• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dansk fantomdiesel

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Efter att ha kört runt lite i norra Tyskland och Danmark, så tankade vi för motsvarande 12 SEK i Helsingör på Jettappen, strax före färjeläget.

På svenska sidan av Sundet igen efter överfarten, så upptäckte jag att motorn gick ovanligt tyst och fint. Eftersom jag är så himla snål, så brukar jag "känna in" ett läge på gaspedalen där motorn låter harmonisk och verkar att trivas och normalt hamnar jag då på runt 95 km/tim på GPS-en. Efter den här tankningen däremot så ville bilen gå i 105 km/tim med motsvarande gaspådrag.

Detta gjorde mig nyfiken och jag kollade lite extra på bränslemätaren och upptäckte då att vi gjorde av med mindre bränsle än normalt också!

Nu undrar jag om någon annan här också har gjort samma upptäckt? Vad är det som danskarna har i dieseln som vi inte har i Sverige och gäller detta bara "Jetbränslet"?

Förbryllad Jappe
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hallå Jappe.
Jag gjorde samma erfarenhet då vi nu i sep körde ner till Istrien.
Köpte enbart den dyrare dieseln,jag tror den kallades "super diesel" i Tyskland, och skulle ge ca 5% ökad effekt. Den vanliga dieseln kallades för "prima diesel".
Märkte,precis som du, ökad effekt och längre körmil.
Utan att ha siffror på det, så uppfattade jag denna dieseln som lönsam.

mvh
Werner
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Vi har också lagt märke till detta när vi tankade på Statoil mellan Köpenhamn
och Rödby första gången med en äldre 2.5 TDI från 1997, med den nyare 2.8'an från 2004 har vi inte lagt märke till att det skulle vara någon skillnad.
 
F

F.d. 5898

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

samma för oss , men detta var den Norska Dieseln som gjorde att vi körde på 0,1 mindre än vanligt.
Varför har vi dyr och dålig diesel i sverige eller är det enbart för allt miljösnack , våran är kanske renare....

Mats o Cilla
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Diseln vi har i Sverige har funnits för körning underjord i 40 år sedan kom den upp ur jorden när miljösnacket kom när man kör i Tyskland Frankrike Spanien är det 10% dragkraft i den
har jag konstaterat
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Har också märkt en betydlig skilnad på tyska o danska dieseln.iDet finns även en miljödiesel på vissa stationer i Tyskland men det säljs väldigt lite av den och det verkar vara mera energi i den tyska o danska dieseln
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Dansk fantomdiesel

Tankade på prov några gånger på Jet, men med den dieseln i tanken drog bilen betydligt mer per mil än vanligt och kraften i backarna var sämre, så det gör jag inte om.

Jag tankar normalt på IDS.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Jag har kollat lite på oljebolagens hemsidor och andra ställen. Det är tydligen så att Sverige införde en ren diesel innan EU kom med sitt rena direktiv. Jag tror vi har 0,1% mindre svavel än EU, alltså en försumbar skillnad. Sverige har dispens av EU att köra eget. Detta innebär att det bara finns 5 raffinaderier som tillverkar vår Svenska avart vilket skapar obalans (brist på soppa) i efterfrågan och tillgång och därav åker priset upp.
I den Svenska dieseln blandar man också in 5% etanol är det sagt (som i 95 oktanig bensin). Etanol har sämre energiinnehåll och därav får motorn mindre effekt och drar mer soppa. Detta äter nog upp miljö ambitionen med spriten.
Jämför förbrukningen hos en personbil med etanolbil med en bensinare, minst 25% mer soppaförbrukning i etanolbilen. Jag har en VW personbil med en motor med avancerad styrning. Den går bättre och drar minst 1dl mindre om man kör på 98 oktan isf 95, vilket alltså lönar sig. Shell V-power ger ännu bättre drag och lägre förbrukning men är för dyr i Sverige visavi Tyskland.
Tillbaka till dieseln; Jag tror inte Tyskland och Danmark blandar i sprit och dessutom tillverkas deras diesel av många raffinaderier så priset är mer enkom en skattefråga. Det sägs att man får 6% mindre förbrukning på EU-diesel. Finns alltså att göra för våra förtroendevalda. Hälsningar Hasse
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej

Vi har gjort precis det samma som Jappe. Tankat jättebillig diesel på Jet i Helsingborg (tillägg: förlåt Helsingör) och märkt att bilen gick fantastiskt bra. Och snålt. :D Synd bara att det var ganska trångt på macken så det var omöjligt att köra ut åt "rätt" håll när man skulle vidare in i Danmark. Men det var värt besväret.

Skall till Danmark på onsdag, och sedan vidare till Tyskland. (Speedway GP i Gelsenkirchen till helgen) :)

MvH
Karianne
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dansk fantomdiesel

Karianne!

Du menade väl Helsingör? Det måste ha varit samma mack, för där var trångt och svårt att komma in och ut. Det var många som ville tanka där och det blev faktiskt lite irriterat ett tag.

Det måste vara något speciellt med den tappen!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9319

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

Jo det är riktigt att vi har en speciell disel i Sverige.

Vet inte hur det är med kraften i den, men det gör att vi har dyrare disel än andra. När vi har underskått och när priserna är låga på andra håll kan vi i Sverige inte köpa utomlands. Likaså kan vi inte sälja vår färdigblandade disel om vi har överskott. Men största problemat är vi inte kan köpa på öppna marknaden.

Det gör att vi är mer känsliga för variationer i efrterfrågan. Blir det för mycket producerat måste det lagras till andra tider och får vi en topp i efterfrågan så blir det brist.
Har någon märkt att priserna kan variera en del på macken?

Får mig att tänka på andra smarta politiska bränslebeslut.
På 80-talet skulle vi inte mer ha dom stora ekonomiska beredskapslagren av bränsle längre. Eftersom det var gammal olja med högt svavelinehåll fick det inte användas i Sverge. Oljan exporterades till Polen i stället. Det var stora mängder och tankbåtar gick länge i skytteltrafik mellan svenska lager och Polen. Efter att det förbränds där nere blåste svavlet med vindarna tillbaks till sverige!
 
Senast redigerad av en moderator:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Ja vad ska man egentligen dra för slutsatser baserat på inläggen ovan?

För min del har jag inte märkt av någon mätbar skillnad, (helt försumbar) varken vad avser dieselförbrukning eller effektförändring vid körning på svensk diesel kontra den "billigare" t.ex tyska/europeiska dieseln (har hela tiden fört fordonsbok med bla bilens bränsleförbrukning).

Bilen är en Hobby 750 med 2,8 dieselmot som jag baserar mina erfarenheter på har under de 5 åren som jag haft den stadigt lförbrukat runt 0,95 liter/milen, jag kör sällan mer än ca 100 km/t på mätaren (och har mig veterligt inte färändrat mina körvanor under denna tid).
/ Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dansk fantomdiesel

Ja, jag säger som Bengt (Kiciki & Bengt) att jag har vid tidigare resor på kontinenten aldrig märkt någon skillnad på dieslarna i olika länder i Europa. Det var bara den här gången när jag tankade Jet i Helsingör som det blev sådan skillnad att jag upptäckte den.

Kanske hände något i motorn, vad vet jag? Märkligt är detta!

Det är ju många som reser söderut nu och många passerar väl också Helsingör. För dom vill jag rekommendera den första Jettappen efter färjan! Passa på att tanka där och skriv gärna sedan på det här forumet om era upplevelser ang. detta och om det blev någon skillnad i bränsleförbrukning och motorstyrka!

Jappe
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej Jappe,
tror att dina iaktagelser om förbrukning etc enklast kan förklaras med någon mer naturlig orsak, t.ex;
# Med- alt motvind
# Våt vägbana
# Skillnad i vägbeläggningens beskaffenhet
# Temperaturskillnad på insugningsluften
# Skillnad i trafikförutsättningar
# Med mycket, mycket mera

Att okulärt jämföra förbrukning och effekt är mycket komplicerat som framgår det nämnda ovan.
/ hälsn, Bengt
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej Bengt

Vill man inte tro på något kan man hitta på hur många ursäkter som helst.

Under mina resor i Tyskland kan jag märka en skillnad på bränsle förbrukningen med 0,1-0,15 per mil och det både med den bilen jag har nu och den jag hade innan.
Vi tankar oftast där lastbilarna tankar där är sällan kö.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Dansk fantomdiesel

Det kanske hade hamnat lastbilsdiesel i tappen i Helsingör och det hade lokalbefolkningen kanske upptäckt, därav kön till just denna tapp.

Förhållandena när jag körde hem från Hälsinborg var dom vanliga (jag har kört där många gånger) förutom ganska hård sidvind och det brukar ju inte vara någon positiv faktor i sammanhanget.

Fråga till Röris: Blir det inte problem med att tanka där lastbilarna tankar? Väldigt snabbt flöde. Kanske sväljer inte husbilens tankrör tillräckligt snabbt? O.s.v.

Jappe
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej Jappe

Det är riktigt som du skriver och man kan inte spärra handtaget utan man för hålla på avtryckaren när man tankar så brukar det inte vara några problem.
 
F

F.d. 55292

Guest
Sv: Dansk fantomdiesel

att det tar mindre bränsle i tyskland trodde jag alla visste det är ju för att du kan hålla jämn fart efter många års erfarenhet av lastbilskörning i tyskland och då tankar vi i sverige innan vi kör ut så bränslet har mindre betylse
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Att köra lastbil och husbil är ju inte riktigt samma sak. Om man kör med husbilen utanför motorvägarna på t.ex Rugen så förstår jag inte hur man kan hålla jämnare fart i Tyskland än om man kör utanför motorvägarna i Sverige. Trafiken är dessutom tätare i Tyskland.
 

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: Dansk fantomdiesel

Hej!

Jag har även märkt dessa förbättringar med EU-dieseln och vi fick för några veckor sedan ett brev från Statoil om att de försöker av statsmakten i Sverige få tillstånd att sälja denna EU-diesel. De skrev även att detta skulle direkt innebära mins 30 öre lägre pris. Vi får hoppas att det blir så..

Kjelle
 
Toppen