• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CoPilote

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Här kan vi diskutera en navigations program som funkar på nästan alla Maskiner Pc, Android, Iphone m.m
CoPilote
 

Bilagor

  • Copilote.jpg
    Copilote.jpg
    50,5 KB · Visningar: 34

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

Carnivals fina beskrivning om egna POI´s klipper jag in här :

CoPilot Live är ett allt populärare "verkliga roadtrip GPS" verktyg för iPhone och Android-- och bortsett från program förinstallerade, är det billigaste alternativet än Google Maps eller vissa av verktyg som OpenStreetMaps-kompatibla (CoPilot Live USA är $4,99 i Android marknaden och Apples App Store och CoPilot Live Nordamerika (som även omfattar Kanada och Mexiko) är $19.99 både marknaden och App Store).

En av de niftier funktionerna att skulle definitivt sätta CoPilot Live på radar för folks här vid POI-fabriken--minst för Android användare--är (ironiskt) en odokumenterade funktion--det visar sig att CoPilot Live kan använda TomTom .ov2 filer inbyggt som egna POI filer. (Vilket är bara gravy för oss POI-fabriken stamgästerna--standardformatet för här är CSV bokföringar--som omfattar TomTom .ov2 filer.)

I själva verket av alla alternativ för Android för "riktiga GPS" tools--med undantag av den endast OEM-Garmin för Android på Garminphone--CoPilot Live är av mycket enklaste GPS-verktyget för Android att läsa in anpassade intressanta platser på--ingen konvertering krävs!

Enligt min kännedom, iPhone har inte den här funktionen ännu-- men ALK hävdar sin bärbara versionen inte antingen, medan personer med framgång använt denna metod för att få egna POI till CoPilot Live för datorer, Det kanske fungerar med iPhone, aldrig gör det ont för att prova.
icon_smile.gif


Att få filerna till CoPilot Live är förvånansvärt enkelt:
a) ansluter du telefonen som en extern hårddisk till din dator. (Med Android telefoner, koppla in USB-kabel, bör det automatiskt fråga om du vill aktivera USB-lagring. Sedan visas som en ytterligare enhet.)

b) gå till mappen \copilot\NA\North America\save (jag använder Nordamerika version--om du bara fick den amerikanska versionen, kan det vara något som \copilot\NA\United States\save, det varierar mellan olika versioner av CoPilot; det ska ligga i det allmänna formatet för \copilot\(continent two-letter abbreviation)\(your country or map set)\save.)

c) kopiera din .ov2 (och om du har en ikonfil, ikonen) till den här katalogen och koppla från din telefon genom att trycka på "Aktivera inaktivera USB-lagring".)

d) starta CoPilot Live. Det kommer genast dyker upp anger att en ny POI uppsättning har hittats. Klicka på pilen nästa (till höger) och du kan antingen välja ett befintligt kategori eller välj "Ny kategori" för verkligen anpassade intressanta platser och klicka på Nästa.

e) Välj "Nej" för "importerar du säkerhet Kameradata?", klicka på "nästa".
Det bör avslutas sedan importera dina intressanta platser. Dessa kommer att visas i en egen kategori under Inställningar - > hantera POI--så att du kan aktivera dem på och stängs av på din fritid.

Om du bestämmer dig behöver du redigera eller ta bort datauppsättningar, kan du gå till inställningar - > hantera POI (i huvudmenyn) och redigera eller ta bort POI anger.
.. .och som är det! Mycket enkel--lika enkelt som gör det med en "riktiga" GPS.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

Provade precis själv att stoppa in allt i min Android... funkade klockrent så man kanske gör sig av med Navigon man har i husbilen ;-)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: CoPilote

Fruen i huset, vil hellere bruge CoPilot end Navigon :) Jag ligeså da mine egna Poi kan overföres til navigationsapp'en. Du kan välge hvilke ikoner der skal vises på skärmen, incl dina egna stellplatser :)
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

En sak jag såg var att alla ikoner större än 20x20 punkter visades vid första updateringen ( när du la in poi) men sen försvann dom
Vet inte varför, så för att vara säker minskade jag alla till max 20x20

Kan synas på kartan (vet ej) för det va i POI mappen Hitta intressanta platser där du väljer Kategori som ikonen försvann framför texten

Kollade inte kartan pga att jag förminskade dom på en gång, men det kan ju va så att dom bara försvann i Kategori sökningen
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: CoPilote

NI som har köpt copilot, hur bra är väginfon i Kroatien, den står som major roads och det gjorde den i tomtom också förut iallafall.
Verkar det någorlunda komplett?
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

NI som har köpt copilot, hur bra är väginfon i Kroatien, den står som major roads och det gjorde den i tomtom också förut iallafall.
Verkar det någorlunda komplett?

Sorry jag har bara inhandlat norden än.. har ju 150 mil till Smygehuk
det som nästan ni andra i södra sverige har till Kroatien ;-)

Men nån måste ju veta.....
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: CoPilote

Jo 320mil mot mina 216mil från södertälje är lite mer men jag räknar med att det går 1000mil under semestern nu så då är det ju bara mariginellt med en tripp från lule till stockholm :)
 
F

F.d. 25168

Guest
Sv: CoPilote

NI som har köpt copilot, hur bra är väginfon i Kroatien, den står som major roads och det gjorde den i tomtom också förut iallafall.
Verkar det någorlunda komplett?


Efter hvad jag kan se er dom flesta veje med på deres map :)

Screenshot_2012-03-30-22-48-29.jpg
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

Ingen bild på appen men ibland kommer det fram en avståndsmätare längs med hela höger sida när du startar en resa, den går att klicka bort, men vad mäter den för avstånd?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: CoPilote

Vill utlysa en stor varning för de som tror att play är att lita på och CoPilots priser på play i synnerhet.
Det nämns ingenstans att jus CoPilotes pris på play som står som 350kr när du klickar på knappen omvandlas till 420kr på visakortet för de lägger på 20% moms utan att upplysa om detta.
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

Vill utlysa en stor varning för de som tror att play är att lita på och CoPilots priser på play i synnerhet.
Det nämns ingenstans att jus CoPilotes pris på play som står som 350kr när du klickar på knappen omvandlas till 420kr på visakortet för de lägger på 20% moms utan att upplysa om detta.

Vet inte vad du har för bank som lägger på avgifterna ???
Jag betalde det här, precis vad som stod på Google play
Mastercard
GOOGLE *CoPilot SatNav GOOGLE.

264 kr ca 25 pund = CoPilot SatNav Nordic
104 kr ca 10 pund = ActiveTraffic (12 Month Subscription)
Så häng inte ut Google play när det är finansbolagen som skinnar dig ;-)

Jag fick då inget påslag , så inte behöver man varna för Google play.....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: CoPilote

Vet inte vad du har för bank som lägger på avgifterna ???
Jag betalde det här, precis vad som stod på Google play
Mastercard
GOOGLE *CoPilot SatNav GOOGLE.

264 kr ca 25 pund = CoPilot SatNav Nordic
104 kr ca 10 pund = ActiveTraffic (12 Month Subscription)

CoPilot Nordic kostar drygt 218 på min Playbutik vilket innebär att de lägger på 20%, kanske moms i UK?
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: CoPilote

Det står i kvittot från coPilot att de lagt på 70kronor i moms och jag har som synes fotobevis på att det inte anges på play fastän det i beskrivningen sägs att sådant ska ingå före man trycker sista köpknappen så innan du försvarar play kanske du skulle ta reda på fakta.
Tack!
Du har köpt något från ALK Technologies Ltd på Google Play.
Beställningsnummer: xxxx
Beställningsdatum: 2012-apr-01 12:38 em PDT
Betalningsmetod: VISA
CoPilot Live Premium Europe 350,31 kr
Totalt: 420,37 kr
(Inklusive Moms på 70,06 kr)
copilot.jpg
copilot2.jpg
play kostnader.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 18017

Guest
Sv: CoPilote

Vad jag kunnat hitta på deras FAQ står det att kartor uppdateras i samband med att de släpper en nyversion va 18e månad. Det står tyvärr inget om man måste köpa dessa uppdateringar. De som köpt version 8 får iallafall inte v9 gratis, en på jobbet har v8 och det kollade vi idag.
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: CoPilote

Kör Co-pilot i iPhone. Har uppdaterat kartmaterialet kostnadfritt ca 4 ggr per år. Det har gällt oavsett vilken version jag haft. Däremot har de tagit betalt när ny version av programmet kommit (premium) dock med viss rabatt.

Jag köpte den nya premiumversionen när den kom då jag behövde europa, hade tidigare endast norden.

Vet därför inte om de fortfarande uppdaterar kartorna om man kör den äldre "icke premium" versionen?????
 

PudelRäser

HBK Medlem
Inlägg
377
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4321
Medlemskap
2025
Sv: CoPilote

:) Försvarar inte google play, säger bara att jag inte fick nått påslag....

Vad jag vet
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: CoPilote

:) Försvarar inte google play, säger bara att jag inte fick nått påslag....

Vad jag vet

Konstigt. Det står i informationen till appen att priset är ex moms och att moms kommer att läggas på.

Please note that prices displayed on the Android Market are exclusive of VAT. Where applicable, VAT will be added by Google at check out.


exkl moms 350:-
inkl moms 420:-

Dom har bara lagt på 20 % moms, borde vara 25 %

Ni som har den, tycker ni att den är värd att köpa ?
 
Toppen