• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camper?

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
537
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Cosmos.... den egenskap jag tycker bäst om är... humor!
Tyvärr så var mitt inlägg helt allvarligt menat... Du får väl ändra till sad eller nån gubbe med tårar rinnande längs kinderna... fast du är väl uppe i varv o jätteglad över att din bil är körbar igen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bäckis brukar inte va så lättstött, eller ?
Du ska få ett argument... som talar för camper! Nere mellan Vitemölla-Kivik, där jag passerade igår.... finns ytterligare en yta. Ganska liten. Försedd med en skylt P klass 1. Igår fanns där två vanliga personbilar, en tysk husbil samt en svensk camper. Sedan var ytan full.
Tysken kanske inte vet vad klass 1 betyder? Men...men campern parkerar rätt tänkte jag! För det gör den väl? Det är väl klass 1 på en pickup bil?
I så fall öppnas en värld av lagliga parkeringsmöjligheter med camper!
Japp, camper går som last.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
627
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Nej, jag funderar på fullt allvar att sätta en skylt som visar att jag är lastbil ingen husbil eftersom det står det i instrumentet.
Nu finns det ju tolkningar av detta som försäkringsbolagen gör för att kunna pungslå folk.
Jag har både på husbilen och toyotan haft en handikappskylt från spanien och folk blir ju lite osäkra man tänker att det är bäst att ta det lugnt och inte ligga och pressa en meter bakom på motorvägen. Tror skylten var avsedd för en toalett....
Jag var väldigt inne på en camper läste mycket annonser senast i år efter jag sålt min husbil. Men camper pickup combon blir dyr oftast vill inte folk sälja combon utan behålla pickupen.
Sen fanns det problem med körkort och totalvikt osv. så jag lade ned det projektet men jag såg framför mej att ligga i 120km på motorvägen till spanien och parkera lite var man ville. Men skulle det vara så bra skulle väl fler ha det man ser dom inte så ofta.
Campern är ju inget fordon och behöver ingen besiktning heller. Har man hus kan man ha den uppställd som gäststuga. Man kan säkert ställa upp den i en båthamn vilket kan skapa möjligheter att bo där om man jobbar mycket med båten. Har man ingen båt så går det säkert att hyra en plats. Möjligheterna är många!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.460
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Letade upp en slumpvis utvald Nissan Navara på Blocket, och den är registrerad som lätt lastbil: 2017 Nissan Navara 2.3 dCi 4X4, Vit / 190hk på Biluppgifter.se

Får alltså inte parkeras på en plats avsedd för Pb1 (och inte heller på plats avsedd för Pb2).

Skylten Visa bilaga 234680, utan tilläggstavla, betyder att p-platsen får användas av både personbil och lätt lastbil.

Pålle
Ja det är ju tyvärr så. För att få en lägre skatt är ju nästan alla pickisar lätt lastbil och därmed inte pb1.
Däremot får man ju stå där det är förbud mot pb2 vilket man ser allt oftare
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.882
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Ja det är ju tyvärr så. För att få en lägre skatt är ju nästan alla pickisar lätt lastbil och därmed inte pb1.
Däremot får man ju stå där det är förbud mot pb2 vilket man ser allt oftare
Tror nog snarare att det är så att eftersom pickisen huvudsakligen är avsedd för GODSefordran (inte PERSONbefordran), så klassas den som lastbil (fordonskategori N1).

Någon lägre skatt får man däremot inte. Titta t.ex. på CEN771 (en 10 år gammal Nissan Navara med dubbelhytt), som har en skatt på 8.350 kr.

Pålle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.460
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tror nog snarare att det är så att eftersom pickisen huvudsakligen är avsedd för GODSefordran (inte PERSONbefordran), så klassas den som lastbil (fordonskategori N1).

Någon lägre skatt får man däremot inte. Titta t.ex. på CEN771 (en 10 år gammal Nissan Navara med dubbelhytt), som har en skatt på 8.350 kr.

Pålle
Jo hade bilen varit reggad som personbil istället för lastbil hade skatten varit högre.
Vi har minibussar på jobbet som gjorts om till godstransporter och där sänktes skatten när de reggades om.
 
Toppen