Dom har jag kört på i tre år..bäst...tysta ..skön komfortUndrar hur mjuka/hårda Nokian hakka C2 vs Continental Vanco Camper är i jämförelse?
Jag har bytt däck några gånger..kört ca 15000 mil sedan 2006..kör bra från april..till oktober.
Leffe S
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Dom har jag kört på i tre år..bäst...tysta ..skön komfortUndrar hur mjuka/hårda Nokian hakka C2 vs Continental Vanco Camper är i jämförelse?
Däcket har den nya vinterdäcksmärkningen enligt bestämmelser som börjar gälla om ett par år ”alptopp snöflinga”. Men det är inget som rekommenderas att köra med på en nordisk vinter.Är inte det M+S märkt året runt däck?
continentala vinteregenskaper,
Du menar alltså att det skulle vara bättre kvalite och komfort på ett CPdäck ,det är samma däck i grunden när det gäller gummiblandning mönster osv.
Stor husbilar kör inte på CPdäck utan använder Cdäck,Concorde Morelo osv. det verkar ju fungera utmärktCP däck är uppbyggd på ett helt annat sätt än " vanligt däck "
Jag fick en ingång genomgång då ja frågade en etablerad däckasfirma ...skillnad på däck och däck.
Då framför allt däck till husbil...för bilar 3.500 ...och över .
Väldigt noga att man väljer ett däck som passar till bilen komfort.. tyngd ..och köregenskaper.
De däcksfirman framförde ..det är däcket stabiliteten ..ett CP däck är mycket stabilare när det gäller köregenskaper. Det är framför sidorna på däcket uppbyggnad som är skillnad.
Han berättade att det finns tunga bilar som har fått fel däck monterade..typ vanliga däck som inte är stabila.
Och det har hänt att i en snäv kurva med lite för hög fart...krängt av något däck. ( så kalla billiga däck)
Däck som inte har varit stabila för den tunga bilen.
Att vara dumsnål..kan vi väldigt dyrt.
Leffe S
Dom har en annan dimension, det vi pratar om är Fiat, AlKo chassin!Stor husbilar kör inte på CPdäck utan använder Cdäck,Concorde Morelo osv. det verkar ju fungera utmärkt
Hej Leffe
Vore kul att få veta vilken däckverkstad du pratat med. Tyvärr så är många verkstäder bra på att montera däck men vet inte så mycket om själva däcken.
Jag vill gärna prata med dem om CP-däck
jag har kört på c-däck efter 1000 mil börjar skakningar i ratten vid 3500 mil exploderade 1 däck på autobahn när jag kom in på däckverkstad och de började titta på däcken var det andra däcket på väg att explodera det med ? däcker var inte 3 år gamla det var rätt lastindex ? så kör aldrig på några mer c-däck av det märkett !
jag har kört på c-däck efter 1000 mil börjar skakningar i ratten vid 3500 mil exploderade 1 däck på autobahn när jag kom in på däckverkstad och de började titta på däcken var det andra däcket på väg att explodera det med ? däcker var inte 3 år gamla det var rätt lastindex ? så kör aldrig på några mer c-däck av det märkett !
5,5 kg brukar vara rekommendationen för campingdäck framförallt bak men du har ju c däck så du bör sänka lufttrycket på alla tre axlarna .Jag kör på Vredestein Comtrac 2 All Season 215/75 R16C 116/114R. Tysta, stabila & komfortabla. Det är 3'dje året nu & dom är inte synbart slitna. Med hastighetskoden R = 170 km/tim & 5.5kg däcktryck går HB'n som en dröm & ingen risk för överansträngda däck.
Jag gör som Olof G, använder Michelins tabell. Däcken slits jämnt över hela banan.Jag har minskat till 3.8kg fram,kört 3000mil med detta ingen skillnad i slitage, Michelin har en tabell för rätt tryck mot axellast.