Efter att ha kört runt lite i norra Tyskland och Danmark, så tankade vi för motsvarande 12 SEK i Helsingör på Jettappen, strax före färjeläget.
På svenska sidan av Sundet igen efter överfarten, så upptäckte jag att motorn gick ovanligt tyst och fint. Eftersom jag är så himla snål, så brukar jag "känna in" ett läge på gaspedalen där motorn låter harmonisk och verkar att trivas och normalt hamnar jag då på runt 95 km/tim på GPS-en. Efter den här tankningen däremot så ville bilen gå i 105 km/tim med motsvarande gaspådrag.
Detta gjorde mig nyfiken och jag kollade lite extra på bränslemätaren och upptäckte då att vi gjorde av med mindre bränsle än normalt också!
Nu undrar jag om någon annan här också har gjort samma upptäckt? Vad är det som danskarna har i dieseln som vi inte har i Sverige och gäller detta bara "Jetbränslet"?
Förbryllad Jappe
På svenska sidan av Sundet igen efter överfarten, så upptäckte jag att motorn gick ovanligt tyst och fint. Eftersom jag är så himla snål, så brukar jag "känna in" ett läge på gaspedalen där motorn låter harmonisk och verkar att trivas och normalt hamnar jag då på runt 95 km/tim på GPS-en. Efter den här tankningen däremot så ville bilen gå i 105 km/tim med motsvarande gaspådrag.
Detta gjorde mig nyfiken och jag kollade lite extra på bränslemätaren och upptäckte då att vi gjorde av med mindre bränsle än normalt också!
Nu undrar jag om någon annan här också har gjort samma upptäckt? Vad är det som danskarna har i dieseln som vi inte har i Sverige och gäller detta bara "Jetbränslet"?
Förbryllad Jappe
Senast ändrad: