• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cyklister med bockstyre o skinnbrallor

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025
Sv: Cyklister med bockstyre o skinnbrallor

Men inte skall väl de här "aerodynamiska fördelarna" utövas på allmänna vägar, det finns ju trafikregler som gäller alla?! :confused:
Jag kan hålla med dig om att man inte kan tillåta vilka excesser som helst! Och trådstartaren avsåg säkert en ytterlighet, men inom rimligheter då: två cyklar i bredd i en karavan, är det Ok? Två människor i bredd (på vänster sida) är det Ok? I Sverige är det livsfarligt på många vägar!
Skall tillägga och erkänna att det finns många hänsynsfulla bilister också! På Orust är de dock ganska sällsynta!:)
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Orust - laglöst land! På vägen mellan Henån och Göksäter blev jag för en stund sedan omkörd av en bil som höll ungefär dubbla tillåtna (70 km/tim) hastigheten .

oru.jpg

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag cyklar i varje fall inte i klunga, och hindrar övriga trafikanter, utan försöker följa trafikreglerna, men ingen är felfri! :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Den är privatimporterad och satt i trafik nyligen så de ville bara testa hur fort den gick! Lite klen motor dock, ingen V8.

image.jpg

F

F.d. 54949

Guest

När jag tog körkort, det var visserligen länge sedan, har jag för mig att det då var lag på att man var tvungen att använda cykelbana om det fanns en sådan som gick parallellt med gatan eller vägen. Lagar ändras ofta så jag vet inte om det gäller fortfarande. Egentligen är man skyldig att kunna lagarna om man kör i trafiken men minnet sviktar ibland...... brandis1

F

F.d. 51386

Guest

Som bilförare har man ett betydligt större ansvar, eller egentligen hela ansvaret när man framför ett motordrivet fordon jämfört med andra trafikanter i trafiken. En bilförare har en utbildning som cyklisten inte behöver ha, man kan inte förvänta sig att alla andra i trafiken såsom gångtrafikanter, cyklister mm kan trafikreglerna som bilförare. Visst kan man ibland bli irriterad över att klungorna ligger i bredd, men varför blir man irriterad? Blir man lika irriterad när man hamnar bakom ett långsamtgående fordon? Blir man irriterad när det är kö? Blir man irriterad på en broöppning osv? Tror faktiskt att de flesta blir det och det handlar troligen om att vi har så dj.... bråttom jämt! Och som bilförare så ska man bara FRAM, till varje pris! Så ser det ut idag tycker jag iaf, och det blir bara värre. Dom här tendenserna ser man aldrig, eller åtminstone ytterst sällan bland husbilar, men bland personbilar (och viss yrkestrafik) är det mycket vanligt, galna omkörningar av cykelklungor, kör om skolbussen vid hållplatsen, ska om till varje pris i slutet av 2 till 1 väg osv. Nä, dags för polisväsendet att ta i med hårdhandskarna och börja nagelfara biltrafikanter som kör vårdslöst och aggressivt. My point...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men du kan väl inte mena att det är riktigt att cyklister ligger 4-5 st i bredd och hindrar all övrig trafik på vägen. Trafikreglerna gäller ju även cyklister i grupp? :confused:

F

F.d. 51386

Guest

Jag anser inte att det är ok, men jag skrev att man kan inte förvänta sig att dom ska kunna trafikreglerna då det inte behövs körkort för cykel. Däremot ska du och jag kunna dom, det förväntas av alla andra! Är reglerna annorlunda om man cyklar i klunga eller individuellt? Märkligt....

F

F.d. 53358

Guest

Det har inte synts till några tränande tävlingscyklister det senaste halvåret (naturligt nog) men nu när de större vägarna börjar bli snöfria så har de dykt upp igen. Ett par klungor i går em på småvägar nära Östersund, men med det blygsamma trafiktryck vi har så brukar det inte vara något problem att ta sig förbi.

Jag funderar på om detta flockbetende kan bero på samma mekanismer som får vissa fågelarter att flyga i täta flockar, en i cyklisternas fall sannolikt falsk känsla av ökad säkerhet?

Helt uppenbart livsfarlig cykling fick vi se på närhåll under någon vecka med bil på bergsvägarna på Gran Canaria januari i fjol. Vi blev omkörda i varje nedförsbacke och körde själva om i uppförsbackarna. Jag har inte tagit del av någon olyckstatistik men det gick hisnande fort för cyklisterna utför. Måhända något större träningsläger för cyklister?

aake
När vi var på GC, höll vi på att få ett helt koppel med tävlingcykliter på huven, när vi rundade en kurva. Vi klarade oss och det gjorde cyklisterna med tack o lov. Det lärde mig att ge en kraftig signal i varje kurva.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Men du kan väl inte mena att det är riktigt att cyklister ligger 4-5 st i bredd och hindrar all övrig trafik på vägen.
Hur ofta om året råkar du ut för det?
När det går, t.ex. vid en tävling eller manifestation, stora grupper med folk på vägen, vad gör du då? Tutar? Gör dom fel? Är de olagliga?

Samma med tävlings- eller träningscyklister, hur ofta händer det? Jag är inte ens säker på att de gör ett trafikfel. Vad står det i trafiklagar om cykling i klungor. Jag har heller inte fått svar på min fråga: "två cyklar i bredd i en lång karavan" är det olaglig?

Jag förstår inte den negativa attityden vid sådana, relativt ovanliga, händelser i trafiken.
Har den här tråden blivit en "Höna"?
Julian

F

F.d. 7048

Guest

Personligen tycker jag det är långt mer irriterande att möta husbilar där personen som kör uppenbarligen inte har koll på vart på vägen hans fordon befinner sig. Inte alls ovanligt att möta husbilar som har vänstra hjulparet långt över på fel sida vägen i kurvor.

// Peter (Som kör husbil, landsvägscykel och sportbil)

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

"Då brukar jag spola vindrutan länge och grundligt när jag väl kommer om.
:D
Då brukar de släppa styret med ena handen för att visa sin "uppskattning".

Tack för tipset :D

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

"Då brukar jag spola vindrutan länge och grundligt när jag väl kommer om.
:D
Då brukar de släppa styret med ena handen för att visa sin "uppskattning".

Tack för tipset :D

Hej
När jag tog körkort för en massa år sedan fans en paragraf som talade om att man skulle visa hänsyn till de som uppehåller sig på eller vid sidan av vägen.
Gäller den inte länger?
Mvh. Klas

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag anser inte att det är ok, men jag skrev att man kan inte förvänta sig att dom ska kunna trafikreglerna då det inte behövs körkort för cykel. Däremot ska du och jag kunna dom, det förväntas av alla andra! Är reglerna annorlunda om man cyklar i klunga eller individuellt? Märkligt....

Så du menar att inga cyklister har körkort, eller besitter motsvarande kunskaper om hur man uppträder med cykel i trafiken, det fick jag med "modersmjölken" av mina föräldrar? Märkligt...?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Även Cyklister har lagar att följa och Trafikförordningen gäller även dem:

6 kap. Bestämmelser för trafik med cykel och moped

Gemensamma bestämmelser
1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd.

Sedan finns det ett par paragrafer i 3 kap. som också gäller:

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.
---------------------------

Så cykling i bredd är väl tveksamt om det är lagligt och om det blir en omkörning måste väl cyklister utanför sakta in och falla in bakom den längst till höger eftersom det inte är tillåtet att köra om när bakomvarande påbörjat omkörning.

Givetvis ska man ta största möjliga hänsyn till oskyddade trafikanter.

F

F.d. 51386

Guest

Så du menar att inga cyklister har körkort, eller besitter motsvarande kunskaper om hur man uppträder med cykel i trafiken, det fick jag med "modersmjölken" av mina föräldrar? Märkligt...?

Nä, det menar jag inte!

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

om det finns cykelbana skall cyklister använda den, om inte är dom skyldiga att anpassa sig efter trafikreglena som gäller för fordon, kan inte tänka mig att annat gäller för cykel i trafiken.
Rätta mig gärna om jag har fel.:D:D

/pelle

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Vill bara säga att jag tycker Håkans inlägg var informativt. Att börja tjafsa mellan grupper genom att säga att du gör säkert fel också är ju riktigt konstruktivt och moget

Vi måste väl utgå från att de lagar som finns ska gälla alla, att sen på cykeltävling fins andra regler är helt ok, det finns ju motsvarande även inom tex rally.

Men i rally har man börjat bli hårda, nådde den som kör för fort på en transportsteräcka. Enda gånger fullfartsträning är okey är på avstängda väger.

Cyklisterna får väl se till att som andra grupper få träningsmöjligheter som är lagliga dom också. Det är väl ingen ursäkt hur man gör på kontinenten.

Nej jag blir också väldigt irriterad när man kommer i kapp en klunga cyklister som kör fem-sex i bredd på en smal landsväg, det går kanske att möta en motorcykel. Skulle man efter att legat bakom några kilometer försöka lite hänsynt påpeka att man vill fram så är man inte mycket värd. Jag har blivit kallad många saker som jag inte ens kan skriva här av dessa tränande cyklister, den vanligaste kommentaren är vad ska du på denna lilla vägen och åka för, håll dej till motorvägen. Problemet har då flera gånger varit att jag bor på den lilla vägen så det är min enda väg hem...

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Under normale konkuranser så kjører det sikkerhetsbil eller motorsykkel foran feltet med syklister og gjerne bak, dette mangler under trening. Sikkerhetskjøretøyet er der for å varsle annen trafikk om problemet - normalt må møtende trafikk stoppe helt mens feltet passerer.

En annen sak er at vi bilister må ta hensyn til de mykere trafikanter og gi de plass på veien. En sykkel som holder seg langs veikanten skal ha så mye avstand at det ikke er noen risiko ved passering. En hest med rytter bør gis like mye plass som en bil.

Toppen