• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ctek D250S Dual installation?

J

Jarmo

Guest
Hej!
Har läst massor av olika osikter av rele byte etc etc.. här på forumet. Jag är bara båtbyggare som inte tycker jobba med el, bara att det ska finnas och fungera.

Kan jag koppla min Ctek D250S Dual direkt från generator. Via en 16mm kabel + och - under bilen i olika rör till caraget i bak i bilen, in i 250Dual och sedan in i bodelsbaterierna, 2st 122A Agm.

MVH: Jarmo
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Litt råflott og benytte D250S som et skillerelee når man legger opp ny + kabel til bodelsbatteriet.

Hvorfor ikke bare benytte et relee til en brøkdel av prisen? Dette er et mye billigere alternativ Skillerelé - Biltema enn D250S og gjør samme nytten. D250S har ingen effekt om den koples på samme måten.

Den parallelle kretsen (orginale kretsen) må brytes for at D250S skal kunne virke.
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Hej Jarmo, har du jordat din Dual? det ska sitta en liten sladd mellan dualen och chassi.

mvh jocke


Tjena Jocke!
Nej! det har jag inte gjort. Det får bli en -sladd brevid +ledning, det blir lättare så för mej!
Ctek suport har talat om för mej att "bara" +ledning från startbatterit och +ledning från Dual till bobatterit, klart. Jag börjar så, och så får elkillarna göra mättning av ladspänning och event kompletera.

Saken är det, att frun ska kunna sköta allt utan att "glömma" aktivera något relä mm...
Jag har en sjukdom och man vet allrigt .... Så att hon klarar allt själv, utan att ha en manual när hon ska ladda.

Men nu lägger jag ner allt och imorgon åker vi till Gotland en vecka utan Dual. Har två nya batterier och allt funkar som det ska.

Tack för alla råd och tips. Jarmo
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Okej, minus-plinten på din Dual måste kopplas till chassi/jord.
Det räcker med en kabel på 1,5mm2 (ctek rekommendation) och när du får dit en sån kabel kommer det nog hända grejer.
Hur man ska få en Dual och ett Elektroblock att trivas bra när de ska på dejt är dock inget jag vet nåt om.

Här vid pilen kopplar du in minusanslutningen:

Image 2.jpg

Hoppas du får ordning på grejerna i slutändan.
mvh jocke
 
J

Jarmo

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Okej, minus-plinten på din Dual måste kopplas till chassi/jord.
Det räcker med en kabel på 1,5mm2 (ctek rekommendation) och när du får dit en sån kabel kommer det nog hända grejer.
Hur man ska få en Dual och ett Elektroblock att trivas bra när de ska på dejt är dock inget jag vet nåt om.

Här vid pilen kopplar du in minusanslutningen:

Visa bilaga 77901

Hoppas du får ordning på grejerna i slutändan.
mvh jocke

Jag ska låta elektronikmonteringen i Linköping att titta på det hela och avsluta det, när jag ska få en husbilslarm istallerad om två veckor.

MVH: Jarmo
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Okej,
Hur man ska få en Dual och ett Elektroblock att trivas bra när de ska på dejt är dock inget jag vet nåt om.
mvh jocke
Det prøver jeg å gjenta til det kjedsommelige. Elektroblokken gjør ikke noe av det, men Cteken virker ikke om den får ladestrøm (spenning) på både + inn og + ut.

Da virker den minimalt, men selvsagt kan folke som har opplevd å få bedre lading ved å kople på den måten. Hatt så mye spenningsfall i den orginale + kablen og det er det ikke i den nye de har montert på Ceteken.

Koples det på den måten er det mye smartere/billigere å montere det automatiske relee fra Biltema som ikke begrenser maksstrømmen til 20A som Cteken gjør.

Håper virkelig mindretallet som har koplet D250S på en slik måte kan bekrefte at virkningen av D250S er minimal, så ikke det oppfattes som en korrekt måte å kople en DCDC lader på.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Det prøver jeg å gjenta til det kjedsommelige. Elektroblokken gjør ikke noe av det, men Cteken virker ikke om den får ladestrøm (spenning) på både + inn og + ut.

Da virker den minimalt, men selvsagt kan folke som har opplevd å få bedre lading ved å kople på den måten. Hatt så mye spenningsfall i den orginale + kablen og det er det ikke i den nye de har montert på Ceteken.

Koples det på den måten er det mye smartere/billigere å montere det automatiske relee fra Biltema som ikke begrenser maksstrømmen til 20A som Cteken gjør.

Håper virkelig mindretallet som har koplet D250S på en slik måte kan bekrefte at virkningen av D250S er minimal, så ikke det oppfattes som en korrekt måte å kople en DCDC lader på.

Håller med Tor H. Har haft Dual/Smartpass installerad i både Concorde och nu i Weinsberg LEV 4x4. Inte speciellt komplicerat att installera bara man följer instruktionerna givna av flera här och inte bara slänger in den i systemet.

Anders
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Jag litar på dig Tor och har jag fattat det rätt så går det bra att kontakta ctek om man vill ha kopplingsschema på hur man ska koppla in en Dual till olika elblock. Det sitter inget elblock i min nuvarande husbil och jag har aldrig haft något tidigare så därför tar mina kunskaper slut ganska fort när det handlar om elblock.
Mitt tips om jordningen var bara ett tips till Jarmo så han åtminstone får igång burken.

Trevlig kväll allihopa, jocke. :)
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Takk for tilliten Jocke og som Anders skriver, "och inte bara slänger in den i systemet."

Selv har jeg desverre ikke så stor tillit til support hos Cteck heller, som absolutt vil kople D250S før EBLen og de ulempene det kan fører med seg.

Dessverre vil de tydligvis heller ikke tilpasse den for husbil. Har skrevet flere e-poster til dem, for forbedringer, slik at en slipper å kople inn releer for å få den til å virke opptimalt.

Et medlem her i klubben hadde også en tråd på hvordan han prøvde seg frem med var det 3 forskjellige innkoplinger før han oppnådde den optimale effekten av D250S.

Trist at man skal kjøpe en slik effektiv komponent og kople den "feil" og ikke få den ønskede virkningen og klage på komponenten. Når den egentlige feilen er at en bare "slenger" den inn i systemet.

Har forøvrig ikke EBL i hudbilen selv heller og det er det mange husbiler som ikke har, men stømfordelingen og styringen er ordnet på annen måte.

Også der er det viktig at DCDC laderen blir koplet på riktig sted for å få maksimal effekt og ikke minst at ikke komponenter/EBLen blir ødelagt. D250S er tempraturregulert og enkelte EBLer tåler maksimalt 15V og det gir D250S nesten med en gang tempen gåt under 0 gr. Så benyttes bobilen om vinteren bør man være klar over det.

Da dette ble brukt som et argument for Ctek support for ikke å kople D250s før EBLen var bare svaret at det er en EU-regel om at all bilelektronikk skal tåle 16V uten å ta skade, så det brød ikke de seg noe om.

Enkelte ting kan diskuteres og ha mange løsninger, men andre ting er det bare en ting som er fakta og andre varianter er bare en erfaring eller synsing.

For strøm og spenning gjelder det fysiske lover og det kan en ikke unngå om det skal være optimalt. Og benytte en "halvgod" løsning og kalle det fakta blir galt og villedende.
Selv om man er fornøyd med den "halvgode" løsningen.

Og gå til anskaffelse av "godt" elekrisk utstyr for å forbedre strømkapasiteten og ikke gjøre det "riktig/opptimalt" er og kaste penger ut av vinduet i mine øyne. Derfor dette egasementet av meg i denne tråden, men nå ender det vel med at jeg får samme tilbakemeldinger som jeg fikkk i en annen tråd om å forbedre strømkapasiteten i våre hudbiler.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Tor - vi er enige i flere af dine tilkommende erfaringer.
Set i bakspejlet', vil jeg påstå at udviklingen forlængst har overhalet Dual 250S.

Bruger man nogen ældre batterityper i den samlede batterikapacitet, er en langsom opladning med kun 20 Amp, delvis OK.
Bruger man kun AGM eller kun lithium overalt, skader Dual 250S opladningstiden, medmindre man skal bruge meget strøm til andet end opladning undervejs.

Ved blot en afladning på 38%* af den brugbare batterikapacitet, vil mine AGM batterier gerne modtage 124 Amp (4AGM x 31A http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587 ).
Lithium nok ikke mindre.
Dual 250S giver max. 20 A :rolleyes:

Så istedet for at investere i systemer for gamle batteri typer - så anbefaler jeg hellere at investere i nye batterityper - over alt.
Ikke kun delvis.

* 38% er 1 kwh af 2,6 kwh ( 77% af nominelt 3,36 kwh )
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/546073

PS. mon Knut og TeknikLasse kommer med lidt mere test af lithium ? :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Mine Lithium er for tiden under lagring med litt vedlikeholdsladning en gang i mnd - bilen er i Sverige og jeg 20 000 km unna. i Australia. Neste rpport fra meg kommer i mai 2014 på btterifronten.

Batteriet jeg har lades optimalt med 100 - 400A, kan hurtiglades med opp til 4000A. Har hittil ikke fått optimal ladning, og ved balanseladning av cellene er anbefalingen max 40A og 3,65V på en celle om gangen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Kanske jag bör förtydliga att följande omständigheter, jag tror Dual 250S kan ha sin installation och kostar motiverade:
kommer endast att använda billiga äldre batterityper, sammansatta typer av batterier och Gel,
också använda solpaneler och körs sällan än var 3. dag av semesterperioden,
använder också en hel del ström för något annat än laddning under körning.
Acceptera att laddningen kan pågå längre tid än direkt laddning förutsatt att du kan nå 14,3 volt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Mine Lithium er for tiden under lagring med litt vedlikeholdsladning en gang i mnd - bilen er i Sverige og jeg 20 000 km unna. i Australia. Neste rpport fra meg kommer i mai 2014 på btterifronten.

Batteriet jeg har lades optimalt med 100 - 400A, kan hurtiglades med opp til 4000A. Har hittil ikke fått optimal ladning, og ved balanseladning av cellene er anbefalingen max 40A og 3,65V på en celle om gangen.


Er dette samme teknologi som det man kaller LiPo (Litium-Polymer) innen modellfly/bil hobbyen?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Tor - vi er enige i flere af dine tilkommende erfaringer.
Set i bakspejlet', vil jeg påstå at udviklingen forlængst har overhalet Dual 250S.

Bruger man nogen ældre batterityper i den samlede batterikapacitet, er en langsom opladning med kun 20 Amp, delvis OK.
Bruger man kun AGM eller kun lithium overalt, skader Dual 250S opladningstiden, medmindre man skal bruge meget strøm til andet end opladning undervejs.

Ved blot en afladning på 38%* af den brugbare batterikapacitet, vil mine AGM batterier gerne modtage 124 Amp (4AGM x 31A http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/478587 ).
Lithium nok ikke mindre.
Dual 250S giver max. 20 A :rolleyes:

Så istedet for at investere i systemer for gamle batteri typer - så anbefaler jeg hellere at investere i nye batterityper - over alt.
Ikke kun delvis.

* 38% er 1 kwh af 2,6 kwh ( 77% af nominelt 3,36 kwh )
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/546073

PS. mon Knut og TeknikLasse kommer med lidt mere test af lithium ? :)

Dual med smartpass ger 80 ah.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

JAndersB - du mener väl 80 A.
Vad kostar det för långsammare laddning ? än som en direkt laddning.
- för att undvika att installera AGM batterier.
Det verkar ingen vinst :rolleyes:

PS Tor testade smart pass - inget skillnad.
Varför ? - han använda fort sina gamla batterier ibland med Gel.
Sorry Tor :oops:
Välkomna nu Tor i AGM klubben' - ta' alla batterier tillsammans och du kommer i AGM-turbo' klassen :)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

JAndersB - du mener väl 80 A.
Vad kostar det för långsammare laddning ? än som en direkt laddning.
- för att undvika att installera AGM batterier.
Det verkar ingen vinst :rolleyes:

PS Tor testade smart pass - inget skillnad.
Varför ? - han använda fort sina gamla batterier ibland med Gel.
Sorry Tor :oops:
Välkomna nu Tor i AGM klubben' - ta' alla batterier tillsammans och du kommer i AGM-turbo' klassen :)

BredoMobil, vi har ju diskuterar detta tidigare, och även andra har påpekat det, men tyvärr, förstår inte fullt ut din Google Translate svenska. Har inga problem med danska och förstår fortfarande inte varför du finner det förnedrande att bli uppmanad att skriva på ditt modersmål?

En anläggning som ger 80 A ger alltså 80 A in i batterierna på en timme eller hur?

Övriga punkter avstår jag från att kommentera eftersom jag inte förstår fullt ut vad du säger.

Anders
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Take it or leave it.
Vanliga påhop vad man tyckes Google translate.
Man förstår vad man vill förstå. 你明白你想了解.
:D

Har du set eller testat C-teck laddningkurva - för gamla dålika batterier.

Det värker latterliken :D att man inta kann ge en test själv.

Hvilke batterier kan du ladda i en timma med 80 A - förutan lithium.
:rolleyes:

Kolla batteri-skolan Batteriskole - Batterityper og anvændelser - så du får en hel del att lära.

OT. Jag kommer fort som enda dansk som skriver i detta forum, även om jag säkert inte känner mig välkomna med information som motsäger andra, som trots allt har gett mer än 2000 tack på ca. 3 år.

En smutsig och dåligt sätt att förringa andra.
Jag kommer inte att tvingas av andra för att undvika att lära mig svenska - behandlar ni också invandre sådan.
-------------

Knut och TeknikLasse - jag tror och hoppas på lithium - det vet ni.
Endast utvikling.
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Rusken - det vi bruker en LiFePO4 eller LiYFePO4, en variant av LiPO men med mindre tyngmetall. Lagrer litt mindre strøm enn LiIon varianter, men er mye tryggere enn de fleste Lithium basserte batterier. Jeg ville ikke benytte LiIon selv med ett fullt BMS med de størrelse batterier vi har i våre biler.

Mitt nye batteri består av 4 celler på 400Ah og nominell spenning 3,2 V pr. celle. Dette gir et batteri på 12,8V nominell spenning - maks spenning 16V, minimum spenning før skade 8V. Har beholdt orginal cutoff på 10,5 og 11V på de forskjellige forbrukere. Bruker også orginale ladere uten temeraturkompensasjon slik at en ikke får ladespenning over 16V.

Høyeste ladestrøm fra bilens dynamo hittil har vært over 50A men lavere enn 80A, orginale kabler gir litt høy seriemotstand ved disse effektene og senker ladespenningen.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Take it or leave it.
Vanliga påhop vad man tyckes Google translate.
Man förstår vad man vill förstå. 你明白你想了解.
:D

Har du set eller testat C-teck laddningkurva - för gamla dålika batterier.

Det värker latterliken :D att man inta kann ge en test själv.

Hvilke batterier kan du ladda i en timma med 80 A - förutan lithium.
:rolleyes:

Kolla batteri-skolan Batteriskole - Batterityper og anvændelser - så du får en hel del att lära.

OT. Jag kommer fort som enda dansk som skriver i detta forum, även om jag säkert inte känner mig välkomna med information som motsäger andra med information som trots allt har gett mer än 2000 tack på ca. 3 år.

En smutsig och dåligt sätt att förringa andra.
Jag kommer inte att tvingas av andra för att undvika att lära mig svenska - behandlar ni också invandre sådan.
-------------

Knut och TeknikLasse - jag tror och hoppas på lithium - det vet ni.
Endast utvikling.

Så är vi igång igen - helt otroligt men man får återigen släppa det och försöka ignorera.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Ctek D250S Dual installation?

Da virker det som mitt forrige innlegg trigget noen og strømkapasitet er jo et viktig emne for oss husbilsbrukere.

En av dem er lading og i denne tråden var det innkopling av en Ctek DCDC lader som var utgangspunktet.

Har selv benyttet D250S nå i ca 5år og den har også hatt en utvikling. Ganske raskt kom D250S Dual (som også er en MPPT regulator for solcellepanel) og omtrent samtidig ble også SmartPass levert. (Som gjorde at maksimal ladestrøm ble økt fra 20 til 80A)

Det unike med D250S er at den vil lade batteriet 100% med motoren, noe som bare en “korrekt” 230V lader gjorde tidligere. Samt at batteriet blir ladet i 5 trinn som er med på og forlenge og forbedre batteriets levetid/kapasitet.

Legger ved disse vedleggene som jeg også har lagt inn i andre tråder her på forumet tidligere.
46089d1318841115-kurvelading.jpg

Dette ser ihvertfall flott ut på papiret.


50150d1327011887-ddddpng.jpg

Her vises det at en orginal generator aldri vil greie å lade batteriet 100%
46091d1318841115-tekstlading.jpg

Denne utlalelsen i folderen til D250S synes jeg nok var litt for god til å være sant, men det er ikke langt unna.
46090d1318841115-ladetrinn.jpg

Meg bekjent er det kun DCDC laderen til Ctek som benytter så mange ladefaser. De andre jeg kjenner til har 2 eller 3.

Så klart D250S er en optimal og forholdsvis rimelig måte og forbedre batterikapasiteten og ladingen på. Derfor er det også så viktig for meg og få formidlet den beste måten og kople D250S inn i systemet for å få den optimale ladingen/kapasiteten.

Jeg har også i andre tråder sagt at batteriet er den viktigste komponenten i strømsystemet og mange prioriterer “gode” batterier fremfor annen optimalisering av strømsystemet.

Og ikke tvil om at LifePo4 batterier er det beste alternativet, men kostnadene for å få det til er foreløping alt for store i mine øyne. Og jeg blir engasjert når LifePo4 batterier benyttes og det gjores på en “gal” måte. Slik at batteriene ikke blir fult oppladet og konsekvensen blir kort levetid og liten kapasitet.

Teknologien er noen år gammel og har fått svar fra flere som har benyttet LifePo4 i tradisjonelle blyladeanlegg og batteriet er ødelagt. Her er et svar:

Hei Tor
testen gikk ikke så bra for meg. Ladespenningen var litt høy, så en av cellene ekspanderte. Batteriet var satt sammen av fire celler på 3,7 volt.
Her burde det vært elektronikk som fordelte ladestrømmen riktiig. Teknologien er super, men det er styringen av batteriene som sviktet. Litiumbatteriene er fremtiden, også i båt, men jeg ville nok satset noen år til med bly.
xxxxxxxxx
Den 26. okt. 2013 kl. 01.00 skrev tor henriksen:

Hei

Nå er det en stund siden testen ble startet http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=436807&cat=4914 og ved blybatterier hadde det vært vært en ikke ubetydelig reduksjon i kapasiteten. Hvordan er det med Litiumbatteriene?
Hadde vært artig å vite.

Mvh
Tor Henriksen


Så jeg sitter også på gjerdet en stund til, før den teknologien prøves uten og skifte hele ladesystemet i husbilen.

Ble forøvrig meget overrasket når ikke det 400Ah til Knut tok imot mer lading. Et 4x100Ah bly hadde tatt imot like mye og ved og optimalisere ladningen med en DCDC lader ville ikke oppladningstiden blitt så mye lengre heller og da er vel ikke effekten til LifePo4 batteriene som forventet.

Kan også trøste Bredo med at etter at jeg fikk kjøpt “gode” blybatterier også har jeg også hatt behov for Smartpassen.

Så min mening er at ønsker man opptimalisere strømsystemet bør man gjøre det på en opptimal måte og enkelte ting er det kun en ting som er opptimalt er min mening.

Når det gjelder innkopling av D259S og innkopling av LifePo4 batterier er det kun en ting som er fakta, resten er synsing og meninger.
 
Toppen