• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

F

F.d. 17667

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Jag skulle gärna se att Husbilsklubbens ordförande begär ett genmäle i Bohuslänningen med anledning av artikeln om fuskande husbilar. En väl formulerad "motartikel" från ordförande skulle passa bra.
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Detta är politik på hög nivå, jag brukar låta kunnigt folk sköta debatten, men här är det svårt att bara sitta brevid!

Jag uppskattar och värnar om det fria ordet!
Att här få läsa en artikel i Bohuslänningen av en journalist utan vetskap om
källgranskning är beklämmande, någon "smart" campingägare uppfann ordet
"Husbilsfusk" och det sväljer han rakt av, till och med stämmer in i talkören
vid att citera ett antal campingägare och sedan poängtera att:
Ingen som Bohuslänningen talat med vill framträda med namn eftersom frågan är extremt känslig.
Och att sedan citera att: Campingarna i Sotenäs går varje säsong miste om hundratusentals kronor på grund av husbilsfusket!
Befängd, även om de skulle få över kommunen på sin sida kommer aldrig dessa
hundratusentals kronor att hamna i campingarnas ficka, det är ju hjul på våra bilar.
Stort SUCK! när en yrkesutövande journalist så tydligt för EN grupps talan som borde
vara kapabla att lösa sina egna problem genom att anpassa utbudet till efterfrågan.
Finns det inte längre någon journalisthögskola i sverige? Var har Bohuslänningen hittat
denna patetiska figur.

Riktiga journalister behövs!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Utmärkt skrivet :)

Varför inte ta och skicka denna text till Richard Svedberg på tidningen?
Det är kanske dags att sluta stå med knuten näve i byxfickan... Annars kommer garanterat campingarna att "vinna"...
Troligen har campingägarna betydligt fler möten med kommunerna än vad "vi" har... eller har jag fel?

Jag skickar gärna brevet om författaren samtycker. Eller ska den skickas mer officiellt? Det viktiga är att skicka den NU när Rickard är lite "på" i frågan.

// Fredrik
Du får hemskt gärna skicka brevet, absolut, kanske kan det vara till hjälp om man kan se med båda ögonen istället för det enögda sätt som råder idag.
Yvonne
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Husbilsintervju JUST NU i P4!

Det var ansvarig utgivare för "Husbilen" som blev intervjuad.
Intervjun nu slut!
 
Senast redigerad av en moderator:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Sverige är ett litet land och gemför vi med tyskland, frankrike är vi inte så många husbsåkare. Utbudet är därför större i dessa länder. Ta Moseldalen, där finns runt 70 ställplatser bara på denna korta sträcka mellan Koblenz - Trier. Där sammarbetar kommunerna med både ställplatz och campingplats. För turisterna kommer dit.

Vi kan inte gemföra oss med dessa 2 länder när det gäller turism och jag tror inte heller vi kan få mycket ökning av turister från utlandet med husbilar av många orsaker. Då är det inte konstigt det inte finns så många ställplatser i Sverige, det är inte gratis att anlägga en sådan. Nu finns det kommuner som ser ett värde att ha en ställplatz och det är bra.

Vi har hjul på bilen och kan åka vart vi vill är en kommun "fientligt" inställd till husbilar så rullar vi helt enkelt inte dit. Vi kan aldrig komma ifrån att vissa kommuner gynnar sina campingar i första hand. Bara acceptera och rulla någon annanstans.

Det finns många husbilsägare som vill stå på campingar det får man inte glömma, själv är jag en som i Sverige gärna tar in på en camping och det skäms jag inte över. Alla gör vi våra val med husbilsåkandet, vi har olika andleningar varför vi övernattar där vi övernattar.

Sitter just nu på CC:s camping i Norrviken och där finns ytterligare 8 husbilar just nu och några till kommer i kväll, enligt de jag pratat med i receptionen.

Finns det någon HBK som läser detta och finns på campingen, välkommen goda drycker finnes.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Hej

Det är ju just detta, att man bör kunna få "VÄLJA", o inte bli tvingad till ställen som man inte vill till, med hjälp av hemgjorda förbudsskyltar, giriga campingägare o okunniga kommunpolitiker,o dyl.

Vidhåller min rätt att PARKERA enl gällande (lagliga) P regler, och VÄLJER övernattningsplatser efter de behov och önskemål jag har.

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Angående att få fram budskapet till campingägarna, så är jag till 99% säker på att campingägarna på Sotenäset finns med på vårt forum, antingen direkt, eller via "ombud"
 
F

F.d. 50075

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

De flesta husbilar – vart fall de som är registrerade som personbil klass II – har rätt att parkera som andra personbilar, enligt parkeringsplatsens regler.
En blå skylt med P innebär alltså rätt att parkera i 24 timmar. På lördagar, söndagar och helgdagar får man stanna till nästa vardag.
Ingen har att göra med vad de som befinner sig inne i husbilen gör och något lagligt ingripande – som bötfällning eller avvisning kan inte ske.
Däremot kan framställda campingmöbler, grill eller markis betraktas som otillåten camping.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Patetiskt att campingägare försöker göra som Radiotjänst, och få alla att betala för service vi inte vill ha... ;)


//Freddy


Ja, hur svårt kan det vara för campingägarna att förstå. Det är marknaden som styr och vi husbilsägare, åtminstone en stor del av oss, efterfrågar inte det utbudet som campingarna har att erbjuda. Finns ju hur många exempel som helst på detta och ingen affärsidkare går väl till kommunen och ber om hjälp bara för att vissa konsumenter väljer andra alternativ. Är campingägarna helt insnöade, eller? Snart rinner droppen över kanten. Jag besöker gärna campingar men skall vi motarbetas på detta sättet så kan man inte räkna med mitt bidrag längre. I detta fallet förlorar man något som man tidigare haft. Det blir ingen resa till Sotenäset i år, tyvärr så blir det väl en och annan affärsidkare som går miste om vårt bidrag, men det finns andra som gärna tar emot det. Har hört att Lysekil och fritidshamnen där har förstått hur man vill locka till sig turister, det passar mig bra. Som jag sagt tidigare så vill jag inte övernatta på platser som jag inte känner mig välkommen till, och Sotenäset verkar vara en sådan.

Kränkt kan man bli för mindre än bli kallad husbilsfuskare, bara av den anledningen att campingarna inte lyssnar på oss och försöker anpassa sig efter våra behov. Dom tror kanske att vi skall lösa säsongsplats och stå med husbilen på plats hela sommaren. Men så är det inte, vi har hjul under bilen och vill ha friheten att röra på oss och se vårt vackra land. Och kanske ännu värre att Husbilsdestination Sverige inte heller fattar vad vi vill ha. Går de i campingägarnas ledband kanske, de verkar i alla fall vara lika insnöade.

Håller med om att detta borde vara något för HBK:s ledning att ta upp.

Hälsn från ett sommarfagert Östergötland.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Sverige är ett litet land och gemför vi med tyskland, frankrike är vi inte så många husbsåkare. Utbudet är därför större i dessa länder. Ta Moseldalen, där finns runt 70 ställplatser bara på denna korta sträcka mellan Koblenz - Trier. Där sammarbetar kommunerna med både ställplatz och campingplats. För turisterna kommer dit.

Vi kan inte gemföra oss med dessa 2 länder när det gäller turism och jag tror inte heller vi kan få mycket ökning av turister från utlandet med husbilar av många orsaker. Då är det inte konstigt det inte finns så många ställplatser i Sverige, det är inte gratis att anlägga en sådan. Nu finns det kommuner som ser ett värde att ha en ställplatz och det är bra.

Vi har hjul på bilen och kan åka vart vi vill är en kommun "fientligt" inställd till husbilar så rullar vi helt enkelt inte dit. Vi kan aldrig komma ifrån att vissa kommuner gynnar sina campingar i första hand. Bara acceptera och rulla någon annanstans.

Det finns många husbilsägare som vill stå på campingar det får man inte glömma, själv är jag en som i Sverige gärna tar in på en camping och det skäms jag inte över. Alla gör vi våra val med husbilsåkandet, vi har olika andleningar varför vi övernattar där vi övernattar.

Sitter just nu på CC:s camping i Norrviken och där finns ytterligare 8 husbilar just nu och några till kommer i kväll, enligt de jag pratat med i receptionen.

Finns det någon HBK som läser detta och finns på campingen, välkommen goda drycker finnes.

Med all respekt för dig Lassej ...men med ditt resonemang kommer Sverige och dess kommuner aldrig att utvecklas, det blir att acceptera och lägga sig platt...aldrig i livet, och som någon annan i tråden frågade efter...jag tycker också att orföranden för HBK skulle ta detta tidningsreportage på allvar och svara journalisten och ta en debatt!

Jag respekterar de som tar in på campingar av olika orsaker, men vi är många (kanske fler) som inte gör det och vår röst måste bli hörd.
Gunnar gjorde t.e.x en jätteinsats med Helsingborgs kommun när ställplatsen i Rydebäck höll på att försvinna totalt p.g.a några infödda med tråkiga åsikter om husbilar (tack Gunnar återigen).

Med vänlig hälsning
Pilot
 

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Vi hade tänkt åka till Sotenäs i helgen, men sk-ter i det om dom inte vill ha oss där! Slår istället ett slag för ställplats "Strömstad Nord", där kan du stå för 40:-/dygn, åka gratis P-buss till sta´n, toalett, soptömning och latrintömning finns. Numera inget dricksvatten, men vatten att skölja toatanken med. Passa även på att åka till Koster och gör ett besök på det fantastiska Naturum, en verklig upplevelse! Hit är alla välkomna!!!

Ami
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Snacka om att kommunen skall styra turistnäringen.

Jag tror vi har haft fel målgrupp när vi försöker nå campingägare, kommunpolitiker och tjänstemän. Jag tror vi når bättre framgång om vi vänder oss till hamnföreningar och köpmannaföreningar. :)

Sen tror jag vi kan förbättra vårt redan fina informationsmaterial så vi kan få fram att campingägarna egentligen är destruktiva för den övriga turistnäringen när det gäller oss husbilsåkare. Vi åker ju bara till attraktiva platser där vi kan parkera bilen. Enkel mattematik. :)

Alla är välkomnan till Tyringe. Här finns inga campingar, vita linjer på parkeringarna eller konstiga skyltar med tider och sånt. Vad kan man göra i Tyringe då. Äta på Kurhotellet, vandra i Sanatorieskogen och parkera lite här och var i lugn miljö utan störd nattsömn.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Vi hade tänkt åka till Sotenäs i helgen, men sk-ter i det om dom inte vill ha oss där!

Jag tror nog att kommunen och köpmännen gärna vill ha husbilsresenärer på besök, särskilt när båtfolket har gett sig av. Det är campingägarna som tar sig ton och vill pressa kommunstyrelsen att ändra åsikt men har hittills inte haft större framgång förutom när kommunen arrenderade ut Guleskär så att få har råd att parkera där nattetid.
Bojkotta campingarna inte kommunen!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Dels är det irriterande när okunniga journalister är i farten...det är inte första gången man läser en massa strunt som handlar om husbilar och husbilsturism.
Att sen kalla företeelsen för "husbilsfusket" är väl ett ord som lags i mun av campingföreträdare.
Har aldrig läst om "båtfusket" när seglare och motorbåtar ankrar upp på kvällen i en lugn vik som dessutom är helt gratis. Det kallas för det rörliga båtlivet.

Har heller inte hört att gästhamsvärdar ropar efter att båtarna skall in i hamnarna för att annars får det inte in gästhamnsavgiften.

Nä jag tror att både campingar och kommuner är tagna på sängen inför utvecklingen.

Förändra invanda attityder i förhållandet till fenomenet husbilsturism som sådant – en utmaning att anta för både privata och offentliga aktörer.

Bosse
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Jag har inget emot att vi får fler ställplatser i Sverige. Varför hängs alltid campingägare ut av vissa. Vi kan ju fritt välja var vill övernatta. Passar en plats inte, camping eller ställplats oss så rullar vi vidare. Det är som med all verksamhet, kan man via lobbying påverka beslutfattarna gör man det inget konstig i detta.

Vi är något över 9.000 medlemmar på forumet, någon procent har synpunkter på denna tråd. Det finns många fler husbilar än dessa 9.000 här på forumet. Vad vill alla andra ha fler ställplatser eller tar de in på campingar.

Just nu 16.10 finns det 14 husbilar på campingen i Norrviken, varför står alla dess inte på ställplatsen i Båstad?

Husbilsfuskare var ett nytt ord och journalister måste dra på för att folk skall läsa, många är inte insatta i det de skriver, så en kontakt med skribenten är bra om han ser bryr sig är en annan sak.

Frågan är vad husbilsåkare vill, ha möjlighet att övernatta där man själv vill enligt de regler som finns om parkering. Varför inte accepterar att det finns kommuner som hellre satsar på campingar än ställplatser.

Jag tror mer på Kenths tankar "Jag tror vi har haft fel målgrupp när vi försöker nå campingägare, kommunpolitiker och tjänstemän. Jag tror vi når bättre framgång om vi vänder oss till hamnföreningar och köpmannaföreningar"
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.983
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Vi köpte en husbil för att ha All inclusive med oss, vi vill dock vara miljövänliga och tömma latrin och slasktanken på ett sjyst sätt därav våra besök på campingplatser..

Visst kan det vara skönt och ta en varm dusch också, för det skall vi betala 250kr och det betalar vi gärna men BARA var 3:e dag..

Skulle priset på en camping vara 100-140kr så skulle vi i alla fall inte besöka campingen oftare, det var inte en kolonilott vi var ute efter då vi köpte oss en husbil...

Skulle vissa kommunerna börja tvinga in oss på campingar så väljer jag att turista i andra kommuner, skulle alla kommuner gemensamt tvinga in oss på campingplatser så blir vår Burstner omedelbart en annons på blocket..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Campingägare i Sotenäs på krigsstigen

Ett stort problem for turistnæringen er Europas svake økonomi, den enkelte må tenke mer på sine penger enn i de glade tiår vi er ferdig med. Det blir et tankekors at en plass en camping koster mer enn et bra hotellrom i syden. En skal heller ikke kjøre langt før dette koster mer enn flybillettene til syden.

Det at svært mange har benyttet sine surt oppsparte midler og investert i en husbil for å kunne ta en rimelig familieferie og kunne utnytte weekender utenfor feriene sammen med familien ikke for langt hjemmefra gjør det store flertallet mer prisbevisste enn for noen få år siden.

Det landet som er mest straffet for et høyt prisnivå er Danmark hvor næringen snakker om katastrofale fall i besøkene fra alle andre kategorier enn husbilsreisende.
Noen campinger har der forstått årsaken og tilbyr husbilene rimelige plasser hvor en må betale for ekstratjenester som el, dusch og tilgang til sanitærbygg.
 
Toppen