Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Förvänta er inget snabbt svar från CC. I samband med att giltigheten för försäkringen begränsades år 2020, till att gälla enbart inom EU/EES, Schweiz och några miniländer, skev jag till CC försäkringsansvarige med kopia till ordförande och kansli. Skickade 30 april 2020 men har ännu inte fått något svar!..........Kanske någon annan HBK´are som fått en stor höjning aviserad, kan skriva till dem och hålla oss andra informerade om vad svaret blir?......
Det vore fantastiskt om Husbilsklubben kunde förhandla fram ett nytt bra försäkringsalternativ, med villkor som passar och gynnar de flesta medlemmarna.
Svar: Antingen kör man utanför Norden och anger detta, då ökar premien en aning. Du behöver ej ange hur många gånger du åker in och ut ur Norden.Jag har idag haft en mailkonversation med CC angående de nya villkoren. dock ingen diskussion om premien då vi haft förfallodag 1 april.
Ville dock försöka få klart för mig vad som kommer att gälla framöver. Detta var mina frågor (fetstil) och de svar jag fick.
Vad gäller enligt de nya villkoren i superhusbilsförsäkringen
1 Om jag åker i ett annat europeiskt land?
2 Om jag ställer av husbilen i ett annat europeiskt land?
För att kunna besvara dina frågor behöver jag veta vad du menar med ett "annat" europeiskt land.
Jag menar Danmark, Norge, Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien t ex.
Vad gäller avställningen så är skyddet likadant som tidigare, du är försäkrad om du ställer av bilen.
Om fordonet är avställt i Vägtrafikregistret gäller försäkringen för skador inträffade utanför Sverige för brand, glas, stöld, allrisk bil*, allrisk boendedel*, rättsskydd, personlig lösegendom, ansvarsskydd för husbil*, vagnskada* och läckage
Varför ska man då meddela er om man åker utomlands?
Att framföra ett fordon utanför Norden medför en annan riskbild och vi behöver sätta rätt premie på försäkringen.
Om det nya villkoren är giltigt på ens försäkring så finns en obligatorisk fråga "körs husbilen utanför norden". Det är i ens eget intresse att svara sanningsenligt på den frågan.
Vi gör inga ändringar på den punkten under löpande avtal.
Däremot om en skada sker och det visar sig att fordonet inte varit korrekt försäkrat, kan nedsatt ersättning ske.
Det enda nya som kan påverka ens premie under löpande avtal är "hur många påställningar", detta då vi får den information om fordon automatiskt från transportstyrelsen. Ingen ändring av premie sker naturligtvis om man försäkrat sitt fordon inom korrekt spann av antal påställningar. Exempelvis 0-2 gånger eller 3-5 gånger per år.
Om jag på förfallodagen inte vet om jag kommer att åka utanför Norden, viket är osäkert i nuvarande coronaläge, och det senare visar sig att det är möjligt hur gör jag då?
Du ringer in till oss och ber om att få ändra villkoret i din försäkring. Det är inga problem.
Räknar ni då om premien? Inget svar än.
För varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.Förstår fortfarande inte vad antalet avställningar har med premien att göra.
Visst... Men tror du inte CC har kalkyleat med detta innan de börjar sälja sina hb försäkringarFör varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.
MVH
Hans
Bara en uppdatering.För varje på och avställning så ändrar du ju i princip försäkring. Från t.ex. Super Husbil till "uppställningsförsäkring" (ingen trafikförsäkring bl.a.). Detta anser Water Circles vara en administrativ kostnad, de måste ju gå in i sina system och ändra plus att ändra hos det bolag de är återförsäkrade hos (If?), att dom tycker du skall betala för det.
MVH
Hans
Har du ett exempel.... Liknande mitt i tidigare inlägg.. Där har du fakta och rätta siffror... Då är det antagligen lättare för andra att se vad det innebär i förändring...Det kan hända de hade kalkylerat med det på något sätt men de kanske också tycker att de som inte ställer av och inte skall behöva betala merkostnaden för administrationen för de som gör det.
MVH
Hans
Du kanske skulle kanske ställt din fråga till de på CC.... Det är ju de som har genomfört förändringenVari ligger logiken med att skilja bilar öle fråga de påver/under 3.5T, borde göra som med personbilar kör du tex. en Adria har du inte samma premie som en Kabe.
Ja, det där är den officiella förklaringen, men här har vi läst om en annan verklighet.Vad skall man tro ?Se svar från CC
Detta stämmer ju inte med den information jag fick av Adam på CCVad skall man tro ?Se svar från CC
Jag gjorde anmälan om att jag åker utanför norden och då höjdes min premie 87krVad skall man tro ?Se svar från CC
Detta låter ju bättre än den höjning jag fick...Jag gjorde anmälan om att jag åker utanför norden och då höjdes min premie 87kr
och har varit kund hos cc minst 5 år
brevet från Lasse Lindström stor det att bara nya kunder ska göra anmälan om man åker utanför norden att det stämmer inte för min i mitt fall….min premie är räknad efter på ställt 30 dagar 3-5 på ställningar 2297kr och om jag vill ändra till 90 dagar 6-10 påstä lningar skulle premien var ca 3400kr .Detta låter ju bättre än den höjning jag fick...
Jag får ringa CC igen och se om jag får samma höjning som de gav mig sist...
Vari ligger logiken med att skilja bilar över/under 3.5T, borde göra som med personbilar kör du tex. en Adria har du inte samma premie som en Kabe.