• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däcktrycksmätare och däckpump

thou

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2024
Hej,

Jag har två frågor relaterat till däcktryck, men lovar att inte fråga vilket tryck jag ska ha i däcken :)

Mina frågor är:

1. Vi har inget TPMS, alltså däcktrycksövervakningssystem, på våran husbil. Jag har sett att det finns olika system man kan eftermontera. Om ni har ett eftermonterat system, vad är eran erfarenhet? Jag har tittat på YouTube videos om TyrePals utvändiga system där man skruvar på en sensor på ventilen. Det verkar lite meckigt att få av när man vill fylla på däcken. I övrigt verkar det bra. Någon som har erfarenhet av detta eller liknande system? Skräcken är att det smygpyser från ventilen. så står man där med tomma däck, vilket föranleder nästa fråga.
2. Om ni har med en däckpump på resan, vilken har ni och vad ska man tänka på om man ska leta rätt på en?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har sedan 2016 ett TyrePal för 6 hjul.
Har aldrig haft läckage.
Enheten har jag placerat ovanpå instrumentbrädan så den inbyggda solcellen håller den laddad. Bara bytt batterier i sändarna en gång.
Enda nackdel väldigt liten display.
Kontramuttern som ska låsa givarna på ventilerna har jag skippat, då är det enkelt att lossa givarna ifall man vill ändra trycket i däcken.

2016-08-13 12.13.14.jpg

Kompressor m.m. har jag alltid med mej, jag kör med Ryobi-verktyg.
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag har sedan 2016 ett TyrePal för 6 hjul.
Har aldrig haft läckage.
Enheten har jag placerat ovanpå instrumentbrädan så den inbyggda solcellen håller den laddad. Bara bytt batterier i sändarna en gång.
Enda nackdel väldigt liten display.
Kontramuttern som ska låsa givarna på ventilerna har jag skippat, då är det enkelt att lossa givarna ifall man vill ändra trycket i däcken.

Visa bilaga 231759

Kompressor m.m. har jag alltid med mej, jag kör med Ryobi-verktyg.
Funderar på samma på mina 6 hjul
Men har läst någon stans att man rekommenderar metallventiler
PeterK har du det
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hej,

...
2. Om ni har med en däckpump på resan, vilken har ni och vad ska man tänka på om man ska leta rätt på en?
Jag har original kompressor med. Min bil är en 21:a och utan reservhjul. Då följer en kompressor och lagningsspray med istället.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Funderar på samma på mina 6 hjul
Men har läst någon stans att man rekommenderar metallventiler
PeterK har du det
Ja, jag har högtrycksventiler i metall, men det är inget krav för mina tpms. Se bara till att du köper ett system som klarar dina aktuella däcktryck, se upp, för det finns satser på 4st för personbil som inte klarar däcktrycken vi har i våra husbilar.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Stämmer det du säger men finns även högtrycks gummi ventiler som tål 7bar. Men vilket som är bäst låter jag andra sia om

Det är en gummiklädd metallventil som fungerar utmärkt och är lätt att byta medan dom skruvade metallventilerna brukar vara svåra att få bort på en gammal fälg. En ventil bör ju bytas vid varje däckbyte men med skruvad ventil får man nog begära extra att den bytes, kostar också en del extra!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Ja, jag har högtrycksventiler i metall, men det är inget krav för mina tpms. Se bara till att du köper ett system som klarar dina aktuella däcktryck, se upp, för det finns satser på 4st för personbil som inte klarar däcktrycken vi har i våra husbilar.
Köpte till min HB samtidigt när jag bytte bilstereon, från samma säljare. Märkte när jag skulle kalibrera TPMS. Gick inte ställa upp trycket över 4,5kg, enligt programmet. Tjattande lite med försäljaren, och det var bara så. Men så kollade jag runt lite hittade ett annat program. Vips så gick det bättre. Kunde nu kalibrera TPMS för 5,5bar och 5,0bar. Så i grunden är det samma hårdvara, men skiljer på mjukvaran. Har även testat med andra TPMS samma sak där
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Jag har en Fiat Ducato 2017.vad jag förstår har den en inbyggd Tpms som det inte går att avläsa eller justera men varnar om trycket blir för lågt,går denna att koppla ur om jag vill ersätta den med en Tpms med display ?.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
För att upptäcka en pyspunka innan däcket blir förstört och kanske slår sönder skärmar m.m. På många TPMS finns det även en temperaturgivare, då ser man om en broms börjar gå varm i backarna!
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag förstår inte riktigt varför det är så viktigt med en TPMS till husbil. Jag kollar däcktrycket hemma ett par gånger per år för sommar- resp. vinterhjulen. Fyller på med kompressorn ifall det skulle behövas. Har dock aldrig behövt göra det...
Jag har den för att känna mig lite lugnare. Visserligen sprängs däcket så hinner man inte få en varning. Men blir det en pyspunka elr på annat sätt att däcket tappar trycket. Så kommer det upp varning på bilstereon
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att upptäcka en pyspunka innan däcket blir förstört och kanske slår sönder skärmar m.m. På många TPMS finns det även en temperaturgivare, då ser man om en broms börjar gå varm i backarna!
Exakt, jag fick mej en överraskning i de långa utförsbackarna i Norge, då larmade mina på både högt tryck och hög temperatur, hade över +70C ute i tpms-hatten trycket steg till över 5,7bar, typ 1bar.
Jag sänkte farten rejält så jag kunde motorbromsa på lägre växel.
En däckexplosion är det sista man vill ha i dessa tunnlar.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Lag på tpms sedan 2012
Men enligt nationella regler behöver de faktiskt inte fungera på svenska bilar efter att de tagits i bruk. Därför kollas det inte heller vid besiktning.

Det måste finnas något kryphål för jag har ingen TPMS på min husbil som är byggt i oktober -20 och med första registrering i början på -21.
Kanske beror på att bilen inte är typgodkänd utan den har ett Enskilt godkännande. Min bil har alltså varit inne på registreringsbesiktning innan den togs i bruk. Detta tydligen för att utnyttja ett kryphål för att få lägre fordonsskatt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hur vet du att du inte har tpms?

Den enklaste lagliga varianten är ansluten till abs-systemet, med det systemet mäts inte däcktryck utan det jämför pulserna från abs-givarna, så man kan inte se något tryck, man får bara larm när ett däck är nästan tomt.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hur vet du att du inte har tpms?

Den enklaste lagliga varianten är ansluten till abs-systemet, med det systemet mäts inte däcktryck utan det jämför pulserna från abs-givarna, så man kan inte se något tryck, man får bara larm när ett däck är nästan tomt.
Hehe, jag förväntade mig att frågan skulle komma så jag gick ut i garaget och fotade.
Jag har inga "bevis" för att jag inte har TPMS men här kommer ett antal "indicier" så får du och andra ge mig domen efter det.

Det är en Fiat Ducato jag har.

1: Det står i instruktionsboken att om man kör på t ex SpaceSaver reservhjul så fungerar inte TPMS. Det kommer automatiskt tillbaka när originalhjulet sätts på. Det talas om TPMS-sensorer och jag kan inte tolka det annat än att de sitter i ventilerna.
2: Jag var med när däcken på två av mina original hjul byttes. Vanlig stålventil, ingen TPMS-sensor.
3: Jag har köpt en omgång kompletta original hjul. Säljaren sa att de hade TPMS-sensorer. Kolla bilder nedan.
4: När man slår på tändningen ska alla varningslampor lysa en kort stund för att visa att de fungerar. På min bil lyser ingen sådan lampa som ska betyda TPMS.
5, Länk till försäljning av TPMS för Ducato. https://www.autodoc.se/reservdelar/dacktryck-kontrollsystem-10934/fiat/ducato/ducato-flak-chassi-250

Första bilden visar en ventil från mina originalhjul.
Andra bilden visar en ventil från de jag köpte med TPMS enligt säljaren.
På båda är hatten avskruvad för att mer av ventilen ska synas.
Ventil stål.jpgVentil TPMS.jpg
Vad tror ni? Har jag TPMS eller inte?
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Har ni en liten kompressor med i bilen, vilket jag har, se bra till att sladden räcker från ngt eluttag ända till alla däck.
Själv satt jag på en så lång sladd att jag kan pumpa bakhjulen om det skulle behövas.

Roysan
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hehe, jag förväntade mig att frågan skulle komma så jag gick ut i garaget och fotade.
Jag har inga "bevis" för att jag inte har TPMS men här kommer ett antal "indicier" så får du och andra ge mig domen efter det.

Det är en Fiat Ducato jag har.

1: Det står i instruktionsboken att om man kör på t ex SpaceSaver reservhjul så fungerar inte TPMS. Det kommer automatiskt tillbaka när originalhjulet sätts på. Det talas om TPMS-sensorer och jag kan inte tolka det annat än att de sitter i ventilerna.
2: Jag var med när däcken på två av mina original hjul byttes. Vanlig stålventil, ingen TPMS-sensor.
3: Jag har köpt en omgång kompletta original hjul. Säljaren sa att de hade TPMS-sensorer. Kolla bilder nedan.
4: När man slår på tändningen ska alla varningslampor lysa en kort stund för att visa att de fungerar. På min bil lyser ingen sådan lampa som ska betyda TPMS.
5, Länk till försäljning av TPMS för Ducato. https://www.autodoc.se/reservdelar/dacktryck-kontrollsystem-10934/fiat/ducato/ducato-flak-chassi-250

Första bilden visar en ventil från mina originalhjul.
Andra bilden visar en ventil från de jag köpte med TPMS enligt säljaren.
På båda är hatten avskruvad för att mer av ventilen ska synas.
Visa bilaga 231760Visa bilaga 231761
Vad tror ni? Har jag TPMS eller inte?
När jag tänker efter inser jag att mitt inlägg kan uppfattas lite drygt och att jag bara ville visa att jag hade rätt. Det var inte alls min mening utan jag undrar verkligen om jag har TPMS eller inte. Min uppfattning är att jag inte har det. Men är öppen för synpunkter.
 
Toppen