Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Tack för visat intresseEnligt en VIN-decoder är bilens fordonsår 2013. Det är också bilens chassinummer som avgör vilket fordonsår Transportstyrelsen anger. (De har naturligtvis information från biltillverkarna om vid vilket chassinummer ett nytt fordonsåret börjar...)
Eftersom en husbil är ett flerstegsfordon händer det, speciellt i början av ett husbilsmodellår, att en påbyggnation av ett visst års utförande byggs på ett chassi som är från föregående fordonsår. Därför talar husbilsbyggarna ofta gärna om "modellår".
Vilken årsmodell en säljare av en begagnad husbil anger, är upp till hans samvete.
Om det går att styrka att bilen saluförts som – i det här fallet – 2017 års modell, medan chassit har fordonsår 2013 och påbyggnationen är av modellår 2014, är detta ett fall för ARN.
Pålle
Men inget om varför chassiet var flera år gammalt..
HUR verifierar man tillv år ???VIN koden tionde siffra anger modellår men den uppgiften slopades 1999 i de svenska registreringsbevisen
Det står 0 på plats tio för ett flertal olika husbilar jag kollat på med årtal 2007-2018 och VIN kodens årtal stämmer inte alls med uppgivet hos TP
Siffran 0 har inget värde i VIN koden.
Tack för din info.VIN-kod – Wikipedia
sv.wikipedia.orgVehicle identification number - Wikipedia
en.wikipedia.org
Hej PålleFör skojs skull kollade jag vår egen husbil (YBO788, om någon annan vill kolla).
Enligt Transportstyrelsen är basfordonet (en Ford Transit) tillverkat i januari 2016 och typgodkännandet är utfärdat 2016-01-25.
Inredningen (planlösning, snickerier, textilier) är, vid en jämförelse med Chaussons kataloger, av modellår 2016.
Husbilen ställdes på för första gången 2016-05-25.
Så långt stämmer allt, men när man använder en Vindecoder (Car report for WF0JXXTTGJFS26293 VIN number) så är bilen en Granada eller Scorpio tillverkad i Turkiet år 2018, men jag grubblar mig inte sömnlös för det...
Pålle