• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av kylskåp

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Har nu köpt en kyl/frys, Sunwind Cuisine 139L, endast 12V. Frys nere med två utdragslådor och kyl uppe med glashyllor, 6990 kr.
Satte i gång det i garaget för test innan montering i husbilen, startade på 5A säkring, först kunde jag inte höra det för ljusrören brummar lite i garaget. Satte ner örat mot kompressorn och hörde då att det surrade lite, efter en stund lite mer men det är med skydds locket av och örat nere vid kompressorn. Passar i hålet efter det gammla skåpet förutom att det nya är en cm högre så jag får flytta hyllan i skafferiet lite uppåt.
Stod på läge 5 av 6, efter en timme så var det 0.5 grader i kylen och -26.9 i frysen. Håller nu på att ballansera inställningen så att det blir lagom kallt i både kyl och frys.
Jag är väldigt överraskad av skåpet, varför har jag inte satt in ett sånt här innan? Hittills är jag jätte nöjd, hoppas att det håller i längden.
 
Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej Boanke!
Jag ser att det är stor skillnad på priser på kompressor kylar.
Denna hittade jag som är lite mindre men priset är ju 10-11tusen mindre.
Vad är skillnaden?
I texten står ju också lite extra fakta ang hur mycket dessa kylar drar per timme och dygn.
Stor skillnad är att Kylskåp 12v som är avsett till tex. sommarstyga har utvändig kondensator och skåp som är till båten och husbil/ husvagn har kondensator ingjutet i isolering för att den inte skakar sönder och börja läcka.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det står i faktan lite längre ner på sidan att skåpet passar lika bra i sommarstugan som båten, husvagnen eller husbilen. Den är ingjuten och har heltäckande plåt runt om utom där kompressorn sitter där är en plåt 20x50 cm som går att lossa med fyra skruvar om man skulle behöva komma in där av någon anledning. Pratade med både en person på huvudkontoret och några på utlämningsstället och de såldes mycket till båtar men också husbilar och fritidsboende.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
boanke kan du ta ett foto av baksidan på kylskåpet och publicera i tråden. Detta alternativ verkar klart genomförbart utifrån våra förutsättningar när vår kyl ger upp på riktig; jag har hållit liv i det men kylar verkar mera tillhöra gruppen tur om det håller mer än tio år...
Åke
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Står på plats nu, nja i alla fall i hålet. Tog tyvärr inga bilder på hela baksidan utan bara på hålet för kompressorn. Den är helt slät på baksidan förutom hålet där kompressorn sitter. Håller på med det sista nu så om en stund kopplas strömmen på, kommer från en egen säkring på säkringshållaren som jag satt dit sedan innan. Jag tror jag börjar med 5A.
 

Bilagor

  • 2F47A715-B826-464D-8624-4303A7693F21.jpeg
    2F47A715-B826-464D-8624-4303A7693F21.jpeg
    1,5 MB · Visningar: 159

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Test av kylskåpet, kanske inte helt vetenskapligt.
Satte på kylskåpet på läge 4 av 6 på termostaten, frysen -25 kylen +4. Batteribanken är på 260 A. Batterispänning 12.7 (kollade inte decimaler då) vilospänning 10 timmar efter fulladdat, ingen laddning från landström och inga solceller påslagna. Ingen annan förbrukare på. Kylskåpet stod på i 12 timmar, efter det var batterispänningen på 12.68. Det är väl helt ok, eller vad tycker ni?
Jag tycker det är fantastiskt att det inte försvann mer, ok batterispänningen kan ju ha varit 12.79 det vet jag ju inte.
Men att ha den kylkapaciteten under den tiden för en volt bör man väl vara nöjd med, tar ju förmodligen mindre ström vid lägre inställning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Test av kylskåpet, kanske inte helt vetenskapligt.
Satte på kylskåpet på läge 4 av 6 på termostaten, frysen -25 kylen +4. Batteribanken är på 260 A. Batterispänning 12.7 (kollade inte decimaler då) vilospänning 10 timmar efter fulladdat, ingen laddning från landström och inga solceller påslagna. Ingen annan förbrukare på. Kylskåpet stod på i 12 timmar, efter det var batterispänningen på 12.68. Det är väl helt ok, eller vad tycker ni?
Jag tycker det är fantastiskt att det inte försvann mer, ok batterispänningen kan ju ha varit 12.79 det vet jag ju inte.
Men att ha den kylkapaciteten under den tiden för en volt bör man väl vara nöjd med, tar ju förmodligen mindre ström vid lägre inställning.
Ser ju bra ut. Hade du någon mat eller dryck i kylskåpet under testen?
Kjell
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Ja lite hade frugan ställt ut, 1/3 full kanske.
Jag har dock en fråga till er som vet, hur gör man med de gamla ventilations gallerna? Nu är det nedersta tilltäppt och det översta öppet som vanligt. Hade båda öppna innan men det blev ett himmla golvdrag.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Jag satt på vinter lucka på översta galler och täppte till nedresta då va det mars när vi åkte till Spanien där upptäckte jag att isoleringen ovanfö kompressor hade smällt enl. bild sen när vi kom hem så tätade jag till runt skåpet vid dörren att slippa drag och hade öppna galler påta uppe och nere.
 

Bilagor

  • 7C6362B0-12A2-469C-9AD1-61EEE4188ACC.jpeg
    7C6362B0-12A2-469C-9AD1-61EEE4188ACC.jpeg
    881,1 KB · Visningar: 91

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
När jag lägger handen på kompressor så håller den runt 50 grader gissar jag på.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det står att läsa i inlägg 22 vilket Boanke köpte och inlägg 23 hittar du länken till skåpet.
 

Robert norra

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
17116
Medlemskap
2024
Med tanke på ovanstående inlägg så kan jag berätta mitt problem,Har ett skåp som heter RMD 7655 L som gett upp,ett nytt likvärdigt utbytbart skåp kostar 38000 kr+arbete 14000 summa sumarium 52000 kr för ett nytt ! Inte speciellt roligt just nu mitt i sommaren.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Med tanke på ovanstående inlägg så kan jag berätta mitt problem,Har ett skåp som heter RMD 7655 L som gett upp,ett nytt likvärdigt utbytbart skåp kostar 38000 kr+arbete 14000 summa sumarium 52000 kr för ett nytt ! Inte speciellt roligt just nu mitt i sommaren.
Hej Robert.
Jag har försökt med allt för att få mitt Dometic 8555 att fungera. Det har varit fläktar i olika storlek och antal i övre hålet, jag har blåst kall luft i nedre hålet, kört på riktigt dåliga vägar för att liva upp det, provat olika 230 uttag och kablar, bytat gasoltuber och regulatorer.
I början gick helt inte att få en bestående kyla i det, Kanske om det stod på i ett dygn att det nådde 15 minus frysen, kylen var då över 10 plus. Sedan blev det bara sämmre, vi var på Öland för en knapp vecka sedan och det var ljummet bakom båda luckorna.
Det var droppen, kollade runt på internet efter ett nytt, över 30 tusen för ett nytt som förmodligen skulle börja krångla om fem år igen.
Jag kan verkligen rekommendera ett 12Volts skåp. Kyla på under en timme, ganska lätt att installera, Jag behövde göra en passbit vid sidan då det nyare var lite smalare. Var bara uppmärksam på att det behövs förmodligen minst två batterier om man fricampar mycket.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Med tanke på ovanstående inlägg så kan jag berätta mitt problem,Har ett skåp som heter RMD 7655 L som gett upp,ett nytt likvärdigt utbytbart skåp kostar 38000 kr+arbete 14000 summa sumarium 52000 kr för ett nytt ! Inte speciellt roligt just nu mitt i sommaren.
Har du kollat med din försäkringsbolaget ?..tex .catavan klubbens superhusbils försäkring ersätter kylskåp beroende på ålder
 
Senast ändrad:

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Det är ett combi så man får betala för en gasbrännare man inte vill ha. Sen finns det inget frysfack ens. Dyrt i förhållande till storlek.
 
Toppen