• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cirkulationspump värmeväxlare

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Hejsan,

Jag får inte överfört värme via värmeväxlaren (Kabe 750 TM -07). Motorvärme till bodelsvärme alltså. Cirkulationspumpen går (det låter om den i alla fall). Jag har ringt och frågat en reparatör hos en Kabe-återförsäjlare, men han menade på att det inte behöver vara fel på pumpen och ville ha in bilen för att kunna felsöka. Problemet är att alla har så långa väntetider nu och jag tänkte försöka fixa det själv för att få igång det så snart som möjligt, nu när det börjar bli fördelaktigt att använda det.

Någon idé någon eller någon med erfarenhet av liknande dilemma rent av?

Inväntar tacksamt eventuella svar!
//Stefan
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Några saker att kolla:

Värmebehov? Ställ upp temp på aldepanel, så även bodelens pump startar.

Är magnetventil öppen? Knapp med fläktsymbol till vänster om ratten.(motor igång)

Luft ? Lufta nipplar i anslutning till vvx

//Jocke
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Hej, är slangarna från och till motorn varma vid värmeväxlaren till att börja med.

Om inte. Det verkar som du hör cirk.pumpen till motorvattnet, men om den är magnetdriven så kan impellern stå still fast elmotorn snurrar.

Har du kranen öppen till motorvattnet (enl.ovan). Om du har magnetventilkran, så kan man höra att den klickar och öppnar.

Om du har värme på motorslangarna vid växlaren. Har cirk.pumpen i värmesystemet startat (också enl. ovan).

M.v.h. JANKRO.
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Båda cirkulationspumparna har varit igång när jag provat. Slangarna från motorn har varit varma och knappen på instrumentpanelen har varit på.
Finns det antingen magnetventil eller avstängningskran eller båda?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Om slangene mellom motor og varmeväxlare er koblet rett så trenger ikke den pumpen å benyttes. Uten sirkulasjon for pannan så blir det bare litt selvsirkulasjon ut fra varmeväxlaren. Dette kan bli for varmt om sommeren så derfor stoppekranen på motorsiden.
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Är båda slangarna som går från vvx till motor varma... då är problemet på bodelsidan, luft eller cirkulationspump (ställ värmen (aldepanelen) på 28 när du provar)

Magnetventilen (avstängning) sitter på motorsidan,det finns inga andra kranar.
Vätskenivå i expansionskärl ?

MVH
Jocke
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag har visserligen fixat till värmeväxlingen själv men den fungerar så här. Då jag ställer cupévärmen på fullt så cirkulerar kylarvattnet även genom värmeväxlaren. Värmen till bodelen pumpas ut genom att 12v-pumpen i Aldepannan är igång. Omvänt fungerar värmeväxlaren som motorvärmare. Då kör jag pannan på högsta värme och startar en cirkulationspump som kör varmvattnet från pannan genom kylare och motor.

Alltså ingen extra pump för att få kylarvattnet genom värmeväxlaren.

:)
 
B

Bergåsen

Guest
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Hej Alve
Kör du bara en pump i motorvärmarläget?
Har du bilmotorns vätska i pannan ?
Varför värma kylare ?
Mvh Jocke
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Ovan ser man schemat på slingorna.
Jag får värme till VVX och VP1 med bodelvärme och cirkulationspump, M3. Men inte till motor. Jag får ingen värme till, vare sig VP1 eller VVX från motorn. Detta oberoende av om jag har knappen på instrumentpanelen (ser ut som fläktsymbol och skall tydligen vara till en magnetventil?) intryckt eller inte. M3 gör då vare sig till eller från heller. (värmereglaget på instrumentpanelen är på max)
Min slutsats är att, antingen så är magnetventilen trasig eller så sitter det ytterligare en avstängningskran, som någon påpekat, någonstans.
Är det någon som vet var den kranen i så fall kan tänkas sitta, eller var magnetventilen sitter?
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Hej Alve
Kör du bara en pump i motorvärmarläget?
Har du bilmotorns vätska i pannan ?
Varför värma kylare ?
Mvh Jocke

Hej!

Ser att jag har formulerat mig som nutidens journalister. Självklart går pannans vatten enbart genom värmeväxlarens halva. Kylarvattnet går genom den andra halvan. Kylarvattnet driver jag alltså med en pump i motorvärmeläge.

Jag använder den som motorvärmare eftersom det ger en så gosig start. Inga rökpuffar. Kallstarten aktiveras därmed inte.

:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.637
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Ovan ser man schemat på slingorna.
Jag får värme till VVX och VP1 med bodelvärme och cirkulationspump, M3. Men inte till motor. Jag får ingen värme till, vare sig VP1 eller VVX från motorn. Detta oberoende av om jag har knappen på instrumentpanelen (ser ut som fläktsymbol och skall tydligen vara till en magnetventil?) intryckt eller inte. M3 gör då vare sig till eller från heller. (värmereglaget på instrumentpanelen är på max)
Min slutsats är att, antingen så är magnetventilen trasig eller så sitter det ytterligare en avstängningskran, som någon påpekat, någonstans.
Är det någon som vet var den kranen i så fall kan tänkas sitta, eller var magnetventilen sitter?
------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, det verkar ju som kranen tyvärr saknas på ritningen. Värmeväxlaren kan ju ge värme till VP1 med cirk.pumps M3 hjälp som du beskriver.
Det gör ju att motorslangarna kan vara varma vid VVX via värme från bodelen, och inte från motorns värme som man då kan tro som vi skivit om ovan, och då kan bli lurad av, utan bara överfört från bodelens värme via VVX

Så din slutsats borde stämma. På någon av motorslangarna till vänster om VP1 borde kranen sitta som inte finns inritad på ritningen, för den kan ju stoppa värmecirkulationen från motorn till både VP1 och VVX, och även stoppa värme till motorn när VVX är varm av bodelsvärmen.

Men vid uppvärmning av motorn med öppen kran och cik.pump igång, så kan man fundera på att en hel del av vattnet borde ju kunna snurra runt genom VP1 i stället för att gå runt hela vägen till motorn, men flödet kanske räcker till ändå.

Jag undrar om det inte bara sitter en manuell kran i en -07, men kan ha fel.
Men oavsett om den är elektrisk eller manuell så borde det bara finnas en, och jag kan tyvärr inte hjälpa dig med var den sitter :oops:. Finns det ingen vägledning i något papper, eller slå en signal till en KABE försäljare bara, och fråga var kranen brukar sitta, om inte någon som vet ser detta.

M.v.h. JANKRO.
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Jag har letat kran under stolen utan framgång. Får helt enkelt ta och konsultera någon. Jag tror i och för sig att det finns en elektrisk-/magnetventil eftersom det finns en knapp på instrumentpanelen till det. Förra ägaren har dessutom monterat en extra strömbrytare till fläkten under förarstolen eftersom den annars också startar när man trycker in den knappen. Som det är kopplat nu kan man köra båda eller den ena.

To be continued..
 

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump värmeväxlare

Nu har jag frågat på flera verkstäder, varav en har tittat och felsökt. Ingen av dessa hade något besked att ge, avseende var felet var.
Jag rev ner vad som behövdes själv för att se var magnetventilen sitter och hittade den precis under kupévärmepaketet. Anledningen till att den inte fungerat var att den inte var inkopplad. Förmodligen har den aldrig varit det (köpte bilen i våras och har inte haft anledning att prova denna funktion tidigare).
Kopplade på spänning och den fungerade precis som den skall. Nu har jag, istället för att den endast skall kunna öppnas med tändningen/motorn på, kopplat den direkt på cirkulationspumpen (M3) , så nu öppnas magnetventilen när jag startar den pumpen och värmen går åt det håll jag vill när jag startar pumpen. Enligt mig en fuktionsdugligare koppling. Nu kan kylan komma! :)

Må väl!

/Stefan
 
Toppen