• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däckexplosion

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Däckexplosion

Vid vilken däckålder bör man byta? Vad rekommenderas! Däck tar ju slut utan att de är edslitna bara genom sin ålder!

Hej,
det är inte så lätt att avgöra hur många år ett däck kan användas och vara driftsäkert. Många faktorer spelar in såsom t.ex. däckets tillverkningsår, påverkan av starkt solljus under lång tid, mekanisk påverkan t.ex. av höga kanter, temperatur vid vinterförvaring alt. sommarförvaring av vinterdäck och lufttrycket i däcket vid användning.

Det gäller nog att ha god uppsikt av däcken ju äldre de blir. Känna efter med händerna då och då för att kolla om temperaturen är jämn är ingen dum idé. Gummit torkar allteftersom och blir hårdare med tiden, då kan begynnande sprickbildning kanske börja skönjas.

Jag skulle absolut inte köra med däck som är äldre än 7-8 år gamla, räknat från tillverkningsåret. Speciellt inte om de sitter på en husbil över 3,5 ton.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Däckexplosion

Det är värt att sätta lite tid på däckfrågan.
De påverkar så otroligt mycket på körkomforten, bränslet, ljudet, ekonomin...
Själv har jag en axelvikt på 1400kg både fram och bak. Enl rek så skulle 6 lagers däck räcka bra, men när jag läst vad andra haft problem med sina Winnebago LS, så valde jag 8 lagers däck. Överkvalite så klart, men ingen extra kostnad, eller högst marginell.
En del tillverkare erbjuder tom 10 lagers för samma pris som 8 lagers.
Även om 8 lagers har fungerat utmärkt, så väljer jag nästa gång 10 lagers.
Jag förlorar lite komfort, då de är hårdare, men å andra sidan är gummiblandingen också hårdare och jag vinner fler mil.. Lufttrycket håller jag en halv kilo högre än det skall vara, 4.5 istället för fyra.
Det är många kompromisser man måste göra vid däckvalet, tyvärr.
Men jag vill välja bort "totalhaveriet" och accepterar något sämre komfort...
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Däckexplosion

... men å andra sidan är gummiblandingen också hårdare och jag vinner fler mil.. Lufttrycket håller jag en halv kilo högre än det skall vara, 4.5 istället för fyra.
...

Tänk bara på att du tappar i grepp desto hårdare ett däck är!
Många däcktillverkare rekommenderar det tryck som biltillverkaren säger det ska vara plus 10% och det är ju ungefär det du får med ett halvkilo till.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Däckexplosion

Visst är det så! Speciellt märker man greppet på våt stenbeläggning, sk kullersten.
Kan jämföras med vintergata - nästan..
Det gäller således att veta vad man har för kontaktytor mot verkligheten och anpassa körsättet efter det.
Jag har hund med mig (Afghan) för att inte tala om en "radikal" fruntimmer, ofta med kaffekopp i handen, så jag bör ändå köra mjukt och med hänsyn till den ömtåliga lasten.
Min däck "filosofi" grundar sig på att jag vill inte råka ut för ett totalstopp på Essingeleden,
eller på ringleden kring Lyon tex. För om det händer för mig, så händer det just på sådana ställen, gärna när det är mörkt och regnar mm..
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Däckexplosion

Visst stämmer det att när det regnar är risken större med punktering,(mörker är en bonus)
icon9.gif
.Anledning=i ett vått däck går vassa föremål lättare i,det går ju bra att skära i gummi om kniven är våt,däremot explosioner inträffar oftare vid varmt väder och heta asfaltvägar,(överhettat däck men en liten skada visar sej då ).
Mvh Bernt
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Däckexplosion

En annan sak man bör tänka på, är att om man har bilen stående över vintern, så bör man maximera däcktrycket. Däcket "plattas ut" om bilen står länge utan att roteras. När man sen börjar köra igen, så kommer man att uppleva en obalans i däcken. Det rättar till sig i bästa fall, men det är inte säkert. Sen håller jag med om att 7-8 år är den maximala livstiden på däck. Jobbar själv med däck och har sett skräckexempel på folk som kommit in med däck som inte varit speciellt slitna, men som haft stora "torrsprickor" i däcken
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

110 km/t under längre färd med fullastad husbil är att utmana ödet, spec vid varm väderlek är det lätt att överutnyttja "fru Fortuna".

Känns bilen instabil under körning, dvs slingrar/wobblar pga stort överhäng bak, blåst, passage av andra bilar, lutande väg, så frestar detta extra hårt på spec bakhjulen.

Däck är en viktig säkerhetskomponent! Man bör kontrollera den max belastning som husbilens däck är avsedd för, oftast finns inga stora marginaler. Fundera även över olika däckskvaliteers påverkan, åldrar och slitagetillstånd liksom däckens förmåga att ta upp sidokrafter (campingdäck) - ett däck är inte bara ett däck vilket som helst, väldigt mycket går att förutse och hantera.

Om man vill spara in på kostnader så är inte däckskontot det allra bästa sparobjektet enligt mitt förmenande.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Håller med här.
På mina bilar så är det min mönsterdjup 3 mm eller 3 år som gäller.
Bra däck är faktiskt den billigaste försäkring man kan ha men sedan kan man ju ha otur.
Inga billiga däck av något udda märke utan omvittnat bra däck och rätt lufttryck så håller däcken.
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Sv: Däckexplosion

Hej!
Råkade ut för däckexplosion på vänster framdäck på E 4 utanför Ljungby! En kort stund innan börjde ratten vibrera lätt och ett ljuden från däcken ökade något! Saktade farten innan explosionen kom! Ringde MRF:s väghjälp och fick snabb hjälp (1/2 timma)! Däcken var 5 år och trycket var 5 ! Kör en Travelmaster ET -06!
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Däckexplosion

Ett litet tips gällande lufttryck:
Köp en egen "luftpåfyllare med manometer" så vet du att det är rätt!
Kontrollera ofta, speciellt vid stora temperaturskillnader.

Många av de luftpåfyllare som finns på mackarna visar hur som helst...om de mot förmodan skulle fungera!

Har du en egen så är det bara att koppla på luftslangen och pumpa. Den fungerar ju även bra att kontrollera lufttrycket med även fast ingen kompressor är ansluten.

MVH/
J
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Däckexplosion

Har tidigare inte vetat om att det finns t.o.m. 8-lagers, så det har blivit "vanliga däck",
dvs det som "gummigubben" hivar fram.
Nästa omgång däck så blir det 8-lagers.
Notabelt är att mina däxexplossioner kom efter det att jag höjde trycket c:a 1 - 2 hg!

Vad gäller lufttrycksmätare på bensinstationer:
JAG litar numera ALDRIG på de mätarna som finns på bensinstationerna efter att ha
upptäckt att 2 luftbubblemätare på samma mack vid Globen skillde +6hg och -6hg
från nominellt värde = totalt 1,2 kg !
Bäddat för däxproblem!

Sedan dess litar jag BARA på bilens egen mätare. Normalt sitter den innanför solskyddet,
tillsammans med körjournal, räknedosa, penna, tändare och "piper´s companion".
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen