• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cyklister med bockstyre o skinnbrallor

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Cyklister med bockstyre o skinnbrallor

Bättre kvalitet på vanliga vägbanor. Cykelbanorna brukar vara dåligt underhållna och används delvis som skräpupplag. Tydligast är detta vintertid när snöröjarna tippar snö och is där.

Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vi har en populär krokig cykelväg som går utmed en sjö i närheten av där vi bor.
Där ligger "dammsugarna" 3 eller 4 i bredd kilometer efter kilometer så man inte kommer om och de flyttar sig inte ur vägen trots att man ger dom ett vänligt "honk".
Då brukar jag spola vindrutan länge och grundligt när jag väl kommer om.
:D
Då brukar de släppa styret med ena handen för att visa sin "uppskattning".

//W

Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Att cyklister som är lite snabbare än vanliga "såsåkare" inte åker på cykelbanor beror på att dessa, många gånger, är fullkomligt livsfarliga för dessa cyklister och andra som de kan tänkas konfronteras med. Cykelbanor är nämligen konstruerade för hastigheter på ca 18 km/h och den kategorin som syftas på i denna tråd håller ofta hastigheter på 40 km/h och däröver. Skall dessa cyklister då konfronteras med promenadåkare på cykel, och kanske också, om det är en kombinerad cykel- och gångbana, barn, hundägare och barnvagnar, så borde väl de allra flesta inse vad som kan hända.

Dock borde de kunna visa lite mer hänsyn och inte köra i bredd i onödan, men samtidigt kan det vara bra att att "ta för sig" av utrymmet för att visa att man finns och bör respekteras. Många bilister visar inte heller hänsyn, utan kör väldigt, och onödigt nära cyklisterna på våra vägar.

Johan K.

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Att cyklister som är lite snabbare än vanliga "såsåkare" inte åker på cykelbanor beror på att dessa, många gånger, är fullkomligt livsfarliga för dessa cyklister och andra som de kan tänkas konfronteras med. Cykelbanor är nämligen konstruerade för hastigheter på ca 18 km/h och den kategorin som syftas på i denna tråd håller ofta hastigheter på 40 km/h och däröver. Skall dessa cyklister då konfronteras med promenadåkare på cykel, och kanske också, om det är en kombinerad cykel- och gångbana, barn, hundägare och barnvagnar, så borde väl de allra flesta inse vad som kan hända.

Dock borde de kunna visa lite mer hänsyn och inte köra i bredd i onödan, men samtidigt kan det vara bra att att "ta för sig" av utrymmet för att visa att man finns och bör respekteras. Många bilister visar inte heller hänsyn, utan kör väldigt, och onödigt nära cyklisterna på våra vägar.

Johan K.

Kan förstå vissa delar i ditt resonemang, men absolut inte detta att ta för sig för att bli respekterade, speciellt om det går en tom cykelväg tjugo meter från vägen. Det är just detta som retar bilisterna, i alla fall undertecknad. Häggen i Umeå

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Någon som vet varför cykelvägar INTE duger

Menar du cykelbanor så tycker jag att det är bra om cyklister som cyklar "fort" håller sig borta från dessa. Det borde finnas någon regel om att cyklister som kör fortare än ca 25km/h inte ska hålla till på cykelbanor.

Däremot finns det ju en del fina cykelvägar. Alltså lämpliga och trevliga vanliga vägar där man enkelt kan trampa på.
Att tävlingscykla i innerstaden verkar däremot lite vanskligt.

F

F.d. 17667

Guest

Jag har full respekt för varför dessa snabbcyklande cyklister inte väljer de ofta dåligt underhållna cykelbanorna som är mer till för söndagscyklister. De cyklar helt enkelt för fort för vanliga cykelbanor. De håller ofta högre fart än vad som är högsta tillåtna fart för mopeder. På kontinenten är det en vanlig och fullt accepterad syn. Där är det straffbart att passera en cyklist på mindre passageavstånd än 1, 5m. Särskilda skyltar upplyser om detta. Även vi i Sverige borde lära oss att förhålla oss till denna trafikgrupp.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om dom sedan respekterade att inte köra i stora klungor och hindra all annan trafik, t.o.m. mötande så vore det bra. Jag tycker egentligen att tävlingscyklar inte borde vara på allmänna vägar. De användare jag ser nochalerar alla trafikregler.

Brutus

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025

Från språkrådet:

memil medelålders man klädd i cykeldräkt av lycra, som cyklar hänsynslöst; kallas även ninjacyklist och härskarcyklist. 2011.
Cykling ökar som transportmedel. Men hänsynen till medtrafikanterna minskar och aggressiviteten ökar på det vägutrymme, där olika slag av cyklister ska samsas, inte sällan med gående. I Stockholm finns ett nytt namn på fartdårarna. De kallas memil medelålders män i lycra.
Oskarshamns-Tidningen 10 augusti 2012
[förkortning för medelålders man i lycra efter motsvarande engelska uttryck mamil, middle-aged man in lycra]

Eila & Pentti

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2026

Jisses då!
Vilket lvi när ett annat machofordon försöker tränga sig in i macho bilensvärld.
Cykeln är väl en av världens snabbaste fordon, ingen har väl kunnat fastställa dess topphastighet...........

F

F.d. 29908

Guest

Jag tillhör denna skara som cyklar med min racer på vanliga vägar, och jag är även vanlig bilist och jag har aldrig upplevt detta som ett stort problem att "vi" vistas på vägarna. Allt bygger på hänsyn, och tyvärr finns det personer som saknar detta, och det spelar nog knappast ngn roll om dom sitter på cykel, eller sitter bakom ratten eller bara promenerar.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jisses då!
Vilket lvi när ett annat machofordon försöker tränga sig in i macho bilensvärld.
Cykeln är väl en av världens snabbaste fordon, ingen har väl kunnat fastställa dess topphastighet...........

Vadå "machofordon"? Hur kan man likna en cykel ett machofordon. En liten ram med hjul och en otalt oskyddad förare. För bilisten kan det handla om machobeteende men för cyklisten är det snarare en överlevnadsfråga. Men, precis som ovannämnda skribent, kan man fråga sig varför cyklister kan uppröra sådana känslor. Dödar de och lemlästar bilister? Förstör miljön? Kräver infrastruktur? Bidrar till fetmaexplosionen? Nej! Kan man i sammanhang med bilister tala om cyklister som fartdårar, som någon vill göra gällande. Nej, tagga ned.

Precis som tessie skriver är detta samspel bättre på kontinenten. Det handlar om kultur. Vi i Sverige har inte detta, och det finns de som verkar vara för att cyklismen skall utrotas, eller kanske åtminstone en del av den.

Johan K.

G

GunDogs

Guest

Jag konstaterade under min aktiva tid att om jag låg 1-2 dm från kantlinjen så blev jag omkörd på ungefär det avståndet, dvs bilarna svepte förbi så man höll på att fastna i backspeglarna. Om jag däremot låg en meter ut i vägen då tog bilisten en vidare sväng, ofta över i mötande körfält.

Och apropå cykelbanor, de är ofta så dåligt underhållna så punktering är mer regel än undantag när man kör på tävlingsdäck. Bl a ligger grus efter vintern kvar långt in på våren och nu för tiden används krossad sten, som är sylvass.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej

Jag cyklar själv en hel del på större vägar, helt enkelt därför att det inte finns några cykelbanor där.
Men det är verkligen inte ok att köra flera i bredd på större trafikerade vägar, det skapar köer och mycket irritation som nog kan anses befogad.

Det är nästan uteslutande tränande tävligscyklister och här är de många, man ser dem dagligen under större delen av året.
Men det har utvecklats olika mentalitet hos de olika tränande grupperna, en del kör faktiskt på led när det är mycket trafik och de har blivit mer respekterade än de som utan hänsyn till annat kör i klungor som kan vara mycket svåra att komma om när det är mycket trafik.

/Stig

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Dom är väl vana från tävlingar att ligga i klunga. Tycker att varenda tävling jag sett på TV så är det alltid klungor. Ramlar en så faller många som käglor.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Det har inte synts till några tränande tävlingscyklister det senaste halvåret (naturligt nog) men nu när de större vägarna börjar bli snöfria så har de dykt upp igen. Ett par klungor i går em på småvägar nära Östersund, men med det blygsamma trafiktryck vi har så brukar det inte vara något problem att ta sig förbi.

Jag funderar på om detta flockbetende kan bero på samma mekanismer som får vissa fågelarter att flyga i täta flockar, en i cyklisternas fall sannolikt falsk känsla av ökad säkerhet?

Helt uppenbart livsfarlig cykling fick vi se på närhåll under någon vecka med bil på bergsvägarna på Gran Canaria januari i fjol. Vi blev omkörda i varje nedförsbacke och körde själva om i uppförsbackarna. Jag har inte tagit del av någon olyckstatistik men det gick hisnande fort för cyklisterna utför. Måhända något större träningsläger för cyklister?

aake

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det handlar om stora aerodynamiska fördelar.
Forskning av bl.a. flyttfåglarnas formationsflygning har visat en betydligt lägre hjärtfrekvens och energibehovet kan närmast halveras, att flyga i flock jämfört med att flyga ensam. Sedan spelar det ingen roll om det gäller tävlingscyklister eller en bisvärm, målet är att effektivisera energitillgången.
Cyklister cyklar betydligt fortare i klunga och/eller i led än ensamma. När de cyklar i bred brukar de vila och tar det ”piano”. Det är väl då en del bilister blir irriterade. Det beror dock mer på bilisten än på cyklisterna. I Frankrike, Italien, m.fl. länder, tar bilisterna mycket stor hänsyn till cyklisterna, något som vi i Sverige tydligen har svårt för.
Själv vågar jag inte cykla på vägarna på Orust, de flesta bilister på denna ö är totalt hänsynsbefriade.:mad:
Vem har rätten till vägen?
Julian:)

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Någon som vet varför cykelvägar INTE duger till dessa cyklister som åker snabbare tävlingscyklar?? Ett gissel i trafiken då dessa även har en förmåga att åka flera i bredd. Har förståelse vid tävlingar så klart. Finns miltal med cykelvägar här i Umeå. Häggen
När jag läser ditt inlägg så kan jag inte annat än att bli väldigt avundsjuk.
Jag bor utanför Stockholm och där har vi betydligt värre trafikproblem.
Skulle den värsta störningen här vara några cyklister så skulle vi vara väldigt nöjda.
Jag tycker inte att du ska reta upp dig på dom. Var i stället glad för att du slipper allt annat skit i trafiken som vi får dras med.
:mcride:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det handlar om stora aerodynamiska fördelar.
Forskning av bl.a. flyttfåglarnas formationsflygning har visat en betydligt lägre hjärtfrekvens och energibehovet kan närmast halveras, att flyga i flock jämfört med att flyga ensam. Sedan spelar det ingen roll om det gäller tävlingscyklister eller en bisvärm, målet är att effektivisera energitillgången.
Cyklister cyklar betydligt fortare i klunga och/eller i led än ensamma. När de cyklar i bred brukar de vila och tar det ”piano”. Det är väl då en del bilister blir irriterade. Det beror dock mer på bilisten än på cyklisterna. I Frankrike, Italien, m.fl. länder, tar bilisterna mycket stor hänsyn till cyklisterna, något som vi i Sverige tydligen har svårt för.
Själv vågar jag inte cykla på vägarna på Orust, de flesta bilister på denna ö är totalt hänsynsbefriade.:mad:
Vem har rätten till vägen?
Julian:)

Men inte skall väl de här "aerodynamiska fördelarna" utövas på allmänna vägar, det finns ju trafikregler som gäller alla?! :confused:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Men inte skall väl de här "aerodynamiska fördelarna" utövas på allmänna vägar, det finns ju trafikregler som gäller alla?! :confused:

Så...vän av ordningen? Vem är utan skuld och kan kasta den första stenen?

Johan K.

Toppen