• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
OBS ! OBS ! OBS ! OBS ! OBS ! OBS !

I vårt förra inlägg igår berättade vi att ställplatsen i GREVEN är öppen och att det går utmärkt att hämta mat från ställplatsens restaurang.

MEN, idag kl. 10.00 har myndigheterna beslutat att även denna ställplats ska stängas.
Vi som står här (vi beslutade redan i går kväll att vi stannar en natt till här i Greven) har fått tillstånd att stå här även denna kommande natt och vi 7 husbilar som är kvar får njuta av wienerschnitzel även denna afton...!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nu vädjar de spanska myndigheterna till sina egna medborgare/fastboende med residencia, på tillfälliga besök utomlands att omedelbart återvända eftersom gränsen kanske även stängs för dem. Just nu finns dispens för dem och tillfälliga besökare på väg till sina hemorter att passera de spanska gränsposteringarna.

20200324:10.45
Omedelbar hemresa Spaniens utrikesdepartement har gått ut med en appell till alla spanska resenärer som vistas tillfälligt i utlandet att återvända omedelbart. Spanska ambassaden i Stockholm tillägger att den nuvarande dispensen för fastboende att ta sig in i Spanien eventuellt inte varar länge till.
Källa Sydkustens fortlöpande information om Coronakrisen.

Restriktionerna blir mer och mer rigida i Spanien just nu , hundägare får t.ex. inte rasta hunden längre bort än 250 m från bostaden. Det finns hundägare som bötfällts med upp till 1500 Euros för att polisen funnit de överskridit rasträtten.

Vill varna alla som är i Spanien, eller skall passera, att var mycket försiktiga, utmana aldrig bestämmelserna och polisen, det kan stå er mycket dyrt! Säger det utifrån att ha bott och arbetat i landet i över 25 år, varav 6 år inom den Spanska Turistmyndigheten.

Det är allvar nu!

TommyD
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Spanien har inget formulär , det är Frankrike som tillämpar det.

Okey och tack för upplysningen...
Någon som vet om andra länder än Frankrike och Grekland som har ett "utegångsformulär"...

Tillägg .... Hittade vad jag sökte efter på UD.s app reseklart under aktuella händelser....
 
Senast ändrad:

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Talade med dottern som sitter i karantän i Barcelona innan. Enligt henne är hela situationen mycket otrygg ute inte bara för viruset utan även för att det nu är mycket otryggt att gå ut då buset som normalt försörjer sig genom att plocka turister på pengar nu blivit mer desperata i sin jakt på medel till narkotika o annat. Så efter mörkrets inbrott skall man inte gå ut inte ens för att handla.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Spanien publicerar sina lagar och anvisningar i BOE , de har en mycket handlingskraftig regering och tar verkligen i med hårdhandskarna. De stiftar direkt de lagar de behöver blixtsnabbt. Vad svenska ambassaden tycker är i detta sammanhanget oväsentligt.

Bra, ser att du också är påläst och om det finns flera som är intresserade på vad som verkligen gäller i Spanien så skall man självklart kolla vad de spanska myndigheterna säger och skriver.

Precis som Wberger skriver så publiceras alla myndighetsbeslut i Spanien i BOE - Boletin Oficial del Estado. De som är aktuella just nu är är:
- BOE 263/2020, publicerat den 14 mars 2020. BOE.es - Documento BOE-A-2020-3692
- BOE 265/2020 publicerat den 18 mars 2020. https://boe.es/boe/dias/2020/03/18/pdfs/BOE-A-2020-3828.pdf

Där står allt tydligt och klart vad som gäller, jag har läst varenda rad, vartenda ord. Det är självklart inte ett "To whom it may concern-papper" utställt av den svenska ambassaden som gäller i Spanien. Att det papperet innehåller felaktigheter och inte ens utställt på en person med passnummer, utan är ett papper bara som tydligen vem som helst kan använda, gör det överhuvudtaget inte användbart i Spanien. Spanien är känt för en sak, byråkratin!

Trist att tråden fått innehåll som överhuvudtaget inte har med tråden att göra, eftersom dessa förvirrande inlägg gäller svenskar som emigrerat och inte längre har en officiell svensk bostadsort. Tråden skulle gälla det som är aktuellt för alla oss som är tillfälliga besökare i Spanien och hur vi skall komma hem nu när Spanien beordrat oss att resa hem.

Så låt er inte förvillas och oroas, ni som fortsatt är kvar men har Sverige som bostadsort, ni kommer inte att ha några problem att ta er hem, men skynda er.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Trist när det dyker upp otrevligheter på forumet, räcker det inte med COVID-19 eländet? Var snälla mot varandra för tiden är kort och ingen vet vad som kommer att hända imorgon. ”Inget vi veta om framtiden” hade en av våra gemensamma vänner sagt, om han levde idag! Jag saknar honom ibland...

Medan folk dör i Spanien och bara en person får åka taxi till flygplatsen, det verkar inte finnas några begränsningar alls i resten av transit länder. Endast vid övergången från Luxemburg till Tyskland såg vi två tullare/poliser som rörde inte en min när vi passerade förbi.

Det var glest med folk på gatorna i Frankrike och man såg både munskydd och handskar på folk som handlade. Inte en tjänsteman på Franska sidan när man körde in eller ut ur Frankrike. Luxemburg var rena rama lastbilscentralen för hundratals långtradare dominerat med f.d. öststat-reg.skyltar. Ingen kontroll alls! Diesel under 1€ flödade som bara den! Tyskland hade som sagt bara två tjänstemän som inte reagerade på oss i alla fall, men det fanns några personbilar vid sidan om som höll på med pappersarbete (som vi uppfattade läget).

Vi har verkligen kört på både stora och småvägar och byar, passerat Kölns norra del med broarbeten (max 3,5ton) och det verkar som Tyskarna både jobbar och är ute i massor. Parkerna, lekplatser, småstads centrum var överfulla av ungdomar och föräldrar med barn då det var soligt och varmt. Nätterna däremot är fortfarande under 0˚C...

Nu har vi vår fjärde och sista övernattning söder om Danmark, vilket lär ske imorgon e.m. i Flensburg. Vi har följt den Svensk-Norska hemvändar-”strömen” till punkt o prickar och klarat oss hur bra som helst. Det tråkiga med Danmark är att där får vi inte lov att övernatta med hot om saftiga böter. Tja, vi stannar en stund och köper ”på avstånd” några flak ägg från frigående hönor och tar risken med att den avundsjuka ”grannen” ringer bylingen som kanske sätter oss i finkan...haha...
Äventyret fortsätter i ytterligare två dagar, så mig blir ni inte av med ännu... ;-)

PS. Om jag har sagt eller sårat någon på ett eller annat sätt med mina ”frispråkiga” skriverier, då ber jag djupast om ursäkt! Det är aldrig min mening att göra någon ledsen eller besviken, sånt gillar jag inte själv. DS.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Senaste nytt vad gäller inresa till Spanien;

Personer som just nu tillåts inresa i Spanien
Publicerad 2020-03-24 18:30
SPANIEN RIKS En av de mest diskuterade aspekterna bland Sydkustens läsare med anledning av den rådande larmsituationen är vad som gäller vid inresa till Spanien. Delade uppfattningar har rått, till stor del beroende på att bestämmelserna ändrats med få dagars mellanrum. Detta är vad som gäller just nu.

Den 23 mars 2020 trädde nya regler i kraft om begränsade möjligheter till inresa i Spanien, på grund av den kris som har orsakats av coronaviruset. Den fria rörligheten för personer, som är en hörnsten för EU-medborgare, begränsas tillfälligt för att skydda folkhälsan och den allmänna ordningen.

EU-medborgare (exempelvis svenska medborgare) och medborgare i länder som ingår i EES (exempelvis norska medborgare), samt deras familjemedlemmar kan nekas inresa i Spanien från och med den 23 mars. Dock tillåts inresa till Spanien för personer i följande situationer:

• Personer som är registrerade som bosatta (residentes) i Spanien eller personer som reser direkt till sin bostad i en annan EU-medlemsstat eller associerade Schengenländer.

• Gränsöverskridande arbetstagare.

• Sjukvårdspersonal och personal inom äldrevården, som reser för att utöva sitt yrke.

• Personal som ägnar sig åt varutransporter, som reser i utövandet av sitt yrke, samt personal som är nödvändig för att genomföra kommersiella flygtransporter.

• Diplomatisk och konsulär personal, personal inom internationella organisationer, militärer och medlemmar i humanitära organisationer, som reser i utövandet av sina respektive arbetsuppgifter.

• Personer som reser av nödvändiga familjeskäl, som kan styrka detta.

• Personer som kan visa upp dokument på skäl som utgör force majeure eller nödsituation, eller vars inresa tillåts av humanitära skäl.

Spanska myndigheter samarbetar med transportörer och myndigheter i grannländerna för att kontrollera att reglerna följs.

Begränsningarna i rörligheten gäller i 30 dagar räknat från den 23 mars 2020, men kan komma att förlängas beroende på hur situationen utvecklas. Alltså är det ännu oklart vad som kommer gälla för inresor till Spanien efter den 22 april 2020.

Källa: Orden INT/270/2020, de 21 de marzo, por la que se establecen criterios para la aplicación de una restricción temporal de viajes no imprescindibles desde terceros países a la Unión Europea y países asociados Schengen por razones de orden público y salud pública con motivo de la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

Charlotte Andersson
Jurist & Abogada
www.linguaiuris.com


Källa Sydkusten.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Dagens oroande rapport från Spanien, saxat från Sydkusten.

Den spanska smittkurvan är just nu oroväckande brant och i jämförelse med de övriga mest drabbade länderna av coronapandemin är tendensen inte heller särskilt förhoppningsfull. Spaniens siffror är de snabbast stigande, jämte de i Italien och USA. I jämförelse med Italien vid samma fas i krisen har Spanien fler och snabbare stigande fall.....”


Erkänner att det känns skönt att vi just nu befinner oss hemma i Vannsätter, en mindre ort i Hälsingland.

TommyD
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Verkligen turbulenta tider med många ”rädda” (med rätta) människor som vill hem! Vi har följt i Bosse & Gärds 3-axlade hjulspår och vilar nu upp oss i Flensburg inför Danmark ”surprisen”. Inget fel på handeln i den här nordtyska utposten där turister tar på sig latexhandskar och läsglasögon för att sedan knalla in bland prislappar på CITTI varuhuset. Billigt, näää, det vill jag inte påstå, det var faktiskt billigare i Spanien, men där hade dom även munskydd och vakter på Mercadona varuhusen. Här ser vi inte någon större rädsla för farsoten covid-19 där dom flesta nöjer sig med lite avstånd mellan småhostande ”torra” halsar i den fönsterlösa ENORMA lagerytan...

Vi är 5 st. SE och 3 st, NO husbilar på CITTI’s gratisparkeringen (tacka vet jag f.. att det är gratis när vi lämnat våra sista € på insidan av byggaden)...

Spänningen stiger inför Danmark ”stopp over” pga. hämtning av Danska sprätthöns-ägg och våra cyklar, men att stanna någon längre tid, det vågar vi inte!
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
I morse lämnade vi Greven och satte kurs mot Citti Grossmarkt i Flensburg och Stora Baelt Feriecenter & Camping intill bron på Köpenhamnssidan. Mycket trafik de första 20 milen, men resterande 21 mil upp till Flensburg var det lugna gatan på 3-filig motorväg - tänk så vilsamt det är att köra när motorvägarna har 3 filer i stället för 2 i vardera riktningen.
Förvånansvärt få kunder på Citti - trodde faktiskt att det skulle vara betydligt fler bilar på parkeringen och på ställplatsen var det tomt - inte en endaste husbil där när vi kom. Men en timme senare stod det 7 husbilar där och ikväll är det säkert helt fullt - det vet säkert Marianne & Ranko, som parkerat där för natten !
Gränsövergången strax norr om Flensburg var helt problemfri med lite trafik och artiga poliser som endast ville se passen och som frågade i vilket land vi startade vår hemresa.
Nu har vi hällt upp var sin whisky och ännu en gång skålade vi för att vi lämnade Benidorm och Spanien och det då mot bakgrund av att situationen förvärrats betydligt de senaste dygnen.
I morgon har vi 750 km att köra innan vi når bostaden, men med motorväg hela vägen så är det en baggis !
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Precis som vi började på ett nytt avsnitt i vår serie på Netflix (för 10 minuter sen), började det banka på sidodörren! Marianne (familjens absolutist) öppnade dörren och mötte en minst 2 meter lång polisman som sade på Engelska: ”om ni har druckit, då får ni stanna till imorgon bitti, annars får ni köra nu!” Oppps...!

Nu kommer det roliga. Marianne var snabb till att svara: ”visst har vi druckit, vi kan absolut inte köra som vi är”, ”OK, fick hon svar, men kör imorgon genast!”...Hahaha, det trodde jag inte i min vildaste fantasin att jag skulle få uppleva under vår tid tillsammans, hahaha, min fru har hamnat i ”dimman” på en parkering i Tyskland...

Vi förstod senare, när dom bankat på samtliga husbilar, att det kan ha handlat om en order uppifrån att skingra ”större grupper” på parkeringsplatser, vilket var kanske lite sent påtänkt av polischefen! Stackars dom som vill övernatta imorgon!
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Precis som vi började på ett nytt avsnitt i vår serie på Netflix (för 10 minuter sen), började det banka på sidodörren! Marianne (familjens absolutist) öppnade dörren och mötte en minst 2 meter lång polisman som sade på Engelska: ”om ni har druckit, då får ni stanna till imorgon bitti, annars får ni köra nu!” Oppps...!

Nu kommer det roliga. Marianne var snabb till att svara: ”visst har vi druckit, vi kan absolut inte köra som vi är”, ”OK, fick hon svar, men kör imorgon genast!”...Hahaha, det trodde jag inte i min vildaste fantasin att jag skulle få uppleva under vår tid tillsammans, hahaha, min fru har hamnat i ”dimman” på en parkering i Tyskland...

Vi förstod senare, när dom bankat på samtliga husbilar, att det kan ha handlat om en order uppifrån att skingra ”större grupper” på parkeringsplatser, vilket var kanske lite sent påtänkt av polischefen! Stackars dom som vill övernatta imorgon!
Vi stannade i Burg, övernattning på centrum parkering. I morr Puttgarden Rödby sedan kommer vi pusta ut någon stans i Malmö. ”Tips” ok.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej Ranko
Vi står bredvid er just nu på parkeringen och min fru upplevde samma sak som Marianne med resultat att vi fick stå kvar tills imorgon. Tur att jag var ute med hunden. !!!!
Vi får snackas imorgon innan Danmarksrysaren , om bl.a All Tele ( A 3 )
// Bosse
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Vi läser och nästan gråter av skratt mitt i allt elände - Rankos fru Marianne spelar ”halvfull” och berättar för sheriffen att här ska det inte köras förrän i morgon bitti... - Marianne, så ska dom tas...!
Skämt åsido, ni som har tänkt er att övernatta på Citti Grossmarkts ställplats och möts av kalla handen - ring 0045-58383895 och prata med Lene, som äger Store Bält Feriecenter & Camping, och boka plats på deras camping endast 22 mil norrut. Hon lägger då ut ett stort kuvert innehållande plastkort för att öppna bommen med plus (om ni behöver el) en elmätare som du sätter mellan din elkabel och elskåpet - kuvertet finner du i en stor trälåda direkt intill entrén till restaurangen (som är stängd). Vi står på deras camping just nu (ta första avfarten efter bron) och kör ytterligare en kilometer. Adressen är:
Storebaeltsvej 85, 4220 Korsör.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det står ca 300 husbilar och väntar på färja från Marocko till Europa.
Det verkar som Tyska och Franska myndigheter/regeringar kommer att lösa detta.
Här är en tråd som beskriver eländet som många husbilister hamnat i:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det verkar som Tyska och Franska myndigheter/regeringar kommer att lösa detta.
Här är en tråd som beskriver eländet som många husbilister hamnat i:

Vilken mardröm, undrar om vi har några nordiska kollegor i den där kön?

TommyD
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vilken mardröm, undrar om vi har några nordiska kollegor i den där kön?

TommyD

Kön har blivit flyttad till en ställplats vid Tanger, där det finns service, så det går tydligen ingen nöd på dom f.n. Men troligen är det väl något på gång för att få ut dom eftersom detta har skett.
 
Toppen