• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Combi 4e problem

Mraero

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Vadstena
På vår senaste resa blev sista natten kylig då värmen slutade fungera. Vi stod på el plats men ingen skillnad på gas drift.
vredet lyser rött så fort man vrider på värmen.
kollat blink felkoder som säger KKLK LKKL
vilket jag fått fram betyder att kretskortet är spärrat pga överhettning ?
provat att återställa överhettnings skyddet som sitter tillvänster om krets korten. Finns det fler ?
kollat säkringar. Gjort den ström lös utan resultat.
Går det att låsa upp ett spärrat krets kort på egen hand ?
Någon som varit med om liknande problem med samma felkod kanske ?
Hoppas på några tips som tar mej framåt i felsökningen.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag har råkat ut för något liknade i Frankrike och då var det en smältsäkring på kretskortet som hade löst ut.
Det gick endast att åtgärda genom att byta kretskortet, sa man där. Det var ganska dyrt men jag var på väg söderut så det var bara att acceptera.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Jag har råkat ut för något liknade i Frankrike och då var det en smältsäkring på kretskortet som hade löst ut.
Det gick endast att åtgärda genom att byta kretskortet, sa man där. Det var ganska dyrt men jag var på väg söderut så det var bara att acceptera.
Det går att byta smältsäkring själv är inte allt för svårt, finns mycket bilder och text om det här på forumet.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.594
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jo, jag vet, gjorde det när jag kom hem men under resan hade jag varken verktyg eller ny smältsäkring tillhands. Det reparerade kretskortet gav jag senare till en HBK-medlem som jag möte på en ställplats i Tyskland som precis fått samma problem.
 

Mraero

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Vadstena
Mycket bra tips. Tackar för dem.
sökt på forumet men hittar ingen tråd / bild
ni sitter inte på någon länk till mer information om var den sitter och hur den ser ut?
och kanske även vart man får tag på en ny.
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Mycket bra tips. Tackar för dem.
sökt på forumet men hittar ingen tråd / bild
ni sitter inte på någon länk till mer information om var den sitter och hur den ser ut?
och kanske även vart man får tag på en ny.
Här är en, sök på "termosäkring" finns det massor, ett standard fel tyvärr.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.834
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Frågan gäller väl Truma Combi 4e och inte Alde så du kanske kan hitta någon ledtråd i denna tråd:

Kontakta Truma som säkert kan hjälpa dig:
 

Mraero

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Vadstena
Enligt truma support är elektroniken spärrad pga överhettning och då måste hela kretskortet bytas på de tidiga modellerna.
vilket känns märkligt. Borde ju vara någon liten komponent på kortet som bryter för att undvika allt för hög värme.
 

Mraero

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Vadstena
Lite uppdatering.
Blev att lämna den på verkstad för att byta kretskortet ( för att få lite garanti) fick tillbaka den i torsdags och har nu lite nya problem.
den funkar fint på el men på gas slår den ifrån och blinkar rött 7 gånger i reglaget.
hittar ingen förklaring på det?
någon som vet vad det betyder ?
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Lite uppdatering.
Blev att lämna den på verkstad för att byta kretskortet ( för att få lite garanti) fick tillbaka den i torsdags och har nu lite nya problem.
den funkar fint på el men på gas slår den ifrån och blinkar rött 7 gånger i reglaget.
hittar ingen förklaring på det?
någon som vet vad det betyder ?
Säker att den blinkar 7 ggr. Normalt blinkar det 8ggr tex 7 långa och en kort blinkning "ett exempel bara"

https://www.dometicrvcentre.com.au/documentmanager/item/139
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
659
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Här finns samma lista i excel och också på svenska.
 

Mraero

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Vadstena

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.231
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Kollat här

 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall du har en kompositflaska, så är det svårt att få ut lite större gasflöde ur dem vid kall väderlek. Våtvarmt omslag runt flaskan visar om det är problemet.
 
Toppen