• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Försäkring som täcker uthyrning?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Hej!
Vi funderar på att skaffa en (nästan) ny husbil och att hyra ut den ca två veckor om året till vänner och arbetskamrater för att på så sätt få lite bättre ekonomi. Vi har Caravan försäkring (Codan i "botten") på vår nuvarande husbil. Jag mejlade och frågade dem om vad som gäller och fick följande svar:

"Försäkringen tecker inte vid uthyrning då man har ett vinstsyfte.
Försäkringen tecker endast om man lånar ut den till familj/vänner någon gång."

Nu kan man ju undra vad som menas med "vinstsyfte" och huruvida arbetskamrater är vänner eller inte. Skulle man anse att så inte är fallet, så hamnar vi i ett odefinierat läge. Caravan/Codan erbjuder inte heller någon tilläggsförsäkring som täcker vårt behov.

Så nu undrar jag: Finns det något annat bolag som gör att vi kan hyra ut med gott samvete? Hur gör ni andra som hyr ut då och då? (Vi pratar ju inte om kommersiell verksamhet i det här fallet).

Tack på förhand,
Hans-Göran Puke
 
J

Jarn

Guest
Sv: Försäkring som täcker uthyrning?

Jag förmodar att ni inte hyr ut till ovänner?
Så då är det problemet löst.

Samtidigt om ni bara hyr ut två veckor om året, då kan det ju knappast vara i vinstsyfte, utan det handlar ju mer om att få bidrag till de faktiska kostnader man har.
T.ex skatt, försäkring, värdeminskning, garage och övrigt underhåll.

Så jag tror att du lugnt kan behålla ditt nuvarnde bolag trots två veckors utlåning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Försäkring som täcker uthyrning?

Det spelar knappast någon roll om det är för kostnadstäckning, det är ändå i vinstdrivande syfte. Jag skulle akta mej att göra det med en vanlig försäkring, det finns många varnande exempel, fler bland båtägare än bland husbilsägare ännu. När det kommer till problem med hyraren blir det trubbel för ägaren! Det finns ju företag som hyr ut privata båtar, och har riktiga försäkringar, kanske finns för husbilar också? :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Försäkring som täcker uthyrning?

Skulle det hända något då bilen är uthyrd så kan det även vara så att självrisken är väldigt hög pga. att det är en "hyrbil" .

Är det någon som är beredd att betala milersättningen som motsvarar värdeminskningen ?

Hyr du sedan ut den till någon du inte känner och bilen kommer bort så får du inget på försäkringen för då har du blivit utsatt för bedrägeri .

Skulle du hyra ut den också så är det väl även beskattningsbar inkomst ? Tänkte om du ville göra allt rätt ;).
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Försäkring som täcker uthyrning?

Du hyr ut den med ett vinstsyfte även om vinsten är liten.

Det innebär att du inte lånar ut den. När man lånar så betalar man inte hyra.

Glöm inte att skriva ett riktigt jyridiskt bindande kontrakt som skyddar dig mot ett ansvar även för böter självrisk mm.
 
Toppen