Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Vi är snart i Narbonne... Inga konstigheter vid gränsen.Var är ni?
Läste på Frankrike sidan i appen UD resklar att det inte ska vara några problem att ta sig hem inom länderna i EU för tillfället bara att man ska vara beredd på att visa passGrattis! Någon timme till godo innan de stänger. Men det finns fler gränser. Tacksam för kommande rapporter. Svårt att hitta vem som NU tillåter transittrafik.
Är det rätt så är det ju bra. Men är informationen uppdaterad?Läste på Frankrike sidan i appen UD resklar att det inte ska vara några problem att ta sig hem inom länderna i EU för tillfället bara att man ska vara beredd på att visa pass
/Micke
Nu i Frankrike igår em ingen kontroll vid gränsenÄr lite nedanför Barcelona, kör AP7 som inte är betalväg längre, rullar på bra
Låter som sunt förnuft , totalt analogt med Danmark , men det skall tränga ut till gränsen också.Snabbaste vägen hem, transit är tillåten. Enlig radio 16.3. 19oo
Hej igen.. Är nu i Danmark!! Utan problem körde vi genom gränspassager i ”Flensburg” Nu blir det full fart mot MalmöÄr lite nedanför Barcelona, kör AP7 som inte är betalväg längre, rullar på bra
Det kan man kalla Ängla vakt!!En rapport från verkligheten.
- Altea 16/3 kl 14.30 avresa mot Sverige. Mycket lite trafik hela vägen upp till Franska gränsen som vi nådde kl 22.00.
- Passerade den franska gränsen strax efter La Jonquera, inga som helst problem, såg varken en polisman eller tullare på den franska sidan. Nu siktade vi mot Luxemburg, men så kom Knuts inlägg om problemen den vägen. Då blev istället Mulhouse trots Jormas tidigare varningar under dagen. Vi tänkte att vi kommer så tidigt på morgonen... Men när vi närmade oss gränsen så fick se flera meddelanden att det var svårt att ta den vägen. Nu hade det blivit tidig tisdagsmorgon och vi skriver 17 mars, pensionsutbetalningsdag!
- Våra GPS’er föreslog en annan gränsövergång vid Fessenheim, som skulle spara oss en halvtimmas resväg i jämförelse med att välja Strasbourg. Det blev en resa i tidig morgonstund kan man säga. Ut bland åkrarna, små byar och av någon anledning så var åkrarna dekorerade med stora stora statyer med Kristus på korset. Vägarna blev mindre och mindre, de så typiskt franska rondellerna fanns självklart även där ute, men nu i mycket små utföranden och omöjliga att passera utan att minst ett däck hamnade på stenkasten. Till slut kom vi fram till en liten bock, placerad mitt på vägen med texten, ”le pont a fermé 900 mètres”, jodå vi förstod, men...... skylten kanske inte var uppdaterad? Efter en tur över ett par slussar, bakom ett vattenkraftverk, en liten bro över en del av Rhen, fram till nästa bro över Rhen, där fick vi bekräftat att skylten med texten var nog ny, för där fanns både bom och poliser och ingen fick passera. Ja, ja.....
Visa bilaga 190440
Det skulle visa sig att bakom oss fanns en annan svensk Husbil som hängt på oss, med lite dåligt samvete erbjöd jag dem att hänga efter oss till övergången i Strasbourg som Jorma berättat om fungerade. Tyvärr tappade vi dem efter vägen.
- Det finns två övergångar runt Strasbourg, en strax syd om staden och en som man kommer till genom att passera Strasbourgs centrum. Google Trafic visade på över 30 minuters kö vid södra och 6 minuter på den i centrum. Vi valde centrum.
Väl framme, en mindre kö med franska och tyska personbilar och några större lastbilar, inga husbilar. När det så blev vår tur kom polisen och tittad på våra pass och med myndig stämma berättade att Tysklands gränser är stängda. Ja, det kände vi till, men skulle bara åka raka spåret upp till Flensburg in i Danmark och istället bli danskarnas problem. Polisen tittade på oss med underfundig blick och sa, — Ok då, om ni åker direkt till Danska gränsen utan att stanna.
Tolkar det som att det formellt kanske inte är korrekt att släppa igenom svenska transitresenärer, men att det i alla fall görs. Därmed inte sagt att det standard vid alla övergångar, vi hade i alla fall inga problem att komma in i Tyskland. Bekräftas väl även i Bosse o Gerds inlägg ovan.
Visa bilaga 190441
Nu är det tisdag 17 mars, 165 mil från Altea och 19 timmar senare kan vi konstatera att resan gått bra vad gäller både gränspasseringar och trafik, dock noterade vi ovanligt mycket trafik på de franska betalvägarna mellan spanska gränsen och Mulhouse, trots att det var mitt i natten. Troligen beror det på Presidentens tal igår som innehöll de nya förutsättningar som gäller i Frankrike fr.o.m. Idag och 15 dagar framåt.
Tror faktiskt att vi som skall hem från Sydeuropa och behöver resa i transit genom vissa länder kan vara lugna, det går bra,
Nu är det bara 96 mil Tyskland, sedan Danmark, som är kvar innan vi åker upp på Öresundsbron. En baggis.
Att igår kväll, en lastbil i full fart rundade vår bil så nära att han skrapade bort lacken i fronten, kan man kalla både tur och otur, men har absolut inget med Coronaviruset att göra.
Visa bilaga 190447
TommyD