, appar som utger sig vara en app för en speciell bank och loggar dina uppgiffter när du loggar in på din internetbank. Apparna kan sedan komma åt inloggningsinformation och föra över pengar från ditt konto.

Ibland rör det sig om stora summor som bedragarna kommer över. I slutet av förra året lyckades banktrojanen Eurograbber stjäla totalt 390 miljoner kronor från 30 000 europeiska konton.
Kasta alla jävla appar ock vad det heter snart kann man inte hava nogot eget
kriminaliteten tar snrt över allt
TOMMY :twitcy::twitcy::twitcy:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Apparna klarar inte av att ta sig in i en T58i.:D
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Kan man istället för appar lägga in favoriter i webbläsaren som på en vanlig dator? Då slipper man vara rädd för att det följer med något oknytt med apparna.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Jag tror inte att man skall vara rädd för appar, tvärtom är det betydligt lägre risk att få in trojaner i en Androidtelefon än i en vanlig Windowsbaserad dator.

Det är dessutom betydligt lättare, snabbare och smartare att hantera en platta/telefon än en dator.
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Hej!
Trojaner är program som du själv måste installera,
det är lika illa i alla medier,virus är en helt annan sak,den kan du få
i din dator eller telefon med operativsystem utan att du själv är aktiv,:mad:

MVH//Jocko
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Blir alltid misstänksam när ett företag som ex. F-Secure gör en rapport som gagnar deras affärsverksamhet.

En fråga: Har någon av er eller någon ni känner, fått in någon Trojan eller Virus i er telefon Android eller Iphone.

Nä...tänkte väl det. Så länge man inte jailbreakar eller manipulerar telefonen via programvara... så sov lugnt.

Bosse
 
F

F.d. 29882

Guest
Sv: De senaste hoten mot din smarta telefon

Kan man istället för appar lägga in favoriter i webbläsaren som på en vanlig dator? Då slipper man vara rädd för att det följer med något oknytt med apparna.

Hej!
Du kan använda Fire fox ,samma som du har på din dator om du vill
och använda favoriter:)

MVH//Jocko:music-icon:
 
Toppen