• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägares snikenhet

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

För att motverka detta ofog med "fricamping" eller gratisparkering borde vi ha en fordonsskatt på personbil typ II med 300 kr/dag den är inregistrerad. Det blir 108´000 kr per år om man har den påställd hela året. Sedan får man göra ett avdrag i efterskott på 300 kr för varje övernattning man kan bevisa att man har betalat för.

Detta tror jag SCR skulle tycka vara en bra idé.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Herregud alltså det begriper vem som helst att tar vi med husbil in på camping då blir det annat.
Har 2 gånger i år tagit in på camping och fått den finaste platsen till samma pris som gräddhyllan längst ned i hålet med ungar, hundar och ett jäkla liv i förtälten.
Jag vill naturligtvis se solnedgång och uppgång titta på segelbåtar och annat på havet, glöm det, vill jag uppleva det så blir det fricamping och en mycket bättre upplevelse.
Ändra och gör iordning några platser på campingar så husbilsåkare får bättre plats då är det värt slantarna för vem vill betala dyrt och gynna dom när man får plats i bakkant bland förtält o annat.
Kanske finns dom som gillar det oxå.
/Pelle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

Håller fullständigt med om detta. Betalar man samma som "gräddhyllan" skall man också ha samma förmåner. Men om man har en husbil så förstår jag inte varför man tar in på en camping & betalar för saker som man faktiskt redan har med sig. Då kunde man lika gärna tälta eller ha en äldre husvagn utan bekvämligheter. Jag är fullt på det klara med att det finns husbilsägare som utav olika anledningar behöver en camping & detta skall respekteras. Orsaken till att vi skaffade en husbil var friheten att kunna resa runt i Europa eller Sverige & välja var vi vill övernatta. Det kan vara allt från en vanlig parkering, fricamping eller en ställplats oavsett om den kostar pengar eller är gratis, detta får situationen för stunden avgöra. Vi föredrar naturligtvis gratisalternativet eftersom vi inte behöver några bekvämligheter, dessa har vi ju i husbilen. Själva resan & små strandhugg är det som attraherar oss, inte ligga flera dagar på samma plats.

En annan sak som får mej att avstå campingar är att varje camping med självaktning har idag en "pub", i alla fall här på västkusten. Resultatet är högljudd musik & högljudda människor som ibland fortsätter inpå natten. Jag är själv inte på något vis nykterist eller moralpredikant men jag vill ha lugnt & någorlunda tyst eftersom jag skall köra nästa morgon.

Bennie
 
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Ibland när man kört långt kanske man inte har alternativ och tar därför en plats på camping i vårt fall behövde vi tvätta kläder då hinken med lock gått sönder (vår tvättmaskin) och inte hunnit köpa ny.
Det jag hakar upp mig på är dom som tycker man larvar sig när man säger att mer än 150kr är dyrt för ingenting, dom tycker man ska betala fullt pris för ett lerhål.
/Pelle
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

När jag ser önskemålen från många husbilsåkare om vilka faciliteter en ställplats bör ha, så får jag intrycket att det är allt som en camping har utom lekplats, hoppborg, och möjligen butik. Det efterfrågas ju toa, dusch, elanslutning, stort utrymme för markis och möbler m.m? :wideeyed:

Du glömde en sak: Platsen längst bak på campingen som vi garanterat blir hänvisade till, alla andra har ju långliggarna redan fått.
/Pelle
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Campingägares snikenhet

När jag ser önskemålen från många husbilsåkare om vilka faciliteter en ställplats bör ha, så får jag intrycket att det är allt som en camping har utom lekplats, hoppborg, och möjligen butik. Det efterfrågas ju toa, dusch, elanslutning, stort utrymme för markis och möbler m.m? :wideeyed:

Jag skulle vilja säga att "många husbilsåkare" inte är majoriteten av oss. Min gissning är att de flesta stannar en natt & åker sedan vidare. Att veva ut markis & möblera gör nog inte många heller. Sin hygien sköter nog de flesta i HB'n & känner man för att duscha så uppsöker man en camping eller ett ställe som tillhandahåller detta. Väldigt många av oss (kanske rent av merparten) har solcellspaneler & är därför oberoende av el. Resten av oss husbilsägare som vill ha alla bekvämligheter kan väl ta in på en camping. En ställplats är väl menad som en övernattningsplats i första hand. Jag antar att det inte är någon skillnad mot ställplatser i övriga Europa. Att göra svenska ställplatser till någon typ an "minicampingar" förfelar dess syfte.

Bennie
 
F

F.d. 54683

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Som jag tidigare påpekat är jag nybliven husbilsägare och således inte representativ, men just därför kanske objektiv. Man kan ju fundera på hela denna debatt. Som alltid, bortsett från i forna DDR, gäller att man bara kan tjäna på varor och tjänster om dessa är prisvärda och därmed köps. Att bara gnälla på att konkurrenterna är för billiga eller att de har en massa fel brukar vara förödande (jmf IKEA´s första år).

Jag har trots min korta tid hunnit se campingar där köerna är långa, där toaletter består av små bås utan handfat men med öppet nedtill mellan golv och väggar så att man ordentligt kan höra båsgrannen, där låsen till dessa bås är trasiga, där kön utanför ständigt rycker i dörren eftersom vanliga upptagetsignaler saknas, där man upptäcker att toarullen är tom när man redan sitter på plats, där duscharna fungerar med tryckknappar som har så kort intervall att man ständigt måste trycka, där soptunnor är överfyllda, där man ligger inklämd som en sill intill nästa gäst, där man inte kan tömma fasta tankar och där ljudnivå och rörelse ter sig högre än på Sveavägen. Hur prisvärd är en sådan plats i jämförelsen mellan en billigare ställplats, fricamping och visserligen dyrare men sommarrabatterat hotellrum med färsk fralla?

Det finns naturligtvis bra skötta campingplatser också och dessas ägare ska ha allt beröm. Men är de undantagen som bekräftar regeln, jag är osäker på svaret!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

Hur gick din runda? Värmland är ju inte så långt bort för mej- Skulle vara kul att göra ett försök.

Bennie

Blev väl inte riktigt som väntat, men hade hund med i bilen och hon var inte lika tålmodig som fiskaren.
Men här några bra platser lämpliga för husbilsfiske.
Kilsbergen Sportfiske
::: SFK Filip :::
Forshagaforsen | Fiske efter lax och öring i Klarälven

Den sista kostar visserligen 160.- (camping) och c:a 300 för fiskekort men då har man chans till grov lax.
Den första där gäller det Kilsbergen och framförallt Sörämten och Mellanämten, Kort 175:- (ädelfiske och bra uppställningsmöjligheter)
Filipstad är det skapliga uppställningsmöjligheter vis Skribotjärn. kort 140:-
Sen finns det mängder med möjligheter i Arvikatrakten och hela Glafsfjorden för fiske. (Även delen från Säffle och norrut skall vara bra för fiske av framförallt Gös.)
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campingägares snikenhet

Vi kanske skall starta en ny tråd med titeln ""Husbilsägares snikenhet" så vi får lite balans på temat? Där vi t.ex kan berätta små anekdoter om snåla och slarviga husbilsägare som t.ex. när vi stod på ställplatsen vid gästhamnen i Trosa för en vecka sedan och en husbilsägare kom och frågade efter koden till toa o dusch.
Åke
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Campingägares snikenhet

Vi kanske skall starta en ny tråd med titeln ""Husbilsägares snikenhet" så vi får lite balans på temat? Där vi t.ex kan berätta små anekdoter om snåla och slarviga husbilsägare som t.ex. när vi stod på ställplatsen vid gästhamnen i Trosa för en vecka sedan och en husbilsägare kom och frågade efter koden till toa o dusch.
Åke

Det gjorde vi oxå i Sandhamn gav koden direkt utan tvekan då det inte var någon där och tog betalt och kl var sent på kvällen, så det funderade jag inte många sekunder på.

Det var inte girighet utan sen ankomst.

/Pelle
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Campingägares snikenhet

Jag antar att du ställde motfrågan om hans toa eller dusch i bilen gått sönder? Varför skulle han annars behöva gå på en extern sådan?

Oavsett vad hon hade för skäl till att använda hamnens toa/dusch så sparade hon 160kr på Gästhamnens bekostnad. Der var mitt ex. på husbilsägares snålhet inget annat.
Åke
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

framsidan: Jag antar att du, såväl som jag, har en riktig toa i husbilen.
Att man använder extern toa, beror väl bara på att man drygar ut tiden tills man behöver tömma.
Jag använder helst min egen toa, för den vet jag vem som skitat ned.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Campingägares snikenhet

framsidan: Jag antar att du, såväl som jag, har en riktig toa i husbilen.
Att man använder extern toa, beror väl bara på att man drygar ut tiden tills man behöver tömma.
Jag använder helst min egen toa, för den vet jag vem som skitat ned.

Och tömma den och städa gör man själv. Jag håller helt med dig även om jag fuskar och använder toaletter på ställplatser/campingar ibland
Rolf
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Självklart vill campingarna ha ensamrätt på oss så att de kan ta vad de vill i avgifter. Halmstad där vi nu står har fått ställplatser och dit åker nog husbilarna. Här på First camp Tylösand tar man 565 kr natten nu på midsommar. Det är SCRs våta dröm. Tyvärr funkar det dåligt för här är bara halvfullt för första gången på 19 år. SCR är numera så snåla att de lurar sig själva.:(
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Campingägares snikenhet

Hej, många tankar och funderingar.
Men om man återvänder till kärnfrågan om campingägare som är gnälliga över att det finns gratis eller billiga nattparkeringar/ställplatser i närheten av deras camping.

Vad är det som får dem att tro att om de platserna försvinner så kommer alla husbilar in till deras camping i stället och betalar 450:- för att stå mitt i smeten med lekplatser, toaletter och hoppborgar. Jag och troligen de flesta andra åker väl någon annan stans, och för min del är det troligen bara ca. 15% snålhet och 85%....... Jag vill inte helt enkelt, och jag trivs inte i smeten på en camping, och jag är inte ute och campar när jag är ute på vägarna för att se mig om.
Men som jag skrivit vid ett par tillfällen tidigare. Jag kan tänka mig att åka och campa någon gång, kanske åka över till Danmark och ta in på campingen uppe vid Skagen i en vecka med husbilen och bada, cykla in till Skagen och snaska räkor med en öl, åka tillbaka till campingen och bara campa och vara i en vecka, som vi brukade göra med MC förr i tiden.
Men jag vill nog att camping skall vara frivilligt och vara min idé och inte campingägarnas.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Campingägares snikenhet

Du vet väl inte varför någon behöver en riktig toa. Skall någon behöver förklara sig?

Jag bryr mig inte ett dyft om vilka som använder toaletter och duschar på välutrustade ställplatser. Jag tycker dock att det verkar vara lite väl sniket att försöka nyttja sådana på de betalande gästernas bekostnad. Mitt svar var tänkt som ett sätt att täppa till truten på snyltaren.
 
Toppen