Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har kopplat så här och haft i snart 5 år utan problem.
Jo, men i Ctek-fallet är den mera en sofistikerad strömkran, och strömmen till batteriets minus går via chassie från bilens generator, EBL och solpanel är kopplade till batteriminus varför den strömmen inte heller går via Ctek på minussidan. En lös laddare kopplas ju också på batteriet direkt utan att blanda in Ctek minus.
Med vänlig hälsning, Conny J
Kan du förklara denna "sofistikerade strömkran" med en schematisk bild där man kan se hur strömmen vandrar?
Mitt sätt att se på det är följande.
Om vi håller oss till CTEK så måste den ha (-) och (+) in till sig, sedan måste laddsidan också ha (+) och (-).
I exemplet nedan så antar jag att den förbrukar 25A för att generera 20A, det är nog lite högt men strunt samma.
Om det kommer 25A från generator på (+) så går det 25A på (-) också, 20A kommer ut från CTEK till bodelsbatteriet och 5A( blir värme) förenklat sagt.
Fixatmlaajaanen, om du startar en ny tråd med frågan om hur en Dual fungerar så kan jag försöka förklara för dig vad det är du missuppfattat. Jag börjar nämligen tycka lite synd om bennyolle...
Du har fått extremt många svar som är rätt redan nu men i en ny tråd kan jag försöka ur ytterligare en pedagogisk infallsvinkel, och i kväll skulle jag kunna rita ihop en principbild.
mvh jocke
Vi pratar om en CTEK DUAL, ingen strömbrytare utan en laddare.Den funkar som en styrd strömbrytare. En strömbrytare behöver ingen minus, den reglerar bara plussidan, likadant här. Mät själv på minuskabeln så får du se.
Jag ahr gjort en DUAL tråd, kopiera gärna in detta i den så har vi en CTEK och en DUAL tråd, "dual" trådarOm det går in 25A och går 20A till batteriet går det 5A till minus eller?
Minusströmmen går inte genom Ctek utan direkt till batteriet via chassie eller laddarens minus om man kopplat som de visar. Har mätt med tångamperemeter på kablarna och mätte mycket låg ström på minuskabeln från Ctek:en både när generatorn och solpanelen laddar. EBL:n är kopplade till batteriet direkt som vanligt. Men om batteriet är kopplat på minuskontakten på Ctek och det går en kabel därifrån till bilens minus/chassie då måste kabeln var grov förståss. Man tänker och ser på kopplingar på olika sätt, men hoppas jag förklarat hur jag menade...
Med vänlig hälsning, Conny J
mlaajaanen, om du startar en ny tråd med frågan om hur en Dual fungerar så kan jag försöka förklara för dig vad det är du missuppfattat. Jag börjar nämligen tycka lite synd om bennyolle...
Du har fått extremt många svar som är rätt redan nu men i en ny tråd kan jag försöka ur ytterligare en pedagogisk infallsvinkel, och i kväll skulle jag kunna rita ihop en principbild.
mvh jocke
Det första om jag förstår rätt finns diskuterat här med en viss osäkerhet att få den stora laddaren som driver bilbatteriet och sedan att få DUAL och bilbatteriladdaren att fungera ihop vilket kanske kan strula, berätta hur det går.Eventuellt kommer jag att koppla en 30A laddare på bilbatteriet som jag har sedan tidigare och låta originalladdaren i boxen driva förbrukarna när 230 Vac finns. Då laddar den andra laddaren till bilbatteriet även bodelsbatterierna via CTEK. En annan variant med relä är i så fall att låta originladdning till elboxen vara kvar men låta ett relä bryta mellan bodelsbatterierna och elboxen när generatorn laddar. Då driver generatorn alla förbrukare och all laddning via CTEK går till bodelsbatteriern som då inte kommer att vara belastade. Kommer att testa det i vår.
Hej!Här finns ett schema.
Hej!
Fel på Ctek D250 S dual?
Som nybliven husbilsägare ville jag komplettera husbilen med solpanel och samtidigt förbättra laddningen av bobatteriet. Har lusläst alla inlägg i ämnet på trådarna i Husbilsklubben och lärt mig mycket. Tack alla!! Valde att köpa en Ctek d250s Dual som regulator och använda dels Cteks installationsscema 4 i kombination med det schema som jag tror "Rusken" är pappa till med relä framför Ctek och som jag har citerat en kopia av ovan. Husbilen är en Hymer BC544 från 2000 med inbyggd EBL 99 B.
Monterade Ctek nära bobatteriet och placerade temperatursonden intill batteriet. Kopplade sedan alla kablar till Ctek och relä inkl jordkabel till båda. Solpanelen är ej monterad på biltaket, men kablar är framdragna till Ctek.
Var från början osäker på "ingången" till reläet från EBL men bestämde mig för att detta måste vara den ordinarie utgången från EBL, dvs den som går direkt till bobatteriet. Kopplade således den till reläet, samt stal jag D+ från ingången till EBL.
Övriga kablar enligt citatet ovan.
När allt var klart testade jag men fann att INGA KONTROLLLAMPOR LYSER!!
När bilmotorn går drar reläet och instrumentet på husbilens panel visar att laddning pågår. Likaså när motorn är avstängd och 220 volt är inkopplat, batteriet laddas från den inbyggda batteriladdaren LR 1216.
Är det fel på Ctek eller har jag gjort något fel?
Tacksam för kommentarer och/eller förslag till ändringar.
Med vänlig hälsning,
Tollef
Såhär fungerar Ctek Dual och Smartpass enligt Ctek. Jag har denna utrustning installerad enligt Cteks schema och har ingen anledning att inte tro att deras beskrivning är korrekt. Jag har dock inte kopplat några förbrukare direkt till Smartpass. Min Andersson TV har problem med hög laddspänning. Matar därför den via en DC/DC omvandlare som behövdes även innan installationen av Ctek. Behöver därför inte komplicera installationen med något relä.
Mvh
ERIKPER