• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Däcktryck husbil

Novisen7

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
35029
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Min "forskning" visade också att däcktillverkarna tycks ha standardiserat trycktabellerna. Kollar man på C-däck och belastningsindex 121/120 blir det samma tryck i däcken hos de större tillverkarna. Ingen ide att jaga efter olika tillverkares tabeller! Räcker med att kolla att de gäller för rätt belastningsindex.
 

Kleif

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
39357
Medlemskap
2024
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.455
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Bättre vikter är förmodligen 1600-1700Kg fram och 2000Kg bak, men det enda rätta är att väga bilen färdiglastad inkl. besättning, både axelvis och komplett.
Med de vikterna och likadana däck kör jag 3,5Bar fram och 3,75-4,0Bar bak, det fungerar perfekt sedan många år.
 
Senast ändrad:

Ejden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
19914
Medlemskap
2025
Ser att den här tråden är 1 år gammal men den fångade mitt intresse. Jag brottas med vibrationer när jag kör. Mina däck är Michelin 225/75R 16CP
Bilen är en 3,5 tons Hobby Optima och jag undrar om det är rimligt att räkna med 1750 kg på var axel eller hur ser en normal viktfördelning ut.
På dörrstolpen står att det ska vara 5,5 bar både fram och bak och det kan man ju tolka som om det är lika viktförderlning på axlarna. Om jag tittar i den tabell över Michelindäck som finns i tråden ovan skulle jag bara ha lite över 3 bar om min viktfördelning ovan är rätt. Oavsett så finns det inte någon vikt överhuvudtaget presenterad under 5,5 bar så det verkar ju helt galet. Någon som har ett vettigt svar.
Då är det nog tänkt att det ska vara CP däck som tål så högt tryck. Annars vanligt med max 4.5 max.
 

Jerry1

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
29582
Medlemskap
2024
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
Strunta i skylten!
Väg avrje axel och rätta Dig efter vad däckstillverkaren rekommenderar!
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2026
Jag bytte däck hösten 2019, till michelin cross climate 225/75 R 16 C, 118/116 C. Detta däcket fanns inte som CP vid den tidpunkten. (Finns nu).
Kollar jag uppgifterna på däcksidan finns ett Max loud AT 525 Kpa (76 Psi) cold.Visa bilaga 232472
Så vad jag förstår, använder man ett lite lägre maxtryck i c-däcket än i cp-däcket.

Krister. Jag har samma däck och Max load är 5.2 på mina men jag har 5.0 och det känns mycket bättre. 5.5 på cp däck gör det olidligt att köra. Jag har en Adria 7.5 m, 3.0, 4250kg. Däcken är väldigt trevliga att åka på. Fantastiska i ösregn..
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2025
Jag har en Adria Twin Nordkapp 600 SP.
Fiat 6 2,3 150 Hp 35L - 2019.

Däck: Continental: 215/70 R15 CP 109R 69 PSI (det står "permitted maximum inflation pressure 5.50 bar" på däcket).

Vid förarplatsen dörr finns följande skylt/info:
Fram 5 bar +-0.05 (72.3 PSI +- 1)
Bak 5.5 bar +- 0.05 (79.5 PSI +- 1)

Vilket/vilka däcktryck ska jag ha när jag använder dessa sommardäck?
Du skriver 215/70 R15 CP som är dina däck. Helt normala däck och storlek så att säga. Min rekomendation är att göra så som jag alltid gör: Kolla skylten vid dörren som är en rekomendation. Lägg till något halvkilo om du vill åka bränslesnålt (lite stötigt) Eller så lägger du dig ett halvt kilo under om du vill ha en mjukare färd doch med marginellt mer i bränslekostnad. Däckslitaget blir inte så mycket annorlunda. Inte med de mil vi normalt kör med husbil eftersom vi oftast får byta däck p g a ålder inte hur slitna däcken är. (PS. lastar du med mycket vikt bak så ha i lite mer där än vad jag skrev)
Ha en trevlig resa. Ta det lugt på vägarna.
 

Adriacompact

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
40760
Medlemskap
2024
Min "forskning" visade också att däcktillverkarna tycks ha standardiserat trycktabellerna. Kollar man på C-däck och belastningsindex 121/120 blir det samma tryck i däcken hos de större tillverkarna. Ingen ide att jaga efter olika tillverkares tabeller! Räcker med att kolla att de gäller för rätt belastningsindex.
Hejsan Jerry,
Har du möjligtvis någon däcktryckstabell som du kan dela med dig av?
MVH Mats
 

CalleJompa

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Motala
HBK-Nr
21846
Medlemskap
2025
Du skriver 215/70 R15 CP som är dina däck. Helt normala däck och storlek så att säga. Min rekomendation är att göra så som jag alltid gör: Kolla skylten vid dörren som är en rekomendation. Lägg till något halvkilo om du vill åka bränslesnålt (lite stötigt) Eller så lägger du dig ett halvt kilo under om du vill ha en mjukare färd doch med marginellt mer i bränslekostnad. Däckslitaget blir inte så mycket annorlunda. Inte med de mil vi normalt kör med husbil eftersom vi oftast får byta däck p g a ålder inte hur slitna däcken är. (PS. lastar du med mycket vikt bak så ha i lite mer där än vad jag skrev)
Ha en trevlig resa. Ta det lugt på vägarna.
Ska vara bar som jag menar.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.613
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mäta däcktryck i Kilo :applaus:
Det gör vi väl? Ex 4 bar motsvara ganska exakt 4 kg/cm2. Skillnaden på sorterna är nästan omätbara. Sen använder jag också begreppet kilo för däckstryck..., slarvigt eller inte. Det heter absolut kilogram per kvadratcentimeter.
 
Toppen