• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dødt bodelsbatteri, finnes det håp?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.

Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.

Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?

Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.165
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Denna kan jag rekommendera som laddare när man kör, jag har den själv.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Der er ingen fejl ved at have en 230V lader, selv om den kan synes overflødig. Jeg har selv en Victron IP 67 installeret, men jeg bruger den ikke, da jeg aldrig står på landstrøm med 230V

Du skal i hvert fald have en ladebooster. Den fås i flere fabrikater. Jeg har selv en Schaudt

Men Victron laver også en

Når du så en gang monterer solceller skal du have en solcelleregulator af MPPT typen.

Med flere forskellige ladere, så er det fint med en Smartshunt, så du hele tiden kan følge dit strømforbrug og hvor mange % strøm, du har tilbage på batteriet. Jeg er ikke sikker på, at den shunt du har i forbindelse med dit panel i husbilen kan bruges til det, og derfor bliver strømvisningen på panelet overflødigt. Men her er en som virker, og har du Victron på alle apparaterne, så kan du fint brug en APP på din mobiltelefon til at styre det hele.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Jeg innrømmer gjerne at dette med ulike batteriteknologier og ladesystemer er helt nytt for meg, så jeg er veldig takknemlig for alle tips og forslag! Jeg har tatt fri fra jobben på fredag, og skal ta med bobilen ned til forhandleren jeg har fått tilbud fra. Har en avtale med elektrikeren deres for å få avklart hvilket behov jeg har, og hvor mye ekstra det ev. vil koste å montere nytt batteri et annet sted, med plass til flere batterier ved senere utvidelse. Jeg må nok helt klart en tur på messa til helga også, og snakke med Makspower, så jeg suger til meg alt dere måtte ha av info! :)

Denna kan jag rekommendera som laddare när man kör, jag har den själv.
Så du tenker at jeg heller bør velge denne fremfor den laderen jeg har fått tilbud på? Den koster 500,- mer, men det er småpenger i det store bildet her. Hva er fordeler/ulemper med denne vs den andre, og vil denne også fungere til lading når jeg er tilkoblet 230V?

Der er ingen fejl ved at have en 230V lader, selv om den kan synes overflødig. Jeg har selv en Victron IP 67 installeret, men jeg bruger den ikke, da jeg aldrig står på landstrøm med 230V

Du skal i hvert fald have en ladebooster. Den fås i flere fabrikater. Jeg har selv en Schaudt

Men Victron laver også en

Når du så en gang monterer solceller skal du have en solcelleregulator af MPPT typen.

Med flere forskellige ladere, så er det fint med en Smartshunt, så du hele tiden kan følge dit strømforbrug og hvor mange % strøm, du har tilbage på batteriet. Jeg er ikke sikker på, at den shunt du har i forbindelse med dit panel i husbilen kan bruges til det, og derfor bliver strømvisningen på panelet overflødigt. Men her er en som virker, og har du Victron på alle apparaterne, så kan du fint brug en APP på din mobiltelefon til at styre det hele.
Her linker du til mye forskjellig utstyr, og det er veldig interessant alt sammen, men jeg er nødt til å holde kostnadene nede, så hva tenker dere at jeg bør/må ha som et absolutt minimum i starten?

Jeg aner ikke om min eksisterende strømsentral/ladestasjon takler lithiumbatterier og hva jeg ev. trenger av utstyr, det var derfor jeg ba om tilbud på komplett pakke. Jeg kan gjerne ta noen bilder, hvis det hjelper? Bilen er som sagt 18 år gammel, og jeg har bare hatt den ett år.

Edit: Jeg har ikke så veldig kompliserte behov eller ønsker, men nå som jeg uansett må skifte batteri ønsker jeg en enkel, problemfri og skalerbar løsning innenfor mitt budsjett. Fremtidige utvidelser kan som nevnt være solceller, samt ekstra batteri for bedre kapasitet, og stort lenger enn det har jeg ikke tenkt. En inverter for lading av mobil/nettbrett/laptop (samt mulig bruk av annet 230V-utstyr ved fricamping) er sikkert kjekt å ha, men i dag løser jeg dette ved å lade via en enkel inverter koblet til sigarettenneruttaket mens jeg kjører, så det er ikke kritisk.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Den jag länkar till laddar med 30A när du kör medan den du fått förslag på enbart laddar när du har 230V.
OK, så den laderen jeg har fått tilbud på funker ikke i det hele tatt under kjøring? Det er jo en total dealbreaker i så fall, det er jo under kjøring jeg må få ladet batteriet inntil jeg får montert solceller! Men vil laderen du foreslår funke når jeg står tilkoblet 230V, f.eks når jeg er innom en bobil- eller campingplass, eller ved vedlikeholdslading hjemme?

30A høres mye ut, vil det være nødvendig med ev. ny og grovere kabling for å unngå varmgang? Og vil dynamoen takle det samtidig med lading av startbatteriet? Beklager om jeg stiller mange dumme spørsmål nå!
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Først vil jeg anbefale, at du indretter dig i husbilen, så du skal bruge så lidt 230V som muligt. Det eneste jeg bruger 230V til er fruens Hårtørrer og ladning af 2 cykelbatterier. Til det har jeg en inverter.

Alt andet kører på 12V eller på gas. Alle lamper på LED. Ladning af PC/Telefon/tandbørste og lignende kører via cigudtag eller USB kontakt. Køleskab kører på gas eller 12V. Igen kaffemaskine, men varmt vand på gas og stempelkaffe. Og så videre

På vedlagte skema kan du se, hvordan jeg har gjort.

Det første du skal købe er en ladebooster sammen med dit LiFePo4 batteri. Monteret så det ladet direkte på bodelsbatteriet. Det kan du i princippet klare dig med. Og så skal du koble ladning af bodelsbatteriet via EBL ud. De kan gøres ved at fjerne sikringen.

Senere kan du så købe solceller med MPPT regulator. Og du kan også senere købe en 230V lader. Det kunne jo være, at du skal stå samme sted længe uden at køre, og så får du behov for landstrøm.

Men se til at alle ladere/boostere/solcellergulatorer har lithiumprofil. Du kan ødelægge dit LiFePo4 batteri ved at lade med en profil som er egnet til blybatterier.
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 6

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.917
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
30A høres mye ut, vil det være nødvendig med ev. ny og grovere kabling for å unngå varmgang
Ja.

Din generator skulle kunne klare det, men du kan jo undersøge hvor mange A den giver når motoren kører. Nogen på dette forum har før skrevet: At måle er at vide. Og det er jo et godt udgangspunkt inden man køber noget som ikke kan bruges sammen med det udstyr man har .
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.165
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
OK, så den laderen jeg har fått tilbud på funker ikke i det hele tatt under kjøring? Det er jo en total dealbreaker i så fall, det er jo under kjøring jeg må få ladet batteriet inntil jeg får montert solceller! Men vil laderen du foreslår funke når jeg står tilkoblet 230V, f.eks når jeg er innom en bobil- eller campingplass, eller ved vedlikeholdslading hjemme?

30A høres mye ut, vil det være nødvendig med ev. ny og grovere kabling for å unngå varmgang? Og vil dynamoen takle det samtidig med lading av startbatteriet? Beklager om jeg stiller mange dumme spørsmål nå!
Nej den laddaren fungerar enbart under körning. För att ladda med 230V får du antingen sätta en separat 230V laddare eller koppla om din befintliga laddare till startbatteriet som då laddar bodelen genom DCDC laddaren.
DCDC laddaren finns även i en 18A variant.
Vah gäller kabelarea och generatorns laddning så får den elektriker som gör jobbet kolla detta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.692
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad jag har hört när det gäller laddning av bly batteri.... Så tar de inte emot mycket ström under laddningen, hörde att de tar ca 20A första 20-30min för att sen ramla ner på ca 4-5A under resten av laddningen... Och de sista tim så tar de bara emot ca 1A.
Stämmer detta så klarar du dig med en 10A laddare...
Men tänker du i framtiden byta till lithium så tycker jag att då kan du lika bra börja investera i kraftigare laddare som också klarar lithium... nu...

Lycka till.... Min hb är också 18 år
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Nej den laddaren fungerar enbart under körning. För att ladda med 230V får du antingen sätta en separat 230V laddare eller koppla om din befintliga laddare till startbatteriet som då laddar bodelen genom DCDC laddaren.
DCDC laddaren finns även i en 18A variant.
Vah gäller kabelarea och generatorns laddning så får den elektriker som gör jobbet kolla detta.
OK, så da trenger jeg altså begge to; den ene for lading under kjøring, og den andre for lading når jeg står parkert tilkoblet 230V?

Først vil jeg anbefale, at du indretter dig i husbilen, så du skal bruge så lidt 230V som muligt. Det eneste jeg bruger 230V til er fruens Hårtørrer og ladning af 2 cykelbatterier. Til det har jeg en inverter.

Alt andet kører på 12V eller på gas. Alle lamper på LED. Ladning af PC/Telefon/tandbørste og lignende kører via cigudtag eller USB kontakt. Køleskab kører på gas eller 12V. Igen kaffemaskine, men varmt vand på gas og stempelkaffe. Og så videre (...)
Jeg bruker aldri 230V når jeg fricamper, da er det kun gassalarm, vannpumpe, termostat til truma/VVB, belysning og ev. TV som er i bruk. Har nettopp byttet til LED-pærer i belysning og redusert forbruket der med 90%..
(...)På vedlagte skema kan du se, hvordan jeg har gjort. (...)
Beklager, men det der sier meg ingenting. Jeg kan kjøpe inn PC-komponenter og bygge de fra scratch, samt overvåke og drifte PC-parker på over 1000 maskiner, men på dette området er jeg helt blank.

(...)Det første du skal købe er en ladebooster sammen med dit LiFePo4 batteri. Monteret så det ladet direkte på bodelsbatteriet. Det kan du i princippet klare dig med. Og så skal du koble ladning af bodelsbatteriet via EBL ud. De kan gøres ved at fjerne sikringen.

Senere kan du så købe solceller med MPPT regulator. Og du kan også senere købe en 230V lader. Det kunne jo være, at du skal stå samme sted længe uden at køre, og så får du behov for landstrøm.

Men se til at alle ladere/boostere/solcellergulatorer har lithiumprofil. Du kan ødelægge dit LiFePo4 batteri ved at lade med en profil som er egnet til blybatterier.
Og der falt jeg helt av igjen, det blir for teknisk...

Her er for øvrig strømsentralen min, EBL 99:
20220913001-w900.jpg

Vad jag har hört när det gäller laddning av bly batteri.... Så tar de inte emot mycket ström under laddningen, hörde att de tar ca 20A första 20-30min för att sen ramla ner på ca 4-5A under resten av laddningen... Och de sista tim så tar de bara emot ca 1A.
Stämmer detta så klarar du dig med en 10A laddare...
Men tänker du i framtiden byta till lithium så tycker jag att då kan du lika bra börja investera i kraftigare laddare som också klarar lithium... nu...

Lycka till.... Min hb är också 18 år
Det er ev. overgang til lithium jeg vurderer ja.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du kan ladda ett Litiumbatteri med EBL99, använd GEL-läget, det är inte optimalt men fungerar ok tillsvidare.
Det blir inga skador av detta, men ev. så blir inte ditt Litiumbatteri laddat till 100%.
Då är en DC/DC-omvandlare viktigare före ett Litiumbatteri, för att inte få varmgång i kablage, eller skador på generator då ett Litiumbatteri kan ta emot höga strömmar.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Du kan ladda ett Litiumbatteri med EBL99, använd GEL-läget, det är inte optimalt men fungerar ok tillsvidare.
Det blir inga skador av detta, men ev. så blir inte ditt Litiumbatteri laddat till 100%.
Då är en DC/DC-omvandlare viktigare före ett Litiumbatteri, för att inte få varmgång i kablage, eller skador på generator då ett Litiumbatteri kan ta emot höga strömmar.
OK, så da kan jeg altså som et minimum klare meg med kun batteribytte, selv om det ikke er optimalt? Hva med DC/DC-laderen, hvordan bør den monteres i mitt tilfelle for å unngå nettopp varmgang i kablingen eller skade på dynamoen, og vil jeg fortsatt kunne lade batteriet både under kjøring og med 230V slik jeg kan i dag? Mulig vi snakker litt rundt hverandre, men jeg sliter fortsatt med å forstå...
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.067
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Du kan ladda ett Litiumbatteri med EBL99, använd GEL-läget, det är inte optimalt men fungerar ok tillsvidare.
Det blir inga skador av detta, men ev. så blir inte ditt Litiumbatteri laddat till 100%.
Då är en DC/DC-omvandlare viktigare före ett Litiumbatteri, för att inte få varmgång i kablage, eller skador på generator då ett Litiumbatteri kan ta emot höga strömmar.
Har ett lithiumbatteri från Skanbatt och EBL 101. Där skall batteriväljaren stå på bly/syra. Bara som information.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
OK, så da kan jeg altså som et minimum klare meg med kun batteribytte, selv om det ikke er optimalt? Hva med DC/DC-laderen, hvordan bør den monteres i mitt tilfelle for å unngå nettopp varmgang i kablingen eller skade på dynamoen, og vil jeg fortsatt kunne lade batteriet både under kjøring og med 230V slik jeg kan i dag? Mulig vi snakker litt rundt hverandre, men jeg sliter fortsatt med å forstå...
I vissa fordon fungerar det utan en DC/DC laddare, men jag skulle rekommendera att du installerar en sådan samtidigt med ett byte till Litiumbatteri, för att inte skada din generator vid körning. Den monteras mellan startbatteriet och bobatteriet.

Här kan då läsa om Kjell's bra beskrivning om byte till Litiumbatteri Installation av lithiumbatteri
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Har ett lithiumbatteri från Skanbatt och EBL 101. Där skall batteriväljaren stå på bly/syra. Bara som information.
Jeg fant en eldre tråd her inne om det samme, der også sto det at velgeren burde stå på bly/syre.

Har sendt mail til forhandler med en del spørsmål rundt det vi har diskutert her inne, så får jeg høre hva elektrikeren deres sier på fredag.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jeg fant en eldre tråd her inne om det samme, der også sto det at velgeren burde stå på bly/syre.

Har sendt mail til forhandler med en del spørsmål rundt det vi har diskutert her inne, så får jeg høre hva elektrikeren deres sier på fredag.

Jag är inte säker vad fördelarna med att ladda ett LFP-batteri med en bly/syra-profil är.

Men fördelar att välja GEL läget på dinEBL99 är en lägre/lämpligare laddspänning i absorbtionsfasen GEL =14,4V mot Bly/syra=14,7V
samt GEL-läget stannar längre tid i abs.-fasen innan den växlar till Float.
Alltså du borde hinna få i fler Ah i ett LFP-batteri innan den växlar till Float=13,8V.
Men man kan ändå behöva starta om laddningen för att nå 100% laddat, beroende på hur stort/urladdat LFP-batteriet är.

Det kan även finnas ett Recond.-läge i Bly/syra profilen med en spänning på 16-18V, det är direkt skadligt för ett LFP-batteri ifall inte BMS hinner avbryta laddningen, detta är även skadligt för ett GEL-batteri.

Så tycker jag
Lycka till :)
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
381
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2025
Efter att ha studerat vad som skrivs på nätet kom jag fram till laddläge Gel av de skäl PeterK skriver ovan och det har fungerat bra i 2 år med ett Kina 100Ah LIFEPO4 batteri för 3500 kr. Har heller ingen DC-DC laddare för med min användning fungerar det ok ändå.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.460
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är inte säker vad fördelarna med att ladda ett LFP-batteri med en bly/syra-profil är.

Men fördelar att välja GEL läget på dinEBL99 är en lägre/lämpligare laddspänning i absorbtionsfasen GEL =14,4V mot Bly/syra=14,7V
samt GEL-läget stannar längre tid i abs.-fasen innan den växlar till Float.
Alltså du borde hinna få i fler Ah i ett LFP-batteri innan den växlar till Float=13,8V.
Men man kan ändå behöva starta om laddningen för att nå 100% laddat, beroende på hur stort/urladdat LFP-batteriet är.

Det kan även finnas ett Recond.-läge i Bly/syra profilen med en spänning på 16-18V, det är direkt skadligt för ett LFP-batteri ifall inte BMS hinner avbryta laddningen, detta är även skadligt för ett GEL-batteri.

Så tycker jag
Lycka till :)

Angående laddspänningarna laddar väl både bly/syra, gel och AGM I med ca 14,4V men med olika karatäristik, medan AGM II om sådant läge finns eventuellt laddar med 14,6-14,8V?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.727
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Angående laddspänningarna laddar väl både bly/syra, gel och AGM I med ca 14,4V men med olika karatäristik, medan AGM II om sådant läge finns eventuellt laddar med 14,6-14,8V?

Nu blir det lite invecklat,
EBL99 har en inbyggd 3-stegsladdare (I Uo U)
Med ett LFP-batteri som har hög vilospänning (även urladdat) anslutet så kommer steg1 (IU) att bli väldigt kort och laddaren kommer att växla till steg2 (Uo)
vilket innebär konstant spänning, det är i detta steg jag menar att spänningen för bly/syra kan bli för hög.
I steg3 (U) spelar det ingen roll då detta är en underhållsladdning.
Jag vet inte varför säljare rekommenderar bly/syra-läget, men jag ser att på flera "drop-in LFP" så är de inbyggda bms'en inställda med riktigt högt värde på "High V cut off", troligen för att batteriet ska funka i många olika applikationer.

I bilden kan man se de rekommenderade spänningarna i de olika stegen för blybatterier.

3stegsladdning.JPG
Källa till bilden: IUoU battery charging - Wikipedia

På de nyare EBL99 som heter EBL119 har man ändrat valen från bly/syra-bly/gel till bly/syra-agm.
Där är nog agm-läget ett bättre val för ett LFP-batteri.

Men producenten/säljaren "borde" väl alltid ha rätt, eller (?)
 
Toppen