Svein_H
HBK Medlem
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.
Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.
Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?
Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.
Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?
Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.