• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktrycksmätare och däckpump

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, jag vet inte om det är helt sant, men jag har läst det på olika ställen ett flertal gånger under åren, så sanning eller skröna ??
Amerikanska hemmafruar som körde sina barn till och från skolan (som verkar vara standard) hade dålig eller ingen koll på däckstrycket i sina bilar, och ett flertal händelser gjorde till slut att lagen kom först i USA, och 2008 har jag för mig.

Men.... M.v.h. JANKRO.
Har inte hört den versionen, men så kan det nog vara. ;)


I USA är TPMS obligatoriskt för alla fordon tillverkade efter september 2007. I EU är TPMS obligatoriska för alla nya personbilar som släpps efter 1 november 2012. Från och med 1 november 2014 gäller alla nya personbilar som säljs i Europa Unionen måste vara utrustad med TPMS.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag håller koll med tryckmätare när jag är hemma och en laser/IR (?) tempmätare under resa.
Vi temperaturökning av ett däck kollas däcktrycket.

För snål för att köpa TPMS som har den kvalitet att:
  • Jag litar på att sensorerna inte i sig orsakar pyspunka. (inte ovanligt med 6-8 bar i däcken)
  • Jag litar på kvaliten i form av tillförlitlighet, speciellt mottagaren. Inte ovanligt att dubbelmontage kan ge problem med mottagning.
 

ewa & bosse

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Lund
HBK-Nr
15775
Medlemskap
2024
Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. "Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare."

Kan en Svenskregistrerad bil köra utanför Sveriges gränser utan TPMS?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag håller koll med tryckmätare när jag är hemma och en laser/IR (?) tempmätare under resa.
Vi temperaturökning av ett däck kollas däcktrycket.

För snål för att köpa TPMS som har den kvalitet att:
  • Jag litar på att sensorerna inte i sig orsakar pyspunka. (inte ovanligt med 6-8 bar i däcken)
  • Jag litar på kvaliten i form av tillförlitlighet, speciellt mottagaren. Inte ovanligt att dubbelmontage kan ge problem med mottagning.

Detta kanske är ett alternativ, men smakar det, så kostar det, typ som allt annat här i livet :eek:

https://www.nisotech.se/dackforbruk...nsor-pesante-universal-tpms-sensor-for-lvbuss
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
På min personbil har jag ett däckstryckskontrollsystem som kallas TPMS.
Den fungerar genom att mät rotationshastigheten hos resp hjul, det finns inga trådlösa sändare som mäter tryck.
Det brukar larma när man bytt till vinterhjul resp till sommarhjul.
Man skall då kalibrera. Vilket innebär att den lär sig hur hjulen roterar vilket tar en kvarts körning.
För en vecka sen skulle jag köra bilen, men efter 50 m tyckte jag det verkade konstigt så jag gick ut och tittade på däcken, ett var helt platt.
Inget larm, då det ju tar en bra stund att räkna ut om något hjul har ändrat rotationshastighet, dvs minskat i tryck.
Systemet (TPMS) larmar INTE för sånt, vilket var synd för trots bara 50 m känning var däcket kass.
System där trycket bevakas kallas för TM, och det borde vara det system som tråden handlar om.
Men visst kan dylika förkortningar betyda olika i olika bilfabrikat.
TM bör då kunna ge direkt larm, även om luften gått ur under natten, när man skall kör iväg.

Roysan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På min personbil har jag ett däckstryckskontrollsystem som kallas TPMS.
Den fungerar genom att mät rotationshastigheten hos resp hjul, det finns inga trådlösa sändare som mäter tryck.
Det brukar larma när man bytt till vinterhjul resp till sommarhjul.
Man skall då kalibrera. Vilket innebär att den lär sig hur hjulen roterar vilket tar en kvarts körning.
För en vecka sen skulle jag köra bilen, men efter 50 m tyckte jag det verkade konstigt så jag gick ut och tittade på däcken, ett var helt platt.
Inget larm, då det ju tar en bra stund att räkna ut om något hjul har ändrat rotationshastighet, dvs minskat i tryck.
Systemet (TPMS) larmar INTE för sånt, vilket var synd för trots bara 50 m känning var däcket kass.
System där trycket bevakas kallas för TM, och det borde vara det system som tråden handlar om.
Men visst kan dylika förkortningar betyda olika i olika bilfabrikat.
TM bör då kunna ge direkt larm, även om luften gått ur under natten, när man skall kör iväg.

Roysan

Den mätmetoden hade jag på en "lågprisbil" som jag köpte ny 2012, helt värdelöst enligt mej, men godkänt som TPMS,(iallafall då).
Jag monterade senare ett externt TPMS på den bilen, någon månad senare på väg till nattskiftet så larmade ett hjul, det var lite lägre tryck enligt displayen, jaja.. jag får kolla på det senare, gick ut till bilen på natten, och se på fan, platt hjul, skiftade till ett tätt hjul under nattskiftet, och kunde lungt åka hem och lägga mej direkt på morgonen, istället för att behöva jäklas med hjulbyte då man bara ville hem o sova. Punkan fixades nån dag senare.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
På min personbil har jag ett däckstryckskontrollsystem som kallas TPMS.
Den fungerar genom att mät rotationshastigheten hos resp hjul, det finns inga trådlösa sändare som mäter tryck.
Det brukar larma när man bytt till vinterhjul resp till sommarhjul.
Man skall då kalibrera. Vilket innebär att den lär sig hur hjulen roterar vilket tar en kvarts körning.
För en vecka sen skulle jag köra bilen, men efter 50 m tyckte jag det verkade konstigt så jag gick ut och tittade på däcken, ett var helt platt.
Inget larm, då det ju tar en bra stund att räkna ut om något hjul har ändrat rotationshastighet, dvs minskat i tryck.
Systemet (TPMS) larmar INTE för sånt, vilket var synd för trots bara 50 m känning var däcket kass.
System där trycket bevakas kallas för TM, och det borde vara det system som tråden handlar om.
Men visst kan dylika förkortningar betyda olika i olika bilfabrikat.
TM bör då kunna ge direkt larm, även om luften gått ur under natten, när man skall kör iväg.

Roysan

På min personbil har jag ett däckstryckskontrollsystem som kallas TPMS.
Den fungerar genom att mät rotationshastigheten hos resp hjul, det finns inga trådlösa sändare som mäter tryck.
Det brukar larma när man bytt till vinterhjul resp till sommarhjul.
Man skall då kalibrera. Vilket innebär att den lär sig hur hjulen roterar vilket tar en kvarts körning.
För en vecka sen skulle jag köra bilen, men efter 50 m tyckte jag det verkade konstigt så jag gick ut och tittade på däcken, ett var helt platt.
Inget larm, då det ju tar en bra stund att räkna ut om något hjul har ändrat rotationshastighet, dvs minskat i tryck.
Systemet (TPMS) larmar INTE för sånt, vilket var synd för trots bara 50 m känning var däcket kass.
System där trycket bevakas kallas för TM, och det borde vara det system som tråden handlar om.
Men visst kan dylika förkortningar betyda olika i olika bilfabrikat.
TM bör då kunna ge direkt larm, även om luften gått ur under natten, när man skall kör iväg.

Roysan
TPMS är två olika sorters övervakning. indirektTPMS som tar info från ABS systemet och Direkt TPMS som mäter trycket i däcket.
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
Jag håller koll med tryckmätare när jag är hemma och en laser/IR (?) tempmätare under resa.
Vi temperaturökning av ett däck kollas däcktrycket.

För snål för att köpa TPMS som har den kvalitet att:
  • Jag litar på att sensorerna inte i sig orsakar pyspunka. (inte ovanligt med 6-8 bar i däcken)
  • Jag litar på kvaliten i form av tillförlitlighet, speciellt mottagaren. Inte ovanligt att dubbelmontage kan ge problem med mottagning.
Du satte fingret på viktiga saker här. Att förlita sig på att ventilhatten tätar är en risk som man inte kan bortse från. En Schraderventil funkar ju tvärt om, trycket hjälper till att täta. Så frågan är om man skapar problem med dessa mätsystem eller inte, ett proffssystem kostar ju skjortan.
Jag nöjer med min i mitt tycke ovärderliga IR termometer och min lilla slägga, vid varje stopp kollar jag temp och "sparkar" på däcken med släggan. Kruxet är att stanna tillräckligt ofta numera när frugan har slutat att röka

Hälsningar
Peter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det brukar larma när man bytt till vinterhjul resp till sommarhjul.
Min personbil har också ett sådant system som använder ABS-givarna. Jag justerar alltid däckens tryck vid säsongsbyte av hjulen. Och får inget larm efter bytet. Systemet jämför ju rotationshastigheten för de hjul som sitter på bilen, och inte med de som satt på innan bytet.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi har direkt TPMS som heter TyrePilot STP1600 tillverkat av Snooper. Det köpte vi tillsammans med våran GPS navigation Snooper Ventura 6900. Fungerar utmärkt. Det behövdes (under 6 år) bara en gång byte av batterier som sitter i sensorer som installeras på ventiler.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
För en vecka sen skulle jag köra bilen, men efter 50 m tyckte jag det verkade konstigt så jag gick ut och tittade på däcken, ett var helt platt.
Inget larm, då det ju tar en bra stund att räkna ut om något hjul har ändrat rotationshastighet, dvs minskat i tryck.
Systemet (TPMS) larmar INTE för sånt, vilket var synd för trots bara 50 m känning var däcket kass.
Roysan
Hej, om jag fattat den avkänningen korrekt så kan den ju inte veta något så länge man kör sakta och svänger ut från garage eller parkeringar m.m. så hjulen snurrar olika fort. Eller kör på en liten slingrig väg där hjulen roterar lite olika fort. Avkänningen funkar bäst/först när man kör rakt fram på en väg så att alla hjulen bör ge samma antal pulser, men då ett avviker mot de andra tre.

M.v.h. JANKRO.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja systemet behöver en bit körning.
Vid kalibrering står det att man skall köra en bit, kanske 15 -30 minuter, och kalibreringen fortsätter om man stannar och sen fortsätter att körs.
Det behövs varierad körning, kurvor rak väg parkering etc, när den sen är nöjd, använder den dessa data för att bedöma om något däck snurrar med annan fart än tidigare. den räknar väl ut ett medelvärde på tid. Hur lång tid det då tar förtäljer inte historien, men beroende på hur stor skillnad som hänt och hur lång tid den sen behöver kan nog vara från 5 till 15 minuter uppskattar jag.
Genom att veta hur systemet man har fungerar kan man oxo agera därefter.
Dvs lär handboken till bilen och lär hur det funkar.

Klart att system med trådlösa ventiler har en fördel, men kanske nackdelar med batterier och störningar på radioutrustningen, en livslängds fråga när batterierna börjar läcka och förstör elektroniken, läckage etc.

Kanske det är en prisfråga vilket system man har. förmodligen kan man välja vid nybilsköp, men jag har aldrig köpt en ny bil......

Sen finns det dom som inte tror att ett däck roterar fortare om trycket gått ner. Omkretsen är väl lika oavsett tryck? eller??
Nå, systemet funkar och är väldigt känsligt för små tryckskillnader, men upptäcker inte ett tomt däck om man fått punka under natten.

Att jag måste kalibrera vid byte till sommar eller vinterdäck, ja de är ju olika. Men har bara gjort det två ggr än på denna bil, så när jag bestämt mig för att ha samma storlek och tryck i båda hjuluppsättningar kanske man slipper kalibreringen.

Förmodligen måste man flytta över tryckgivarna om man byter hjul, vid byte till vinterhjul om man har ett sådant system.
Kanske går att köpa en extra sats med tryckgivare och få dem med samma radiofrekvens.

De
Roysan
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sen finns det dom som inte tror att ett däck roterar fortare om trycket gått ner. Omkretsen är väl lika oavsett tryck? eller??
Nå, systemet funkar och är väldigt känsligt för små tryckskillnader, men upptäcker inte ett tomt däck om man fått punka under natten.

Roysan
Nje, omkretsen bli ju mindre med lägre tryck i däcken. Tänk dig från centrum av däcket/hjulet och ett måttband ner till backen med fullt däckstryck.
Tänk dig sen mått från centrum och ner till backen på ett däck med dåligt tryck i....... Mindre mått och alltså mindre radie på de två mätningarna.
Typ. ett hjul/däck som har 40cm i radie med fullt lufttryck, blir 2,51meter i omkrets per varv.
Samma hjul/däck med dåligt lufttryck som bara mäter.... typ 38cm i radie, blir ca. 2,38meter i omkrets per varv.

Om ABS ringen ger 100 pulser per varv på det fyllda däcket, så ger den ca. 105 pulser från det luftfattiga "mindre" däcket när det rullat samma sträcka.

Tror jag ;). M.v.h. JANKRO.

Ps. Sedan beror det lite på diffen och vilket däck som tar hand om mest drivning, men de två hjulen utan drivning hänger ju med det största drivdäckets lägre rotationshastighet och båda två ger också 100 pulser på sträckan, och är det ett däck utan drivning med halvpunka så snurrar det bara fortare och helt fritt.
 
Senast ändrad:

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Har Audi Q4 som använder ABS för däckkontrollen. Fick i somras varning och var då inne i Växjö, stannade efter några minuter och kollade däcket och då började det synas att det var dåligt med luft och det hördes tydligt pysljud. Körde direkt till närmaste däckverkstad som fixade punkteringen. I mitt fall så fungerade även detta system.

Renault Zoe har tryckgivare inne i däcken. Problemet är där att vid byte till sommar/vinterdäck så måste bilen programmeras om på verkstad vid varje tillfälle.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Renault Zoe har tryckgivare inne i däcken. Problemet är där att vid byte till sommar/vinterdäck så måste bilen programmeras om på verkstad vid varje tillfälle.
Det finns andra bilar med invändiga tryckgivare som är självprogrammerande. Det går då alltså att byta placering på hjulen eller byta sommar/vinterhjul utan programmering.
Jag skriver detta för att intresserade läsare ska förstå att det både finns system som sköter sig själv och de som måste programmeras.
 
Toppen