Gött med 4hjuls driftJag har 4st drivhjul bak, samt klen motor, trolig orsak till det jämn slitaget runt om på min.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Gött med 4hjuls driftJag har 4st drivhjul bak, samt klen motor, trolig orsak till det jämn slitaget runt om på min.
Ska vi vara helt ärliga så finns det inga åretrunt däck. Det finns däck som klarar, vår, sommar och höst skapligt. Ska du tvunget ha däck för alla årstider är det friktionsdäck som gäller men de är dåliga på sommaren. Michelin har sina åretrunt däck men jag är frågande till de rena vinteregenskaperna. Utvecklingen går ju dock framåt.Har förstått att M+S blir olagliga 1 dec 2024.
När jag tittar på åretrunt däck på dackonline.se så dyker det upp en symbol ”alptopp med snöflinga”.
Och den symbolen förklaras mycket tydligt med ”OBS, ej lämplig för vinterkörning i Norden”.
Är det någon som vet om hur man kan köpa åretrunt däck?
Det gör den ju på sommar- och vinter-däcken också, så skillnaden kommer att bestå.Ska vi vara helt ärliga så finns det inga åretrunt däck. Det finns däck som klarar, vår, sommar och höst skapligt. Ska du tvunget ha däck för alla årstider är det friktionsdäck som gäller men de är dåliga på sommaren. Michelin har sina åretrunt däck men jag är frågande till de rena vinteregenskaperna. Utvecklingen går ju dock framåt.
Sant men den kommer fhv bli mindre, egentligen så skulle det ju vara minst 4 olika däckuppsättningar men det är ju kanske att gå till överdrift. Det är alltid svårt att välja däck, kanske ett kvalitetsdäck är bättre under 4 säsonger än lågprisdäck för vinter eller sommarbruk. Det finns ju däcktester som påvisat att detta, förvisso för ganska många år sedan men har för mig att Teknikens värd gjorde detta test men som sagt för många år sedan. Här finns ju lite att läsa i en ny test "Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck - vti.se.Det gör den ju på sommar- och vinter-däcken också, så skillnaden kommer att bestå.
Sant men den kommer fhv bli mindre, egentligen så skulle det ju vara minst 4 olika däckuppsättningar men det är ju kanske att gå till överdrift. Det är alltid svårt att välja däck, kanske ett kvalitetsdäck är bättre under 4 säsonger än lågprisdäck för vinter eller sommarbruk. Det finns ju däcktester som påvisat att detta, förvisso för ganska många år sedan men har för mig att Teknikens värd gjorde detta test men som sagt för många år sedan. Här finns ju lite att läsa i en ny test "Inte trafiksäkra": VTI avråder från åretruntdäck - vti.se.
Sedan så när vi pratar om husbilar så hoppas jag att de flesta inte kör med dem som med en Porsche, tyvärr så har jag ju upplevt några sådana fall men de är sällsynta.
Nu har mina nya "helårs-däck" kommit hem.
Det blev till slut dessa, jag ska montera dem nån gång i vinter, sen får vi se i vår hur dessa blir att rulla på.
Visa bilaga 231564Visa bilaga 231565
Hur gick det, fortfarande nöjd?Jag behöll dessa, det är mer europeiska vinterdäck, ställde på husbilen idag och körde hem den från garaget, bara tvärs genom stan, men reagerade direkt på hur lätt de rullar, stor skillnad mot mina gamla sommardäck, blir test på landsväg imorgon då vi åker ner till Örnviken och testar lite Glamping ett par dagar, då får vi se ifall jag är lika nöjd med dem, hittills känns de prisvärda kostar ca. 1600kr/st, men jag fick dem gratis som gentjänst.
Men jag tror jag kommer att gilla dem, går komfortabelt trots högre tryck mot vad jag brukar köra med 4,9bar i dessa nu.
Glad Påsk på er
Hur gick det, fortfarande nöjd?
Som det är i många branscher så är det några få stora huvudägare och i varje grupp finns det premiummärken och rena lågprismärken, alla märken har sina syften i varje grupp bara dom drar in pengar till ägarna. Just däckbranschen så har det varit så att tex en liten tillverkare har en intressant maskin på fabriken, då köps hela den tillverkningen upp av en storägare och man får tekniken innan någon annan lägger beslag på den. Sen kanske det lilla märket får hålla på att tillverka däck så länge det är lönsamt.Finns det däcktester till husbilar på udda däckmärken, som har klarat sig bra?
Hittar däck med "samma värden" såsom belastindex, C/CP-klassning osv, men namn på däcken som man inte känner igen.
Googlar man på de så verkar de vara tillverkade av Michelin, Continental, Pirelli.. eller underleverantör till de stora namnen.
Har de då samma kvalitetssäkring som på de däcken som de säljer under eget namn?
ex (nu känner jag iofs igen BF Goodrich)
BF Goodrich är ett däckvarumärke som ägs av Michelin-koncernen, en fransk multinationell tillverkare av däck och andra fordonsrelaterade produkter.
Om man har lite större skillnad i däckstryck mellan fram och bakaxel kan man få bilen lite snällare att köra, men inga stora ändringar men gott och väl inom marginalerna. Nytt mönster som tar styrning direkt kan också bli lite känsligare. När de slitit in sej blir det nog lite annorlunda.Hejsan, Ja jag är verkligen nöjd, det blev ca.50mil i påskhelgen.
Kör med 4,8-,4,9bar kalla.
+ För lågt buller, de är verkligen tysta.
+ För det låga rullmotståndet
+ Upplevs mjukare i ojämnheter, färre bullriga slag i bilen.
- För något ökat spår/sidokänslighet, husbilen reagerar tydligare på spår i vägbanan. Inget varken Annelie eller jag tycker är besvärande, vår husbil är ändå väldigt vindkänslig vid färd, men vi har vant oss. Sen får vi se hur de klarar sommarvärmen samt livslängd, men för ca.1600kr/st tycker jag de är prisvärda.
Det blev 225/75R16 UniRoyal Rainmax 3 118R Sommardäck inkl fälgar. ca 7800kr för däcken.Hejsan, Ja jag är verkligen nöjd, det blev ca.50mil i påskhelgen.
Kör med 4,8-,4,9bar kalla.
+ För lågt buller, de är verkligen tysta.
+ För det låga rullmotståndet
+ Upplevs mjukare i ojämnheter, färre bullriga slag i bilen.
- För något ökat spår/sidokänslighet, husbilen reagerar tydligare på spår i vägbanan. Inget varken Annelie eller jag tycker är besvärande, vår husbil är ändå väldigt vindkänslig vid färd, men vi har vant oss. Sen får vi se hur de klarar sommarvärmen samt livslängd, men för ca.1600kr/st tycker jag de är prisvärda.
Visst kan man dra bort dubbarna men dom blir inte lika bra som dubbfria vinterdäck. Och rätt kassa som sommardäck när det är riktigt varmt...