• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dansk fantomdiesel

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023
Sv: Dansk fantomdiesel

En annan syn punkt när det gäller diesel.

Var i kroatien sommaren 08 och där fannas något som kallas grön diesel.
Det var någon utspädd soppa som skulle vara miljövänlig.
Frågade folk därnere på campingen vad dom tankade på och fick svaret:
Är du rädd om din motor ska du inte tanka grön diesel för att den smörjer för dåligt.Har även hört samma synpunkter här hemma.

Har en Fiat 05 med 2,8 motor.

Reviera
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Hade inte tid att läsa igenom hela tråden men kan det inte vara svavelfri europadiesel du har fått i tanken?

Här kan man läsa på lite mer:
Statoil

Till höger finns även en länk för att skriva på namninsamlingen för att vi i Sverige ska gå över till samma bränsle.

/Lasse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Jag har upplevt samma sak men med Shells lastbilsdiesel i Tyskland för fem veckor sedan.
Jag trodde först att tankmätaren hade hängt sig men så var ej fallet.Det var bränslet som inte ville ta slut.
Har också haft ovanligt hög bränsleförbrukning hela våren med Preems diesel som jag normalt tankar.
Skillnaden har varit så stor som 25% mellan sämsta svenska och bästa utländska tankningen. Det skadar inte att prova olika bolags bränsle.
Hälsn. Krister.:confused::confused::confused::confused:
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej

Vi märkte skillnad på bränsleförbrukningen redan för en massa år sedan när vi drog en gammal husvagn genom Europa på semestrarna. Då var det bensin det handlade om.
Bilen drog någon deciliter mindre pr. mil.
Varje år, oavsätt väder och vind.......

MvH
Karianne
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hade inte tid att läsa igenom hela tråden men kan det inte vara svavelfri europadiesel du har fått i tanken?

Här kan man läsa på lite mer:
Statoil

Till höger finns även en länk för att skriva på namninsamlingen för att vi i Sverige ska gå över till samma bränsle.

/Lasse


Lasse!
Din länk är det exakta svaret om den bra EU-dieseln som de flesta av oss hört talas om men inte vetat fakta. Läser man de detaljerade rapporterna så är det solklart att Sverige borde "gå med i EU" vad gäller diesel.
STORT TACK!
Och alla HBK:are; SKRIV GÄRNA PÅ NAMNLISTAN som finns på Statoillänken.
Hälsningar Hasse
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Det skadar inte att prova olika bolags bränsle.
Hälsn. Krister.:confused::confused::confused::confused:

Jag har sagt det tidigare här Det är ingen skilnad på bränsle från olika bolag.

En tankfartyg kan lossa till Shell och sedan lossa till Statoil från samma tank.
Allt lastat på Preen Raff. Tror du något bolag några magneter och heliga stenar liggande på rören?

Däremot kan det vara skilnad från gång till gång på soppan i samma bensinmack! Beroende på att det inte kommer från samma rafinering / crude.

Mjölk kan smaka olika breoende när på året det är. Kanske lite mer örtsmak i slutet av sommaren. Men du testar kanske om Arlas standard mjölk smakar olika på olika butikskedjor. Var är Gevalia kaffe bäst, ICA eller Coop?
 
F

F.d. 2069

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej Bengt

Vill man inte tro på något kan man hitta på hur många ursäkter som helst.

Under mina resor i Tyskland kan jag märka en skillnad på bränsle förbrukningen med 0,1-0,15 per mil och det både med den bilen jag har nu och den jag hade innan.
Vi tankar oftast där lastbilarna tankar där är sällan kö.

Jag har exakt samma erfarenheter som du har, kör alltid på Shell's Powerdiesel i Tyskland.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Videomannen;

Men hörrö du! Nu snackar vi om skillnad mellan Sverige och Europa, inte innom Sverige. Hasse
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Videomannen, jag håller inte med dig.
Med minst 20 fulltankningar i år har jag inte upplevt större svägningar i dieselkvaliten något år tidigare. Det gäller här hemma också.
Går du sedan in på inlägg 26 av Maria & Hasse och klickar på länken till Statoil, fortsätt på den sidan som kommer upp, och under Faktablad: Den svenska dieselmarknaden.
På det faktablad 2/2008 som laddas ner finns antal raffinaderier som tillverkar Mk1 diesel i sverige och norden och även marknadsandelar.
Vad det gäller mjölk är det ursprungligen en produkt för kalvar.
Ha en bra dag. Krister :D:D:D
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Jag körde på fiskebåtsdiesel för länge sedan, den hade säkert ca. 30% mer effekt
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Krister Ursula 18;

Först vill jag säga att jag inte riktigt förstår ditt inlägg, mer än du inte håller med.

Att du inte uppleft några svängningar tidigare kan ju inte jag rå för. Sedan vet jag inte om du menar relativt till olika bolag eller om du menar relativt andra länder som har andra spec. på sin disel? Eller om du kanske menar på olika tankningar på samma mack.

Inte vet jag vad du vill komma med hänvisningen till reklambladet från statoli?

Ja vet att det bara produceras i Sverige i Brofjorden och i Göteborg Preem och Shell. Sedan i Borgå och lite i Kalundborg. Inget i Nyneshamn. Men vad vill du komma med det? Det är ju en försvinande liten del av vad som förbrukas i Europa av Disel. Producerar dom för mycket kan dom inte sälja på spotmarknaden i Rotterdam. Likadant finns det inget där att köpa när dom får underskott.

Men, man kan se på det blader - Var producerar Q8 sin disel???? Om man nu vill köra på Q8 för att testa mot Preems?

Vist är det skillnad hela tiden mellan olika partier. Om man får stora labbanalysen fyller den 3 st A4 sidor med olika parametrar och det är alldrig samma från gång till gång. Men oftast nöjer man sig med en mindre som ofta får rum på 1 A4. Är någon parameter utanför produktens spec så refucerar man partiet. Det är ingen som höjer på ögonbrynen för det eller ropar till. Det är rätt vanligt att en eller flera faller utanför. Då får dom blanda om ( eller förhandla om priset).

Kan som Bi-information brätta hur dom gör om svavelhalten är alldeles för hög. Man kör inte in den i proccesen och renar den mer, som många skulle tro. Utan man lägger den i en tank och sedan blandar man i den i annan disel som är under specen. Så den andra diseln kommer upp till gränsvärdet. Så beroende på hur mycket det skiljer, har man gjort av med allt som var för mycket svavel i på t ex. 1 månad. Altså mängden svavel som kommer ut med bränslet är samma, bara att det fördelas på en störe mängd.

Disel som du tankar på olika tider på året har inte samma spec., ej heller har disel på vinten samma spec i söder som i norra delen av Sverige.
Så nog är det olika disel du kört med! Sedan skiljer specen mellan olika länder. Men behöver inte vara olika mellan olika länder. Problemet är att vi i Sverige har en lite anorlunda spec på en del saker.

Är bilen lite svårstatad, i synerhet på vinten - slå i lite fotogen eller Jet ful A1.
 
Senast redigerad av en moderator:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Dansk fantomdiesel

Med vad betalade ni på Jet i Danmark, för där tog automaten inte Volvokort med Visa.
Jag frågad dom via e-post senare när jag kom hem varför! Fick svar att dom inte tar emot utländska kort utan enbart Dankort Visa.
Mvh Frank
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej Nyfiken! Jag gjorde det lätt för mig och betalade med Jet-kortet. Gäller numera även i Danmark och Norge.

Jappe
 
Senast ändrad:

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej! OK! Jag försökte med UnoX Kort på deras stationer i Danmark och Norge men det gick inte
Frank
 
Toppen