Sv: Ctek D250S Dual installation?
På koplingsskjema til Rusken, kopler man av + kabelen til bodelsbatteriet og koppler den på + inn på D250S og en ny kabel fra + ut på D250S og til + polen på bodelsbatteriet.
Siden D250S bryter forbindelsen når generatoren slutter og lade, må det koples inn et relee som opprettholder den forbindelsen. Et rele som bryter forbindelsen til D250S for å hindre at det oppstår en sirkelstrøm gjennom D250S. Begge de relee er det vekslerele med 87a på Ruskens skjema.
Slik er det koplet i min nåværende bobil og slik hadde jeg i min forrige. Rusken har koplet inn et ekstra relee som gjør at han styrer manuelt slik at ikke EBL blir strømløs et splitt sekund og kopler ut, mens vekslerelee veksler. Et slikt rele har også endel Concordeiere koplet inn, eller bare satt en bryter på 86 på det andre relee, slik at det styres manuelt og ikke automatisk. Det har gått i noen tilfeller.
Ved å kople på denne måten vil all strømmen som går igjennom D250S gå til lading av bodelsbatteriet og strøm til bodelen som f.eks. kjøleskap, lys og varme ta strøm fra generatoren. Alt elektrisk utstyr på bobilen virker som orginalt og EBL eller annet elektronisk utstyr på bobilen vil ikke få for høy spenning forsi spenningen på D250S øker p.g.a. tempraturen.
Det er så bare og demontere 3 ledningsforbindelser og skru ut D250S og releer så er husbilen tilbakestilt til orginalt.
Er ikke enig at dette er komplisert, det er bare helt genialt for å få opptimal lading av batteriet og at ikke all strøm som skal gå til bodelen går gjennom D250S og kansje bare 5A av de 20A går til å lade bodelsbatteriet.
Slik er det f.eks. Ctek support anbefaler å kople D250S, helt meningsløst. Har flere e-poster til Ctek spurt om de kan intigrere den funksjonen releene vi kopler inn gjør. Slik at det blir enda enklere og montere D250S på en optimal måte. De har aldri svart meg dirrekte på det spørsmålet, men bare en masse tåke rudt det.
Hej Tor H
Okej! Jag är intresserad, mycket intresserad av vad du skriver om det här med relä osv, men jag har svårt att förstå Norska, i synnerhet tekniska termer.
Så här vill jag ha det: Allt ska skötas automatiskt. Generator går och laddar startbatteriet och när det är fullt, går laddning till bobatteriet 2x122A, det är viktigt för oss att startbatterit alltid har full kapasitet. Använder EBL till laddning vid nätdrift. EBL laddar start och bobatteriet i nätdrift. Stort + om det går att köra kyl, Truma osv från generator vid körning, men ingen måste. Jag har svårt det här med el, och orkar inte heller att förstå, vill bara att det ska fungera. Sparar mina krafter till annat.
Så här har jag det: Generator 110A. Startbatteri (75A) under förarsäte (Ford 06) Bodelsbatteriet i garage, D250S bredvid bobatteri. Har dragit 16mm + kabel ca 5,5m från startbatteri till bobatteri med 30A säkring vid bobatteri. Inköpt 6mm - sladd, ej dragen än, kom hem från Gotland sent igår kväll. 6mm - sladd ska dras från startbatteri till D250S i garage.
Hur göra nu: Relä, skiljerelä etc. Behöver inte vara det billigaste, ska vara pålitlig. Jag antar att det ska vara vid startbatteri. Vilken relä? Jag har Kama/Biltemakatalog om det underlättar. Ska det vara fast i + eller - kabel? Hur gör jag nu.
Det var en mycket trevlig resa, även om det regnade en del. Håller på att tvätta bilen nu, det är så mycket ko och får skit i underredet, så att bilen luktar satn.. helv...
Men vi ska tillbaka igen men ska köpa först innerskärmar till bakhjulen (tvillinghjul) Har till framhjulen. Jag kan intyga att det inte räcker med bara innerskärmar fram, stön..
MVH: Jarmo