• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Checklista vid uthyrning

F

F.d. 55092

Guest
Hallå husbilsfamiljen!

Jag är en nybliven husbilsägare (Carado464). Jag och min sambo funderar på att hyra ut husbilen i sommar till familj och vänner. Finns det någon som har en bra checklista att tänka på när man ska hyra/låna ut den? Samt en lista att checka av då husbilen återlämnas (misstänker att de listorna är snarlika men det kanske är något speciellt man ska tänka på).

Tex kolla hur många mil bilen gått, gå genom funktioner och vilka saker som följer med. Deposition, försäkringar, tömning av grå och svartvatten, städning osv

Tack på förhand.

Kristofer
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.779
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hallå husbilsfamiljen!

Jag är en nybliven husbilsägare (Carado464). Jag och min sambo funderar på att hyra ut husbilen i sommar till familj och vänner. Finns det någon som har en bra checklista att tänka på när man ska hyra/låna ut den? Samt en lista att checka av då husbilen återlämnas (misstänker att de listorna är snarlika men det kanske är något speciellt man ska tänka på).

Tex kolla hur många mil bilen gått, gå genom funktioner och vilka saker som följer med. Deposition, försäkringar, tömning av grå och svartvatten, städning osv

Tack på förhand.

Kristofer

Börja med att kolla med ditt försäkringsbolag hur dom ser på uthyrning! Nästa tips är nog: låt bli, om ni är rädda om er husbil är det risk
att ni blir ovänner med era vänner och bekanta, eftersom alla har olika uppfattning om vad som är viktigt och hur man skall hantera saker!
 
F

F.d. 55092

Guest
Börja med att kolla med ditt försäkringsbolag hur dom ser på uthyrning! Nästa tips är nog: låt bli, om ni är rädda om er husbil är det risk
att ni blir ovänner med era vänner och bekanta, eftersom alla har olika uppfattning om vad som är viktigt och hur man skall hantera saker!
Ok. Tack för svar! Vi ska kolla med försäkringsbolag men kommer mest troligt att hyra ut husbilen 2-3 ggr per år för att täcka de kostnader man dragit på sig. Så har ni några tips som inte innefattar att helt enkelt INTE låna/hyra ut bilen så får ni gärna dela med er :D
 
F

F.d. 58689

Guest
hyra ut husbilen 2-3 ggr per år för att täcka de kostnader man dragit på sig
Ni borde nog tänkt på hur ni ska täcka de kostnaderna innan ni köpte husbilen.
Min HBförsäkring täcker inte uthyrning och tillägget är ganska dyrt vill jag minnas, så då får ni en kostnad till som ska täckas! o_O
Händer något är det ofta ganska hög självrisk. Tycker faktiskt du ska läsa denna tråden.
 
Senast redigerad av en moderator:

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.577
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
För att inte lämna samma rekomendation som de flesta redan gjort så vill jag rekomendera dig att i förväg göra klart för de som skall använda bilen att det måste ersätta de skador som uppstår, även de man inte upptäcker innan lite senare.
Vi är alla lite olika och det finns personer som har väldigt liten känsla för vad saker och ting tål av och hur de skall hanteras. Tro mig jag vet att det är så.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ja det är inte helt lätt.
Samtidigt som den som hyr skall stå för det den "tar sönder" kan det vara bra att göra väldigt klart vad som händer om bilen rasar och man blir ståendes.
Ett tekniskt fel på bilen kan ju rimligen aldrig den som hyr behöva stå för om den har använts normalt.
Men vem står då t.ex. för extrakostnaderna för annat boende, hemresa, hemtransport av cyklar m.m. ? Återbetalning av hyresavgiften ? Kompensation för avbruten semester ? Ersättning för inkomstbortfall ifall man inte hinner hem till jobbet?
Här kan det nog vara bra att stämma av exakt med bilens försäkring för att se vad som täcks och göra det väldigt tydligt i vanligt text vad det innebär för den som hyr om något händer.
I landet Sverige tycker vi ju ofta att någon annan är ansvarig och att någon annan borde betala för alla överraskningar.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Du säger hyra ut till familj och vänner? Menar du verkligen det du skriver så kan jag inte se någon större inkomst. Familjen betalar normalt ingenting, eller en relativt låg hyra. Vänner lite mer men ändå en bråkdel av vad som är marknadsmässigt. Sen som andra skrivit, vem betalar frakten hem om motor/växellåda eller annat mekaniskt rasar? Som gjort för att reducera antalet vänner och till och med förminska familjen. Dottern/sonen accepterar säkerligen att ni hjälps åt med en oväntad dyr utgift, men svärsöner och svärdöttrar kommer garanterat att ha åsikter. Så min åsikt är följande. Hyra ut NEJ! Låna ut gratis och acceptera det som följer VISST! Just my opinion :msn_hot:. Oavsett vad ni väljer så får ni räkna med att alla alternativ kostar er mer än det smakar.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Ska du hyra ut blir intäkten skattepliktig (30% kapitalbeskattning), efter avdrag för kostnader (extra försäkring eller förmedlingsprovision mm). Det finns en sådan beräkning på ovanstående länk.
Det finns kloka lösningar och så finns det lösningar som går under epitetet ”överdrivet ointelligenta”. Vem i hela landet betalar skatt på bidrag från en vän eller familjemedlem :msn_wall:? Jag inbillar mig att försäkringsproblemet eller oförutsedda haverier räcker som knutar att lösa:p.
 

SEASON

HBK styrelse adjungerad
Inlägg
134
Kommun
Örebro
HBK-Nr
19707
Medlemskap
2024
Det finns kloka lösningar och så finns det lösningar som går under epitetet ”överdrivet ointelligenta”. Vem i hela landet betalar skatt på bidrag från en vän eller familjemedlem :msn_wall:? Jag inbillar mig att försäkringsproblemet eller oförutsedda haverier räcker som knutar att lösa:p.
Att hyra ut till vän eller släkting har du ju själv förkastat som alternativ. Trådskaparen önskade hyra ut sin HB för att få täckning för vissa "kostnader". Att gå genom en förmedling kan då vara ett säkrare alternativ - ev skador och självrisk regleras direkt mellan förmedlingens försäkringsbolag och den som hyr. Uppkommer en vinst på denna uthyrning, så är den tyvärr skattepliktig. Du får kalla denna lösning "ointelligent" om du tycker det känns bättre så :)
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Att hyra ut till vän eller släkting har du ju själv förkastat som alternativ. Trådskaparen önskade hyra ut sin HB för att få täckning för vissa "kostnader". Att gå genom en förmedling kan då vara ett säkrare alternativ - ev skador och självrisk regleras direkt mellan förmedlingens försäkringsbolag och den som hyr. Uppkommer en vinst på denna uthyrning, så är den tyvärr skattepliktig. Du får kalla denna lösning "ointelligent" om du tycker det känns bättre så :)
Det va inget påhopp :angel: . Bara lite ironi då jag trodde du missat det där med familj och vänner. Det är solklart att det blir som du säger om en förmedlare är inblandad, men fick bara känslan av att det inte var riktigt på den nivån frågeställaren tänkt sig. Jag är nog mer av åsikten att ”anpassa budgeten vid inköp så du slipper hyra ut”.
Ola
 
Toppen