Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Elektroniken, laddaren är elektroniken som jag ser det, vad mer finns det?Jordkabeln på cetek styr bara elektroniken i laddaren.
Arne.
Elektroniken, laddaren är elektroniken som jag ser det, vad mer finns det?
Jag förstår inte riktigt detta, kan du förklara lite bättre hur en laddare kan fungera utan en - anslutning som klarar lika hög ström som + anslutningenDu kan ju inte få någon elektronik att fungera om du inte har + och - .
Eftersom du bara har + kabeln genomladdaren så måste du ha en klen -kabel till elektroniken.
Arne.
Har du helt missat Lithium tråden(http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279/), läs den, där står allt som du funderar på.Nä den har int något att ställa in de e som den e ,men batt då e de bara å använda som de e,den där bms grejar den int så laddningen funkar som den ska ,de e int så lätt å veta om man ska köpa,vill ju int börja rota i allting på bilen
Jag förstår inte riktigt detta, kan du förklara lite bättre hur en laddare kan fungera utan en - anslutning som klarar lika hög ström som + anslutningen
Det finns en Lithium tråd som tar upp allt allt, men kort så bygger denna "snikas" Lithium laddning på att man ej laddar batterierna fullt utan bara upp till de 14-14,5 som vanliga laddare ger, ungefär som om man skulle ladda ett vanligt batteri till kanske 13,5 volt.Är verkligen CETEK lämplig för LiFePO4-batterier?
När jag tittar i instruktionerna till min solcellsregulator så går det ställa in FEM olika program för laddning av LiFePO4 beroende på fabrikat och egenskaper.
Det skiljer så mycket som 0,9 Volt mellan de olika inställningarna.
CTEK har väl inga sådana inställningar?
Jag skulle rekommendera att mäta strömmen som går i din - kabel, då kommer du nog att upptäcka att det går 20A + ev förluster säg 25A i denna 1,5mm2 kabel.Det får du fråga dom som tillverkat denna dc/dc laddare, det är väl bara att läsa i manualen.
Arne.
PS.jag har den monterad i min husbil och den fungerar väldigt bra 13,6v in 14,4v ut.20A.
LÄS!!!Ja vet int va ja missat laddningen fska va 14,4-14,8 de fixar ju ctek,men när man kommer ti 100% hur många v e de,då ska spänningen ner under 13,8 hur gör ja de stänger av går väl eller,förslag tack
Det är absolut fel enligt vad jag förstår om laddare.Minus ledningen er kun i bruk som spenningsreferanse, hovedstrømmen går direkte utenom regulatoren på ordinær kabling. Ladereguleringen foretas i sin helhet på plussiden.