• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck till husbilen.

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
VanContact Camper och CrossClimat är utan tvekan det bästa däcket för en Spanienresa på vintern! Skönt att höra att du inte väljer ett nordiskt vinterdäck som många andra Spanienresenärer gör. Dessutom fortsätter dom att köra på däcken när dom kommer hem till Sverige på våren och hela sommaren.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Efter rekomendation av en holländare på ställplatsen i Altea Spanien på hemresan våren 2019, fick jag lagt på Michelin Cross climate på hösten inför nästa vinters resa.
Då fanns bara c däck. Numera finns det som cp också.
Däcken fungerar bra och vi har även hamnat i snöoväder vid ett par tillfällen utan problem.
Däcken passar vår körning, då vi håller oss i södra Sverige och söderut i Europa på vintern.
Det blir samma däck nästa gång om det inte kommer något nytt revolutionerande däck.

Krister

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
VanContact Camper och CrossClimat är utan tvekan det bästa däcket för en Spanienresa på vintern! Skönt att höra att du inte väljer ett nordiskt vinterdäck som många andra Spanienresenärer gör. Dessutom fortsätter dom att köra på däcken när dom kommer hem till Sverige på våren och hela sommaren.

Det du skriver om nordiska vinterdäck, hände en kompis för två månader sedan.
En däck explosion på ett knappt 5 år gammalt nordiskt vinterdäck när de var på väg söderut.
Nu hade de reservhjul så assistansen bytte hjul på bilen.
De valde att vända hemåt igen då de inte hade hunnit köra på färjan ut från Sverige.
Nu går de och väntar på reservdelar och reparation på bilen så de kan komma iväg söderut igen.DSC_1428.JPG
Däcket slog hål i bottnen och rev av mer än en meter av vänster bakre sidokjolen, och sprickor i angränsande plastdetaljer.

Det ser ut att ta tid med reservdelar.
Adria skyller på leveransproblem av reservdelar, på grund av krigen.

Jag och Ursula lider med vännerna även om det inte var direkta personskador, men reaktionen när det small.
Den glömmer de aldrig.

Krister

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Inte helt lätt att bestämma sig för däckinköp under påverkan av vad flera andra har skrivit. Tur att jag känner igen en del av namnen sen flera år och kan navigera mentalt mellan positiva och negativa inslag. Kommer precis från den lilla verkstan efter att ha beställt Michelin Crosclimate Camping (CP) för ca 9 000:- SEK pengar. Där inkluderas även garanti leveransavgift så att däcken kommer INNAN stundande alla Helgona helgen (Halloween förskräckelsen).

Tips:
En sak Marianne har lärt oss är att hålla koll på helgdagar utomlands, vem vill handla gammalt bröd m.m. på bensinmackar då allt annat är stängt?

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Monterade Michelin Crossclimat på husbilen i våras
Bilen går tystare och mjukare än de michelindäck jag hade tidigare
När det är riktigt varm blir däcken mindre varma vid motorvägskörning
Suveränt grepp när man kör på hala gräsytor
Vi är helnöjda
Dom däcken har vi också, supernöjda och skulle absolut välja dom igen.
Vi hade grym kontakt med vägbanan i Norge, då vi åkte 3 dagar i spöregn.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Dom däcken har vi också, supernöjda och skulle absolut välja dom igen.
Vi hade grym kontakt med vägbanan i Norge, då vi åkte 3 dagar i spöregn.
Så roligt att höra dessa kommentarer, känns att vi gjorde rätt med däckvalet.

Tänk om en duktig tech-administrator (vi har några sådana) kunde skapa en ”HB-däck-erfarenhets-lista” med vissa kriterier som popularitet t.ex. bra i snö & kyla, regn, bromssträcka eller slitage, geografi som Norkapp, Spanien osv…

Vi har så många som återkommande undrar om vad som är bra för ”deras HB”, precis som jag gjorde i den här trevliga dock ganska långa tråden (mycket länsning, men bra blev det till slut!).

//ranko

I väntan på våra nya däck vid Mosel:
1729955448763.jpeg

Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är däcken balanserande, monterade och vi rullar mot Koblenz. Däcken är tysta och känns väldigt behagliga. Kollade mönster och det stämmer att mönstret ligger på ca 7,8 mm. Vet ej hur mycket det skall vara i verkligheten, men vi byter till nya om 5-6 pr ändå.
Tack alla för goda tips, vi är helnöjda!

Toppen