• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chassienummer

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Blir snart tokigare på Fiat
Har köpt en husbil 2017 enl säljaren Fin Bil Spekeröd
Kontrollerar med Fiat på årsmodell efter Chassienummer ZFA25000002D6823 OCH de vill inte svara utan skickar mig till Burstner som heller inte vill svara då bilen är GRÅ importerad .
Söker då på VIN nummer och får svaret att bilen är av årsmodell 2013 !!!!!

Frågar på Fiat sidan Fiat Forum Svezia som då hänvisar till en adress http://sfk.ibk.se/forum/privat.php
Hjälper inte mycket , INGEN vill svara på vilket årtal det är på denna bil VARFÖR gör Fiat så tro ????
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
På Transportstyrelsen (appen) kan jag se att min har fordonsår 2012 samt fordonet tillverkat 2012-10 samt även typgodkännandedatum. Den är såld som en 2013 när bodelen var påbyggd och klar. Vad ser du på din? Verkar ju orimlig skillnad.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Att det är ett års skillnad mellan Fiats årsmodell och husbilstillverkarens är nog inte konstigt. Men 4 år, som i ditt fall, verkar underligt.

Att Fiat inte svarar beror nog helt enkelt på att de har sålt bilen till Bürstner och att det därför är Bürstners ansvar i fortsättningen. Det är likadant med mycket annat i husbilar. Tillverkaren av prylen (EBL t.ex.) svarar inte ett knyst på frågor utan hänvisar till husbilstillverkaren eftersom de bara är underleverantör och inte tar på sig något ansvar gentemot slutkunden.

MVH
Hans
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Testa och sök på ”Biluppgifter.se”. Brukar innehålla lite mer information än transportstyrelsens uppgifter.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det du får upp när du söker i VINdecodern är inte tillverkningsåret utan året för typgodkännandet skulle jag tro, 2013 gjorde väl fiat en "uppgradering" på ducato.

Den här bilen är också från 2017 och det står 2013 i VINdecodern.

Kan ju inte det här med ”fordonsår” och ”modellår” men i det exempel du visar står det 2017 för dessa i biluppgifter.se.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
De uppgifter som finns på Transportstyrelsen stämmer inte alltid
När vi köpte ny var vi och tittade på bilen i dec 2018 hos handlaren
I alla underlag står det att den är tillverkad 28 feb 2019, samma dag vi hämtade bilen
Hade bilen inte blivit såld utan stått kvar ett år hade fått 2020 som tillverkningsår
Bad verkstaden kolla chassinumret tillverkad augusti 2018
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Blir snart tokigare på Fiat
Har köpt en husbil 2017 enl säljaren Fin Bil Spekeröd
Kontrollerar med Fiat på årsmodell efter Chassienummer ZFA25000002D6823 OCH de vill inte svara utan skickar mig till Burstner som heller inte vill svara då bilen är GRÅ importerad .
Söker då på VIN nummer och får svaret att bilen är av årsmodell 2013 !!!!!

Frågar på Fiat sidan Fiat Forum Svezia som då hänvisar till en adress http://sfk.ibk.se/forum/privat.php
Hjälper inte mycket , INGEN vill svara på vilket årtal det är på denna bil VARFÖR gör Fiat så tro ????
Hittade en uppgift om att Fiat 250-chassi tillverkades 2007-2014.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
425
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Bifogar bilder på en Ducato tillverkad 2014 och en bild på en tillverkad 2016.
Om du tittar på bilderna kanske du kan se om den ser ut som den tillverkad 2014 och då också dra slutsatsen att den uppgift du tidigare fått att den är årsmodell 2013 är rätt eller fel.
 

Bilagor

  • Ducato 2014-2016.jpg
    Ducato 2014-2016.jpg
    88,9 KB · Visningar: 71

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
På Transportstyrelsen (appen) kan jag se att min har fordonsår 2012 samt fordonet tillverkat 2012-10 samt även typgodkännandedatum. Den är såld som en 2013 när bodelen var påbyggd och klar. Vad ser du på din? Verkar ju orimlig skillnad.
Bra idé men då min husbil tydligen är Grå importerad V Fin Bil i Spekeröd framgår inte alla uppgifter hos Transportstyrelsen,
har jag förstått inte heller andra svenska firmor som säljer Fordonsuppgifter som saknas hos transportstyrelsen kan INTE svara då bilen är grå importerad .
Hur man än vänder sig så …….
Jan-Eric
Blir snart tokigare på Fiat
Har köpt en husbil 2017 enl säljaren Fin Bil Spekeröd
Kontrollerar med Fiat på årsmodell efter Chassienummer ZFA25000002D6823 OCH de vill inte svara utan skickar mig till Burstner som heller inte vill svara då bilen är GRÅ importerad .
Söker då på VIN nummer och får svaret att bilen är av årsmodell 2013 !!!!!

Frågar på Fiat sidan Fiat Forum Svezia som då hänvisar till en adress http://sfk.ibk.se/forum/privat.php
Hjälper inte mycket , INGEN vill svara på vilket årtal det är på denna bil VARFÖR gör Fiat så tro ????
Har nu förstått att Chassienummer inte är så lätt at ta till i knepiga fall Men kolla utseendet det ljuger sällan mitt årsmodellsbekymmer kan nog anses över nu när jag fått hjälp med utseendet på strålkastarna att skrotat tidigare uppgift om 2013 års Ducato 250 genom att se på strålkastarna .. Att allt kan bli så himla enkelt !
Tack för hjälpen Jolie
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.885
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Janericbe...
Fiat kan inte hitta på egna system på VIN-kod
VIN-koden du uppger innehåller bara 16 tecken, din VIN-kod måste innehålla 17 tecken.


Every Fiat car has a unique identifier code called a VIN. This number contains vital information about the car, such as its manufacturer, year of production, the plant it was produced in, type of engine, model and more. For instance, if someone wants to buy a car, it is possible to check the VIN number one the online database to ensure that the car was not stolen, damaged or illegally modified. The VIN number has a specific format that is globally recognized. This format was implemented by the ISO institute. Every car manufacturer is obliged to mark all its vehicles in this special format. This online service allows a user to check the validity of the car and get detailed information on almost any VIN number, search for Fiat DUCATO car parts and check the car's history. The VIN also allows a user to get a build sheet of Fiat DUCATO.
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
hej Peter
Missade en 0:a
ZFA25000002D06823
Kanske lättare.
Men detta 17 siffriga nummer har jag använt tidigare. Gör gärna ett nytt försök så är jag mycket tacksam?
Jan-Eric
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.605
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt en VIN-decoder är bilens fordonsår 2013. Det är också bilens chassinummer som avgör vilket fordonsår Transportstyrelsen anger. (De har naturligtvis information från biltillverkarna om vid vilket chassinummer ett nytt fordonsåret börjar...)

Eftersom en husbil är ett flerstegsfordon händer det, speciellt i början av ett husbilsmodellår, att en påbyggnation av ett visst års utförande byggs på ett chassi som är från föregående fordonsår. Därför talar husbilsbyggarna ofta gärna om "modellår".

Vilken årsmodell en säljare av en begagnad husbil anger, är upp till hans samvete.

Om det går att styrka att bilen saluförts som – i det här fallet – 2017 års modell, medan chassit har fordonsår 2013 och påbyggnationen är av modellår 2014, är detta ett fall för ARN.

Pålle
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Enligt en VIN-decoder är bilens fordonsår 2013. Det är också bilens chassinummer som avgör vilket fordonsår Transportstyrelsen anger. (De har naturligtvis information från biltillverkarna om vid vilket chassinummer ett nytt fordonsåret börjar...)

Eftersom en husbil är ett flerstegsfordon händer det, speciellt i början av ett husbilsmodellår, att en påbyggnation av ett visst års utförande byggs på ett chassi som är från föregående fordonsår. Därför talar husbilsbyggarna ofta gärna om "modellår".

Vilken årsmodell en säljare av en begagnad husbil anger, är upp till hans samvete.

Om det går att styrka att bilen saluförts som – i det här fallet – 2017 års modell, medan chassit har fordonsår 2013 och påbyggnationen är av modellår 2014, är detta ett fall för ARN.

Pålle
Tack för visat intresse
Hoppas få tillverkningsår på chassiet verifierat, men då varken Fiat eller svenska Burstner inte vill uppge Chassiet tillverkningsår kommer jag fortsätta mitt sökande då det måste vara något som inte stämmer när ingen vill uppge tillverkningsår!
 

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Enligt en VIN-decoder är bilens fordonsår 2013. Det är också bilens chassinummer som avgör vilket fordonsår Transportstyrelsen anger. (De har naturligtvis information från biltillverkarna om vid vilket chassinummer ett nytt fordonsåret börjar...)

Eftersom en husbil är ett flerstegsfordon händer det, speciellt i början av ett husbilsmodellår, att en påbyggnation av ett visst års utförande byggs på ett chassi som är från föregående fordonsår. Därför talar husbilsbyggarna ofta gärna om "modellår".

Vilken årsmodell en säljare av en begagnad husbil anger, är upp till hans samvete.

Om det går att styrka att bilen saluförts som – i det här fallet – 2017 års modell, medan chassit har fordonsår 2013 och påbyggnationen är av modellår 2014, är detta ett fall för ARN.

Pålle
Tack för visat intresse
Hoppas få tillverkningsår på chassiet verifierat, men då varken Fiat eller svenska Burstner inte vill uppge Chassiet tillverkningsår kommer jag fortsätta mitt sökande då det måste vara något som inte stämmer när ingen vill uppge tillverkningsår.
 

Bilagor

  • årsmodell Burstner.jpg
    årsmodell Burstner.jpg
    99,8 KB · Visningar: 45

Janericbe

HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Skoghall
HBK-Nr
30030
Medlemskap
2025
Tråkigt men jag skickade fel bild påresultatet från Vindecorders Nu kommer en annan Men kanman lita på dessa uppgifter ? Fiat o Burstner i Sverige vill inte !!Burstner 2013.JPG
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
När jag tittar på min så får jag 2006 i Year fältet men jag vet att mitt chassie är tillverkat i februari 2009 och bilen har modellår 2010. Detts syns under Additional information där det står Date: 16.02.2009 på 2 ställen. Så titta där vad det står för datum så gäller det motor o chassie ser det ut som.
 
Toppen