Dethleffskvalite
HBK Medlem
Sv: CP-däck
Just det, så är det i detta land. Ett bra tips är att man skall inte grotta ner sig i detaljfrågor för det har en tendens till att aldrig sluta då.
"Bilen i diket" det är därför jag skriver som jag gör i mitt inlägg 13. Mitt försäkringsbolag svarar att försäkringen gäller trots att mina däck inte är med på listan.
Har själv kört full sice pick up i 23år med M+S däck året runt. Märkning härstammar från andra sidan atlanten och jag har hört någon förklaring om detta men kommer inte ihåg den i detalj så jag återger den inte. Men dom märker vad som helst med M+S där.
Ja, lika luddigt som många regler och lagar i Sverige. Vad som är ok. som vinterdäck kanske man inte får veta förrän en tjänsteman från ett försäkrinsbolag säger att,
" Bilen du körde i diket hade tyvärr inte godkända vinterdäck så ......."
Det finns ju även en bedömning till av M+S, nämligen Mud and Sand när det rör sig om terrängdäck.
En benämning är då ofta också.
Extreme (Rock Crawling/Mud Terrain/Sand/Deep Snow) Truck Tires.
Med eftertryck på DEEP Snow.
Hade sådana däck på min Cheva Blazer K5. I djup snö var de super, i tillplattad snö var de värdelösa och när tillplattad snö började övergå till is så var de fullständigt livsfarliga :.
M.v.h. JANKRO.
Just det, så är det i detta land. Ett bra tips är att man skall inte grotta ner sig i detaljfrågor för det har en tendens till att aldrig sluta då.
"Bilen i diket" det är därför jag skriver som jag gör i mitt inlägg 13. Mitt försäkringsbolag svarar att försäkringen gäller trots att mina däck inte är med på listan.
Har själv kört full sice pick up i 23år med M+S däck året runt. Märkning härstammar från andra sidan atlanten och jag har hört någon förklaring om detta men kommer inte ihåg den i detalj så jag återger den inte. Men dom märker vad som helst med M+S där.
Senast ändrad: