• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det gör vi väl? Ex 4 bar motsvara ganska exakt 4 kg/cm2. Skillnaden på sorterna är nästan omätbara. Sen använder jag också begreppet kilo för däckstryck..., slarvigt eller inte. Det heter absolut kilogram per kvadratcentimeter.
Instämmer,
en del av oss använder t.o.m James Watt gamla mätmetod från 1700-talet, Hästkraft :swoon:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.755
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I tex detta forum blir folk "nedsablade" för att de inte håller reda på kW VS kWh. Det handlar i bägge fallen om energi.

Ange däcktryck i kilo ger en fingervisning om kunskpsnivån hos vederbörande, när denna försöker undervisa i en video.
Att däckets anliggningsyta skiljer mellan 4 och 5,5 bar är också tveksamt, på radialdäck.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2029
I tex detta forum blir folk "nedsablade" för att de inte håller reda på kW VS kWh. Det handlar i bägge fallen om energi.

Ange däcktryck i kilo ger en fingervisning om kunskpsnivån hos vederbörande, när denna försöker undervisa i en video.
Att däckets anliggningsyta skiljer mellan 4 och 5,5 bar är också tveksamt, på radialdäck.
Då ska jag "sabla till" dig. ;) Effekt mäts i kW och energi i kWh fast egentligen är den korrekta SI-enheten för energi J (Joule).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.703
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
I tex detta forum blir folk "nedsablade" för att de inte håller reda på kW VS kWh. Det handlar i bägge fallen om energi.

Ange däcktryck i kilo ger en fingervisning om kunskpsnivån hos vederbörande, när denna försöker undervisa i en video.
Att däckets anliggningsyta skiljer mellan 4 och 5,5 bar är också tveksamt, på radialdäck.

Jag håller absolut inte med honom om anliggningsyta, eller för den delen användandet av enheter.
Det jag främst ville upplysa om är att anpassa däcktrycket utifrån axelvikten, som en del inte uppfattat rätt.
Att för högt tryck, eller för lågt försämrar väggreppet är dock känt hos flera av oss.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
694
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det känns lite som att det är ganska mycket som den genomsnittlige husbilsägaren måste va insatt i.
Trådskaparen undrade kring hur mycket han ska pumpa sina däck, det frågade han efter för ett och ett halvt år sedan... själv har han inte synts till på nästan ett halvår!
Sånt här tycker jag är riktigt roligt. Ett gott skratt förlänger livet..och det behövs verkligen.... 100 kronor känns som alldeles för billigt för att ha så här roligt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
694
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det här med square inch.... blir väl svårslaget?
Men utmärkt för den som tar husbilen till England o vill briljera lite på macken.

I framtiden ska jag nog köra lite med,

Hur funkar dina nya square inch?
Du har inte funderat på att byta ut dina square inch?
Du kanske borde komplettera med två till?
Kommenterade besiktningen dina square inch?
O liknande.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
182
Kommun
Båstad
I tex detta forum blir folk "nedsablade" för att de inte håller reda på kW VS kWh. Det handlar i bägge fallen om energi.

Ange däcktryck i kilo ger en fingervisning om kunskpsnivån hos vederbörande, när denna försöker undervisa i en video.
Att däckets anliggningsyta skiljer mellan 4 och 5,5 bar är också tveksamt, på radialdäck.
Nej, det ena är en enhet för effekt. Ibland använder man det ena och ibland det andra beroende på vad som avses.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
182
Kommun
Båstad
Om jag inte minns fel så mättes däcktrycket tidigare i kilopond per cm2
(kp/cm2). Kg är ett mått på vikt och
kilopond är ett mått på tryck.

Mvh / Roland
Kilopond är ett mått på kraft. Som delas med area och blir tryck. Ett kilopond är den kraft som motsvarar tyngden av ett kilogram. Som är en enhet för massa. Man känner sig som en högstadielärare... Kraft är massa multiplicerat med acceleration.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
625
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Kilopond är ett mått på kraft. Som delas med area och blir tryck. Ett kilopond är den kraft som motsvarar tyngden av ett kilogram. Som är en enhet för massa. Man känner sig som en högstadielärare... Kraft är massa multiplicerat med acceleration.
Läs mitt inlägg #90 ! Där har jag redan skrivit det du påpekar.

Mvh. / Roland
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Varje gång jag pumpar däck med min lilla Ryobikompressor är jag lika nollställd. Minns inte om det är Kpa, bar, PSI, Kg eller mannagryn jag skall klicka fram i displayen på den. Jag klickar tills inställningen visar något som är i närheten av ca 2 när jag kollar av trycket på personbilen och runt 4 på husbilen. Sen fyller jag upp till siffran jag vill ha i.
Min hjärna är för trött och gammal för att hålla isär enheterna och sen komma ihåg vilken av dem som gäller
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Varje gång jag pumpar däck med min lilla Ryobikompressor är jag lika nollställd. Minns inte om det är Kpa, bar, PSI, Kg eller mannagryn jag skall klicka fram i displayen på den. Jag klickar tills inställningen visar något som är i närheten av ca 2 när jag kollar av trycket på personbilen och runt 4 på husbilen. Sen fyller jag upp till siffran jag vill ha i.
Min hjärna är för trött och gammal för att hålla isär enheterna och sen komma ihåg vilken av dem som gäller
Tänk på Ingemar Stenmark: "Det e bar å åk".
 
Toppen