• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jo, kanske för er men eftersom vi precis har bytt bort vårat mot 12V så ser jag inte någon fördel med gasol.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, då kan det ju vara prisvärt, ni kanske inte behöver en frys?

Jodå, men min kommentar gäller ju alla kylskåp som är gasdrivna, jag skulle aldrig vilja ha ett kylskåp som går på 12V endast, eftersom vi kör året runt och inte vill vara beroende av sol/230V.
 

Robert norra

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
17116
Medlemskap
2024
Har du kollat med din försäkringsbolaget ?..tex .catavan klubbens superhusbils försäkring ersätter kylskåp beroende på ålder
Jag har ej caravan club försäkring.Men vid köpet av bilen så erbjöds jag att köpa Auto Concept:s husbilsförsäkring.Blev deras wisecamper brons,som vid tillfället då erbjuder bil upp till 12 år,Max ersättning 30000 per skada,ingen självrisk.Men vad kan man förvänta av en försäkring jo detta:auto concepts svarar:det anmälda ärendet gällande avlagringar i ytor för kylvätska som täppttill cirkulationen som medför att kylskåp ej kyler längre på Fiat ersätts ej av garantin.Avlagringar som uppstår över tid som gradvis försämrar funktion på en komponent är att inte anse som en plötslig skada och ersättning för inom ramen av denna garanti kan ej omfattas. Vad ska man säga! Först tycker de att det är en Fiat som felet uppstår i,inte som i ett dometic skåp.skåpet har fungerat till nu.Sista ordet är inte sagt ännu,men man blir ju inte direkt glad över alla dessa försäkringar som vi erbjuds,som när man behöver dessa så har man inte rätt till ersättning.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jodå, men min kommentar gäller ju alla kylskåp som är gasdrivna, jag skulle aldrig vilja ha ett kylskåp som går på 12V endast, eftersom vi kör året runt och inte vill vara beroende av sol/230V.

Var kanske lite otydlig, jag syftade till det kylskåp som det frågades om. Det har ju ingen frys. Jag förstår nu vad du menar.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag har ej caravan club försäkring.Men vid köpet av bilen så erbjöds jag att köpa Auto Concept:s husbilsförsäkring.Blev deras wisecamper brons,som vid tillfället då erbjuder bil upp till 12 år,Max ersättning 30000 per skada,ingen självrisk.Men vad kan man förvänta av en försäkring jo detta:auto concepts svarar:det anmälda ärendet gällande avlagringar i ytor för kylvätska som täppttill cirkulationen som medför att kylskåp ej kyler längre på Fiat ersätts ej av garantin.Avlagringar som uppstår över tid som gradvis försämrar funktion på en komponent är att inte anse som en plötslig skada och ersättning för inom ramen av denna garanti kan ej omfattas. Vad ska man säga! Först tycker de att det är en Fiat som felet uppstår i,inte som i ett dometic skåp.skåpet har fungerat till nu.Sista ordet är inte sagt ännu,men man blir ju inte direkt glad över alla dessa försäkringar som vi erbjuds,som när man behöver dessa så har man inte rätt till ersättning.

jag förstår dig precis, inte det svar man vill ha när man tagit en försäkring.de gånger som jag har tagit råen försäkring på något och jag sedan inte fått ut någon ersättning så känner jag mig lurad och duperad, så j....a tråkigt. Funkar inte skåpet så funkar det inte så enkelt och då borde försäkringen gälla tycker jag. Men försäkringsbolag finns ju för att de går med vinst och någon tjänar pengar på affärsmodellen.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Test av kylskåpet, kanske inte helt vetenskapligt.
Satte på kylskåpet på läge 4 av 6 på termostaten, frysen -25 kylen +4. Batteribanken är på 260 A. Batterispänning 12.7 (kollade inte decimaler då) vilospänning 10 timmar efter fulladdat, ingen laddning från landström och inga solceller påslagna. Ingen annan förbrukare på. Kylskåpet stod på i 12 timmar, efter det var batterispänningen på 12.68. Det är väl helt ok, eller vad tycker ni?
Jag tycker det är fantastiskt att det inte försvann mer, ok batterispänningen kan ju ha varit 12.79 det vet jag ju inte.
Men att ha den kylkapaciteten under den tiden för en volt bör man väl vara nöjd med, tar ju förmodligen mindre ström vid lägre inställning.

Kompressorkyl är bra grejer! :)
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Vill bara dela med mig av en uppdatering hur det går med kylen.
En natts camping utan landström. Solen gav ca 6A tills klockan 19.00, 12 grader ute. 12,78 V 21.00 när vi gick in för att sätta på tv:n.
Temperatur i kylen ca 7grader, tittade på tv 32” med inverterdrift, ett par lampor tända, pannan på 20 grader termostat, tv och lampor stängdes 12.00.
I dag på morgonen ca 07.00 mulet solen ger 0.5A, 7 grader i kylen, batterierna på 12.5 V. Helt ok tycker jag.
 
Toppen