• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Ska man bryta orginal laddnig mellan bodel å start när de e 20% av 100% laddat när man har ctek dual eller gör den sitt jobb ändå ,har brytare ändå emellan ,skrev fel 80%av 100% ska de va
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Nu ha ja tänkt om,lifepo4 batteri sätter ja dit,dom som har bms e de bara å sätt dit de utan någon ändring med dcdc laddning å solceller å bara å kör 10år eller?varifrån köper ja dom ti någorlunda pris,ja e ju i findland ,mycket taksam om ni hjälper till,ca200-250ah sku va lagom för oss
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Hej

Med all respekt för CTEK så manualer kan vara lite si och så, tycker den verkar lite så men jag kanske läser fel eller fort bara:)

Allt måste anslutas till -(jord) och den sladden ska man alltid ha grövre än +, en bra tumregel dubbelt så bra jord som +, självklart spelar längden roll också men om dom är likadana så är det en bra regel.

I den bild som jag kommenterade så skulle jag säga att all ström till bodelsbatteriet från bilbatteriet går via en 1,5mm2 sladd dvs inte så jag skulle koppla det, men allt beror såklart på hur lång den är men ändock en mycket tveksam koppling.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Är verkligen CETEK lämplig för LiFePO4-batterier?
När jag tittar i instruktionerna till min solcellsregulator så går det ställa in FEM olika program för laddning av LiFePO4 beroende på fabrikat och egenskaper.
Det skiljer så mycket som 0,9 Volt mellan de olika inställningarna.
CTEK har väl inga sådana inställningar?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Nä den har int något att ställa in de e som den e ,men batt då e de bara å använda som de e,den där bms grejar den int så laddningen funkar som den ska ,de e int så lätt å veta om man ska köpa,vill ju int börja rota i allting på bilen
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Du kan ju inte få någon elektronik att fungera om du inte har + och - .
Eftersom du bara har + kabeln genomladdaren så måste du ha en klen -kabel till elektroniken.
Arne.
Jag förstår inte riktigt detta, kan du förklara lite bättre hur en laddare kan fungera utan en - anslutning som klarar lika hög ström som + anslutningen:confused:
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Nä den har int något att ställa in de e som den e ,men batt då e de bara å använda som de e,den där bms grejar den int så laddningen funkar som den ska ,de e int så lätt å veta om man ska köpa,vill ju int börja rota i allting på bilen
Har du helt missat Lithium tråden(http://www.husbilsklubben.se/forums/t82279/), läs den, där står allt som du funderar på.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Ctek

Jag förstår inte riktigt detta, kan du förklara lite bättre hur en laddare kan fungera utan en - anslutning som klarar lika hög ström som + anslutningen:confused:

Det får du fråga dom som tillverkat denna dc/dc laddare, det är väl bara att läsa i manualen.
Arne.
PS.jag har den monterad i min husbil och den fungerar väldigt bra 13,6v in 14,4v ut.20A.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Är verkligen CETEK lämplig för LiFePO4-batterier?
När jag tittar i instruktionerna till min solcellsregulator så går det ställa in FEM olika program för laddning av LiFePO4 beroende på fabrikat och egenskaper.
Det skiljer så mycket som 0,9 Volt mellan de olika inställningarna.
CTEK har väl inga sådana inställningar?
Det finns en Lithium tråd som tar upp allt allt, men kort så bygger denna "snikas" Lithium laddning på att man ej laddar batterierna fullt utan bara upp till de 14-14,5 som vanliga laddare ger, ungefär som om man skulle ladda ett vanligt batteri till kanske 13,5 volt.
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Ja vet int va ja missat laddningen fska va 14,4-14,8 de fixar ju ctek,men när man kommer ti 100% hur många v e de,då ska spänningen ner under 13,8 hur gör ja de stänger av går väl eller,förslag tack
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Det får du fråga dom som tillverkat denna dc/dc laddare, det är väl bara att läsa i manualen.
Arne.
PS.jag har den monterad i min husbil och den fungerar väldigt bra 13,6v in 14,4v ut.20A.
Jag skulle rekommendera att mäta strömmen som går i din - kabel, då kommer du nog att upptäcka att det går 20A + ev förluster säg 25A i denna 1,5mm2 kabel.

Det finns bara elektronik i denna laddare och allt elektronik som jag känner till behöver lika mycket - som +, dvs laddarens ström går i denna kabel.

CTEK har gjort det enkelt för sig genom att begränsa längden på sladden skulle jag säga, dom hade kunnat säga att + också skulle vara 1,5mm2 och begränsat dess längd.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Ja vet int va ja missat laddningen fska va 14,4-14,8 de fixar ju ctek,men när man kommer ti 100% hur många v e de,då ska spänningen ner under 13,8 hur gör ja de stänger av går väl eller,förslag tack
LÄS!!!
Det finns en Lithium tråd som tar upp allt allt, men kort så bygger denna "snikas" Lithium laddning på att man ej laddar batterierna fullt utan bara upp till de 14-14,5 som vanliga laddare ger, ungefär som om man skulle ladda ett vanligt batteri till kanske 13,5 volt.

Se LITHIUM TRÅDEN!!!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Ctek

Minus ledningen er kun i bruk som spenningsreferanse, hovedstrømmen går direkte utenom regulatoren på ordinær kabling. Ladereguleringen foretas i sin helhet på plussiden.
Det är absolut fel enligt vad jag förstår om laddare.

Hur kan en laddare jobba med bara en pol det skulle jag vilja få förklarat?

Har du något principschema som kan förklara detta?
 

bennyolle

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Finland
HBK-Nr
23035
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Är lifepo4 från skanbatt i norge bra grejer,finns deras grejer bara i norge är mycket intresserad av va ja läst om dera batt är dom bättre än andra ,taksam för svar skulle hälst köpa i finland eller happaranda så slipper man så mycket frakt,kommer de tullavgift å från norge
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Alla minuskablar är grova och hopkopplade på sidan om laddaren. En vanlig laddare från 230 volt växelström till 12 volt likström (husbilen) måste ha 2 kablar in och 2 kablar ut. Den här förstärker bara 12 volt till 14 volt likström och minus är hopkopplat på sidan om då.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Ctek

Minus på Ctek behöver inte vara så värst grov, ingen laddström går den vägen. Laddström från t.ex. Solpanel går : minuspol solpanel till chassie eller batteri-minus. Plus från solpanel till Ctek ingång, genom regulatorn till bobatteriets plus och sedan till batteri-minus igen. Däremot används minus på Ctek som Knut bl.a. Skriver som mätpunkt och den lilla drivström som elektroniken själv förbrukar + pulsström från elektroniken. Så visst flyter det strömmar i minus också. Därför använd lika grov kabel på minus som de övriga så är det inga problem.
En vanlig laddare inkopplad har lika stor ström i minus som plus, men den strömmen går inte genom Ctek minus utan direkt till batteri-minus.

Med vänlig hälsning, Conny J
 
Toppen