• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dødt bodelsbatteri, finnes det håp?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Første dag på ferieturen, og da bestemmer plutselig bodelsbatteriet seg for at nå vil det ikke mer! Verken gassalarm, Truma/VVB (termostat) lys eller vannpumpe fungerer, 12V-anlegget har slått seg helt av og alarmlampen blinker.

Bilen har stått tilkoblet 230V hele tiden når den ikke har vært i bruk, og har ladet fint under turen hit, men batteriet er nok ferdig. Amperemeteret i kontrollpanelet viser 20A lading når motoren går på tomgang, Voltmeteret til bilbatteriet viser 14V men bodelsbatteriet bare 13,2V. Stopper jeg motoren viser bilbatteriet fortsatt 13,6V, men bodelbatteriet kun 12,5V, og etter noen minutter slår hele 12V-anlegget seg av, alarmen går og bodelsbatteriet er nede på 11,2V.

Jeg kunne nok klart meg uten strøm til varmtvann og Truma, men jeg liker ikke at gassalarmen slår seg av pga for lav spenning, så her blir det nok vendereis i morgen til jeg finner et nytt batteri, hvis ingen her inne tror det kan være en annen årsak..?

Jeg har ikke råd til noe dyrt litiumbatteri nå, så et vanlig fritidsbatteri får bare gjøre nytten inntil videre. Noen formening om hvor stort batteri jeg trenger, for å holde liv i gassalarm, lys/vannpumper og Truma/VVB et par dager med fricamping uten lading/kjøring? Ser ikke hvor stort batteri jeg har nå, det er under førersetet og jeg har ikke verktøy for å vippe opp stolen så jeg får tilgang.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Hej, det är tyvärr jättesvårt att ge ett säkert svar på. Men om det är kortis i en cell i bobatteriet så är det mindre motstånd och det kan nog betyda att det laddar som attan.
Om ett sådant batteri laddas av en intelligent batteriladdare så känner den av ett problem och stänger av laddningen.
Det är inte bra att mata ett trasigt batteri med generatorström som bara matar på. Så helst skulle du ta/ha tigit bort den kraftiga säkringen som brukar finnas där kabeln från startbatteriet går iväg till bodelen. Då hade du också märkt om underligheterna hade upphört, (tyvärr inte lätt att veta utan information :)).
Batteriet kan koka och ge gaser ifrån sig. Kort sagt, man skall inte ladda ett trasigt batteri.

Mvh JANKRO.
Man lærer så lenge man lever :) Jeg kjøpte bilen i fjor, den er 18 år gammel, og man oppdager stadig vekk småplukk som må fikses. Uansett blir det skiftet batteri snarest, så får vi se om det hjelper.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja börja med batteriet innan du bråkar med generator och laddningen, och håll koll på dina spänningsmätare på displayen efter batteribytet. Det kan nog fixa till sig. Det kan ju kanske vara dags att spänna generatorremmen lite i alla fall.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja börja med batteriet innan du bråkar med generator och laddningen, och håll koll på dina spänningsmätare på displayen efter batteribytet. Det kan nog fixa till sig. Det kan ju kanske vara dags att spänna generatorremmen lite i alla fall.

M.v.h. JANKRO.

Jag trodde att alla fordon från detta årtusende hade ribbrem med automatisk remspänning, men så kanske det inte alls är (?)
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Dynamoen ble skiftet ut med en annen brukt dynamo da jeg hentet bilen etter kjøpet i fjor. Da jeg dro fra forhandler ville den ikke lade i det hele tatt, så jeg måtte vente i flere timer til de fant og fikk montert en annen dynamo, jeg skulle kanskje tatt det som et hint? Aner ikke om de skiftet reim samtidig, men tviler på det. Det har vært så mye kluss med bilen siden jeg fikk den, og flere reklamasjoner, jeg begynner å bli dritt lei men prøver å være positivt innstilt...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag trodde att alla fordon från detta årtusende hade ribbrem med automatisk remspänning, men så kanske det inte alls är (?)
Njaeee det är nog tveksamt och husbilen är ju dessutom 18 år. Vet inte vilket år det blev lag på automatisk remspänning :p.

Min JEEP från förra årtusendet är jag säker på inte har automatspänning men skulle behöva. En sådandär rem där de t.o.m. har en ritning, när man öppnar huven på alla slingor den jättelånga remmen skall krångla sig fram med runt AC, generator, vattenpump som går på remmens rygg, styrservopump och så några extra stödhjul m.m. Den spänner man genom att släppa/skruva på ca. fem st. ej åtkomliga skruvar för att kunna flytta servopumpen......... men det var då det.
Men den här husbilen är ju inte heller så ny så man inte ser motorn för alla "snygga" plastkåpor, montro om det var då de kom på automatisk remspänning.
Om det finns automatspänning och remmen ändå tjuter då går det troligen jättetrögt.

:p M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag trodde att alla fordon från detta årtusende hade ribbrem med automatisk remspänning, men så kanske det inte alls är (?)
Jag kommer ihåg en tråd om skrikande rem.
Roger skrev att han spände remmen.

 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en tråd om skrikande rem.
Roger skrev att han spände remmen.

2.8 JTD er samme motor som jeg har, vet ikke om det er noen forskjell fra 2004 til 2005. Har lest gjennom tråden du linket til, men jeg har ikke opplevd de samme problemene som Roger67 nevner. Hos meg begynte skrikingen på mandag mens jeg var på tur, og samme kveld oppdaget jeg at bodelsbatteriet var defekt. Tilfeldig..?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Att byta till ett större blybatteri kommer troligen inte att lösa ditt energibehov vid fricamping. Du kan bara utnyttja 50% av ditt bobatteri ifall du vill ha livslängd, har du då ett bobatteri på 100Ah, så har du 50Ah att förbruka på 2 dygn, då får du snåla på strömmen.
När du åker vidare får du bra laddning i början, upp till 80% soc, vill du även ladda upp till 100% soc krävs det att du kör minst 8h, vilket man kanske inte alltid gör. Altså har du troligen bara 80% soc kvar vid nästa stopp, då har du bara 30% att utnyttja, då får du snåla ännu mer på energin, eller ladda ur djupare, med förkortad livslängd på batteriet som följd.
Majoriteten av husbilar klarar att fricampa max en weekend, sen krävs en bättre/längre uppladdning än den som bara en generator kan ge, alltså ansluta 230V för uppladdning till 100% soc.
Solpaneler förlänger fricamping på sommaren.
Litiumbatteri tar emot mer laddning och förlänger fricamping året runt, men bör ej laddas i minusgrader.
Da har jeg omsider fått sjekket opp hva slags batteri jeg har i bilen, og det er dette her: Forbruk 80 Ah

Under Detaljer står det spesifikt: "Exide EQUIPMENT-batterier är utvecklade för att användas i båtar med särskilda batteribankar för elektrisk utrustning. Detta gäller strömförsörjning för tex navigation, räddning, säkerhet och komfort. Den här typen av installation innebär att batterierna blir delvis, eller till och med djupt, urladdade under användning och därför krävs batterier för intensiv cykling. EQUIPMENT-sortimentet är lösningen för att täcka energibehovet i allt från småelektronik till reservkraft".

Gjelder fortsatt 50%-grensen for utnyttelse slik du skrev tidligere? Basert på beskrivelsen får jeg inntrykk av at disse batteriene er spesielt utviklet for mer intensivt bruk og kraftigere utladinger, men jeg har kanskje misforstått?

Uansett har jeg ikke plass til et større batteri enn det jeg har nå, lengden på 350mm er maks av hva som går under førersetet uten å fjerne plastdekslene enten foran eller bak og la batteriet stikke ut.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du har säker också någon förbrukning när bilen bara står stilla. Det kan vara displayen eller andra enheter som drar var några 100 miliamper.... Men tillsammans blir kanske 0.5-1 A som försvinner varje tim dygnet runt..
Min drar ca 1,5A/h och det blir då 36A som försvinner/dygn ut ur mitt batteri.
Bara vid 0.5 A så blir det ju 12A som försvinner ut ur batteriet varje dygn...
Och med ett 80A batteri där du troligen får räkna bort 50% så har du kvar 40A...
Fricampar du då två dygn så blir det ju 20A/dygnet... Minus förbrukningen på det som står stand by.....
Du borde kanske köpa ett par 100w solpaneler + regulator så du får lite laddning när du står stilla..
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
I følge instruksjonsboka går det ca 20-65 mA til panel, sikkerhetsventil o.l. når 12V-anlegget ellers er avskrudd, så sant ikke hovedbryteren på selve strømsentralen også er avskrudd.

På sikt vil det nok bli solceller ja, og antakelig også nye lithium-batterier som plasseres enten nederst i klesskapet eller i "garasjen", men det har jeg ikke råd til nå. Derfor må det bare bli nytt batteri som en rimelig løsning inntil videre, slik at jeg i det minste får brukt bilen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, du verkar ju inte få plats med ens ett större batteri under stolen som jag funderade på, och att du skulle mäta innan köp så det var ju tur.
Om du bara skall ha det nya batteriet ett tag nu så skulle det nog duga bra med ett vanligt startbatteri om du känner att det skulle vara bra att ha till något annat senare.
Annars så är ju marinbatterier lite mitt mellan ett start och ett fritidsbatteri. Om jag har förstått det rätt så är de så kraftiga att de i alla fall orkar ge ström till en mindre startmotor på en båtsnurra och campingström för övriga detaljer.
Jag har använt marinbatterier sedan länge. Sköter man om dem lite lagom så klarar dom sig i evigheter som fritidsbatterier i en hubil faktiskt, och funkar bra till att ge lite mera ström till en inverter också.

EXIDE och TUDOR är samma batterier/fabrikat.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Da har jeg omsider fått sjekket opp hva slags batteri jeg har i bilen, og det er dette her: Forbruk 80 Ah

Under Detaljer står det spesifikt: "Exide EQUIPMENT-batterier är utvecklade för att användas i båtar med särskilda batteribankar för elektrisk utrustning. Detta gäller strömförsörjning för tex navigation, räddning, säkerhet och komfort. Den här typen av installation innebär att batterierna blir delvis, eller till och med djupt, urladdade under användning och därför krävs batterier för intensiv cykling. EQUIPMENT-sortimentet är lösningen för att täcka energibehovet i allt från småelektronik till reservkraft".

Gjelder fortsatt 50%-grensen for utnyttelse slik du skrev tidligere? Basert på beskrivelsen får jeg inntrykk av at disse batteriene er spesielt utviklet for mer intensivt bruk og kraftigere utladinger, men jeg har kanskje misforstått?

Uansett har jeg ikke plass til et større batteri enn det jeg har nå, lengden på 350mm er maks av hva som går under førersetet uten å fjerne plastdekslene enten foran eller bak og la batteriet stikke ut.

Jag känner inte till detta batteri, men det är absolut inte ett rent förbrukar batteri, utan mer ett startbatteri, så jag skulle vara försiktig med djupurladdningar på det, de verkar heller inte skriva ut dessa specifikationer på det.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett blybatteri, prismässigt är det ingen större skillnad när man jämför användbara Wh jämfört med t.ex LiFeSO4 batteri av halva storleken (Ah)

Tittar man på ett riktigt "deep cycle" AGM (bly), så kan du ladda ur 80% 400 gånger, typ detta Victron Deep Cycle AGM110AH
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Takk for tips. Godt mulig det finnes batterier som er bedre egnet enn det jeg linket til, men det er altså det samme batteriet som sitter i bilen nå. Jeg har bedt om pris, og har også spurt om de har noen andre anbefalinger, så da får jeg se hva jeg ender opp med til slutt. Jeg har ikke så mye greie på det, og de fysiske målene setter jo begrensninger på hva jeg har plass til under setet.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jag känner inte till detta batteri, men det är absolut inte ett rent förbrukar batteri, utan mer ett startbatteri, så jag skulle vara försiktig med djupurladdningar på det, de verkar heller inte skriva ut dessa specifikationer på det.

Personligen skulle jag aldrig köpa ett blybatteri, prismässigt är det ingen större skillnad när man jämför användbara Wh jämfört med t.ex LiFeSO4 batteri av halva storleken (Ah)

Tittar man på ett riktigt "deep cycle" AGM (bly), så kan du ladda ur 80% 400 gånger, typ detta Victron Deep Cycle AGM110AH
Nå blir jeg litt forvirret. Du skriver at du ikke kjenner til batteriet, men samtidig er du veldig bastant i din påstand om at dette er mer et startbatteri, hvilket er stikk i strid med det jeg leser på alle websidene jeg har funnet. Mener du at de tar feil? I så fall bør det jo rapporteres som uriktig/falsk reklame.

Det Victron-batteriet du linker til virker veldig interessant, med nesten 50% mer kapasitet, men det er 30mm høyere, så da må jeg kontrollmåle for å se om det faktisk er plass i høyden. Vil et slikt batteri fungere med standard bly/syre- eller bly/gel-lader, som er de to valgene jeg har på min strømsentral? Hvis jeg må skifte ut strømsentralen eller kjøpe inn en haug med ekstra elektronikk (som med lithium) er det totalt uaktuelt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nå blir jeg litt forvirret. Du skriver at du ikke kjenner til batteriet, men samtidig er du veldig bastant i din påstand om at dette er mer et startbatteri, hvilket er stikk i strid med det jeg leser på alle websidene jeg har funnet. Mener du at de tar feil? I så fall bør det jo rapporteres som uriktig/falsk reklame.

Det Victron-batteriet du linker til virker veldig interessant, med nesten 50% mer kapasitet, men det er 30mm høyere, så da må jeg kontrollmåle for å se om det faktisk er plass i høyden. Vil et slikt batteri fungere med standard bly/syre- eller bly/gel-lader, som er de to valgene jeg har på min strømsentral? Hvis jeg må skifte ut strømsentralen eller kjøpe inn en haug med ekstra elektronikk (som med lithium) er det totalt uaktuelt.
Ett kort svar är att det höga CCA-värdet skvallrar om att det inte är ett rent förbrukarbatteri, utan mer ett marin/fritidsbatteri.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Her er et LiFePo4 batteri, som har en størrelse, så¨der kan være 2 styk under passagersædet.


Måske er 1 styk nok for dig, og så bliver der fint plads til så meget andet som for eksempel en Smart shunt, en ladeboster fra generator og/eller en inverter.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har fått tilbud på nytt batteri ferdig montert, men det koster såpass at jeg allerede er 1/3 på vei til en lithium-pakke, så jeg vurderer om jeg skal gå for det med en gang. Som nevnt tidligere i tråden, det koster endel, men det svir bare én gang ;)

Hva tror dere om 14300,- for denne pakka?:

Noe mer jeg må ha fra starten av, eller kan det skaffes etter hvert? Solceller kunne enkelt ettermonteres, fikk jeg beskjed om.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade hellre satsats på en dc/dc booster där du också kan koppla in framtida solpaneler, om det inte är så att du mest står kopplad till 230v.
Exakt, står man regelbundet ansluten till 230V så finns inget större behov av Litiumbatteri.
Det är vid fricamping som fördelarna med Litiumbatterier kommer till nytta, och då har man ingen nytta av ovanstående laddare.

Jag har ingen laddning alls via 230V efter mitt byte till Litiumbatteri, bara från bilens generator och solpanelerna.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Tanken bak ev. overgang til lithium og (etter hvert) solceller er jo nettopp å slippe å måtte koble til 230V med noen dagers mellomrom. Hva er det for galt med den laderen jeg har fått tilbud på, krever den 230V for å lade? I så fall er det jo helt skivebom i forhold til hva jeg har oppgitt som bruksområde, da må de ha misforstått. Jeg trodde jeg måtte ha den laderen for å lade batteriet under kjøring, da den gamle strømsentralen min kun takler bly/syre og bly/gel...

Det er forresten caravanmesse i Lillestrøm til helga, hvor bl.a Makspower (Makspower - Makspower batteri LiFePO4) stiller med tilbud og for å svare på spørsmål. Som NBCC-medlem får jeg 15% rabatt, er det noe i nettbutikken deres som dere heller vil anbefale, og som jeg kan spørre om på messa?
 
Senast ändrad:
Toppen