• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Covid-19 (Coronaviruset)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Krister_L

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
29450
Medlemskap
2024
Håller på som bäst med att planera för en tripp under påsken. Har inhandlat 1st husbil och är i skrivande stund fullt upptagen med att beställa hem såväl smått som gott för att få till en så kallad grundutrustning. Har inte campat på på mången god stund men är på ålderns höst beredd att återuppta intresset ånyo. Kära hustrun sitter fast i Bangkok och det ser just nu ut som om vi inte kommer att ses förrän i slutet av oktober, får försöka att få till mitt pulvermos och grillade karré alldeles på egen hand, men som någon vis man sade; kommer tid så kommer råd. Har många planer inför kommande sommar, och får väl försöka följa de råd som myndigheterna publicerar, inga större folksamlingar (fricamping) eller vildmarkscamping. Har inga problem med att fara runt för mig själv, kan även ta med mig lite jobb för att fördriva tiden med :). Väl mött på vägen eller på väg.

// Krister
 

fjelie

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Lomma
HBK-Nr
23041
Medlemskap
2024
Viruset kan överleva i dagar på förpackningar
den 25 mars 2020 15:23 | Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen



Den här skanningselektronmikroskopbilden visar SARS-CoV-2 (gul) - även känd som 2019-nCoV, viruset som orsakar COVID-19 - isolerat från en patient i USA, framträdande från ytan av odlade celler (blå / rosa) i lab.NIAID-RML


Viruset som orsakar Coronasmittan kan överleva upp till tre dagar på materialytor under gynnsamma förhållanden, visar en nyligen genomförd studie. I studien användes bland annat förpackningsmaterial.

Viruset som orsakar covid-19 är stabilt under flera timmar upp till dagar på olika material, som bland annat används som förpackningsmaterial, enligt studien av forskare i USA vid National Institutes of Health, CDC, UCLA och Princeton University.

Forskarna fann att allvarligt akut respiratoriskt syndrom coronavirus 2 (Sars-CoV-2) var detekterbart i aerosoler i upp till tre timmar i inomhusluft, fyra timmar på koppar, upp till 24 timmar på kartong och upp till två till tre dagar på plast och rostfritt stål.

Resultaten ger viktig information om stabiliteten hos Sars-CoV-2, vilket orsakar Covid-19-sjukdomen, och antyder att människor kan förvärva viruset genom luften och efter beröring av förorenade föremål.

Källa: National Institutes of Health
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är just sådant här ska man nog strunta i. Skulle en bloggare, DNn & 2000 påstådda läkare enl. Läkartidningen veta bättre än virologerna & Smittskydsinstitutet? Detta skapar bara tvivel & spär ytterliggare på oron i en redan svår situation. Jag anser det ara fake news tills dess att motsatsen bevisats. a uppgiftslämnarna.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är just sådant här ska man nog strunta i. Skulle en bloggare, DNn & 2000 påstådda läkare enl. Läkartidningen veta bättre än virologerna & Smittskydsinstitutet? Detta skapar bara tvivel & spär ytterliggare på oron i en redan svår situation. Jag anser det ara fake news tills dess att motsatsen bevisats. a uppgiftslämnarna.
Om nu 2000 läkare har synpunkter i Läkartidningen då kan man säkert förutsätta att det har nått fram till smittskyddsansvariga. Och då förstås vägts in de beslut som tagits av tex folkhälsomyndigheten och andra som arbetar med smittskyddsåtgärder.
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Smittskyddsinstitutet försvann 2014 och gick upp i Folkhälsomyndigheten.
Jag har inte tagit ställning för vilken modell av Coronabekämpningen som är bäst men nog finns det anledning att hoppas att man valt den bästa modellen ur humanistisk och ekonomisk synvinkel.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag tänker på faktumet att Helsingfors är satt i karantän. Och alla röster som höjs för att stänga Stockholm. Förstår folk hur stort Stockholm är? Var ska gränsen dras? Många ser nog innerstaden framför sig. Möjligen ut till tullarna. Stockholm stad. Eller ska man utgå från kranskommunerna ända ut till länsgränsen? Då blir det ett stort område. Fixar sverige det? Hellre då upprepade rekommendationer om att stanna i hemkommunen under påsken som verkar bli en risktid för smittspridning.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag tänker på faktumet att Helsingfors är satt i karantän. Och alla röster som höjs för att stänga Stockholm. Förstår folk hur stort Stockholm är? Var ska gränsen dras? Många ser nog innerstaden framför sig. Möjligen ut till tullarna. Stockholm stad. Eller ska man utgå från kranskommunerna ända ut till länsgränsen? Då blir det ett stort område. Fixar sverige det? Hellre då upprepade rekommendationer om att stanna i hemkommunen under påsken som verkar bli en risktid för smittspridning.
Nja det är väl ändå inte några seriösa myndigheter som vill att Stockholm ska stängas av. I alla fall inte nu. Lagstiftning finns om behovet finns, men som du skriver lätt kommer det inte att bli. Det du lagt märke till är nog diverse självutnämnda experter på smittskydd, som uttalat sig.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nja det är väl ändå inte några seriösa myndigheter som vill att Stockholm ska stängas av. I alla fall inte nu. Lagstiftning finns om behovet finns, men som du skriver lätt kommer det inte att bli. Det du lagt märke till är nog diverse självutnämnda experter på smittskydd, som uttalat sig.
Nej några självutnämda experter lyssnar jag inte på. Däremot den dagliga presskonferensen klockan 14 varje dag i P1. Vad du menar med självutnämda experter får nog stå för dig själv. Jag försökte bara beskriva hur Stockholm ser ut.
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Jag tänker på faktumet att Helsingfors är satt i karantän. Och alla röster som höjs för att stänga Stockholm. Förstår folk hur stort Stockholm är? Var ska gränsen dras? Många ser nog innerstaden framför sig. Möjligen ut till tullarna. Stockholm stad. Eller ska man utgå från kranskommunerna ända ut till länsgränsen? Då blir det ett stort område. Fixar sverige det? Hellre då upprepade rekommendationer om att stanna i hemkommunen under påsken som verkar bli en risktid för smittspridning.
Inte bara Helsingfors utan hela Nyland Nyland = nylands län - Sök på Google
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nej inga tydliga besked. Bara att det är svårt.
SvD skriver så här efter att ha lyssnat till Tegnell, jag tycker det är tydligt:
”Till Svenska Dagbladet säger Anders Tegnell att Folkhälsomyndigheten inte har pågående diskussioner med Stockholms lokalpolitiker om ett nära förestående karantän-scenario, varken för större eller mindre områden. Enligt SvD:s källor är spekulationerna som förekommit i andra medier om att isolera Stockholm felaktiga rykten.”
Kan det bli mer tydligt?
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Jag vet inte hur jag ska svara på ditt inlägg. Andra tidningar skriver att diskussioner pågår och andra skriver annat. Men en sak är säker och det är att det finns ett tryck på politikerna att stänga Stockholm. Det är bara att följa med i mediabevakningen. Försökte som sagt bara beskriva problemen med Stockholms gränser. Det här är dagsnoteringar. Vi menar kanske samma sak. Anders Tegnell har inget lätt jobb.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Jag vet inte hur jag ska svara på ditt inlägg. Andra tidningar skriver att diskussioner pågår och andra skriver annat. Men en sak är säker och det är att det finns ett tryck på politikerna att stänga Stockholm. Det är bara att följa med i mediabevakningen. Försökte som sagt bara beskriva problemen med Stockholms gränser. Det här är dagsnoteringar. Vi menar kanske samma sak. Anders Tegnell har inget lätt jobb.
Nu gällde det ju vad som sades på presskonferensen och inte vad div personer och medier tycker om ifall Stockholm ska stängas. Det är väl ändå tydligt vad Folkhälsomyndigheten tycker? Och det är där kompetensen att göra seriösa bedömningar finns, det är vi säkert överens om.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Nä, det här med Folkhälsomyndigheten är din grej. Har, återigen, bara försökt beskriva problemen med att stänga Stockholm. Och tydlighet eller inte blir bara en subjektiv uppfattning. Det blir nya bud imorgon.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nä, det här med Folkhälsomyndigheten är din grej. Har, återigen, bara försökt beskriva problemen med att stänga Stockholm. Och tydlighet eller inte blir bara en subjektiv uppfattning. Det blir nya bud imorgon.
Tyvärr är det så, att när inte så här tydliga uppgifter från den myndighet som har till uppgift att jobba med viruset, ändå inte uppfattas som klara och tydliga utan fortfarande ifrågasättas, om än försiktigt, då är det risk för att man sprider en osäkerhet bland folk. Det finns det ingen som är betjänt av.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen