• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byte av generatorn

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej...

Är just nu i Grekland och skall byta till en kraftigare generator... Hade en överenskommelse med en verkstad här... Men så backade de ur...
Och hänvisade mig till Fiat.... Som genast tog ett mycket högre pris för demontering och montering...

Så nu undrar jag.... Är det svårt att göra jobbet själv... Tänker då på åtkommligheten mm.... Typ höger hjul av... Plast skyddet under motorn av, batteriet ut.. mm.
Eller är det enklare.....
När jag tittar ner så ser jag en del av generatorn, och tvivlar på att man kan göra jobbet uppifrån...

Eller är jag helt utlämnad till en verkstad..?

Tusen tack på förhand
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Igår var jag tillbaka på Fiat verkstaden här i Igoumenitsa...
Jag hade avtalat tid kl 10:00.... Men inget hände förrän kl 12:30...:eek:

Efter att de hade lyft upp framvagnen, så "rullade" mekaniker under bilen... Ett par min senare rullar han ut.... Och informerar mig att han får inte loss skruvarna...

Jag kör därifrån utan att ha betalt något... Jag sa att det är tur att jag har lärt mig lite om hur det fungerar här i Grekland.... Klarar man inte av att göra jobbet... Då får ni inget av mig...

Nu måste jag leta efter en annan verkstad...
Hittade G T bilverkstad.... Efter att ha pratat med verkstad chefen och en mekaniker.... Så säger de att detta är ett svårt arbete då generatorn sitter nästan oåtkomlig.... Så de begär mer än fiat... 130:-€ vill de ha för jobbet..
Och fick en tid kl 09:00 nu på tisdag...

Autodoc har hört av sig, då jag gjorde en reklamation eftersom plast skyddet är trasigt...
Så nu vill autodoc att jag skaffar nya kartonger och returnerar generatorn...

Jag har förklarat min situation och att jag inte har en lämplig kartong och att jag inte tänker åka runt och leta efter någon ny kartong, utan att de ersätter mig för detta...
Svaret jag fick av Autodoc var att... Om orginal kartongerna är trasiga (de har gått sönder i transporten) så får jag skaffa nya kartonger.....
Vilket jag kanske kan göra om de ersätter mig... Kartonger är ju inget jag samlar på mig när jag åker med hb...

IMG_20230213_123316.jpg
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Igår var jag tillbaka på Fiat verkstaden här i Igoumenitsa...
Jag hade avtalat tid kl 10:00.... Men inget hände förrän kl 12:30...:eek:

Efter att de hade lyft upp framvagnen, så "rullade" mekaniker under bilen... Ett par min senare rullar han ut.... Och informerar mig att han får inte loss skruvarna...

Jag kör därifrån utan att ha betalt något... Jag sa att det är tur att jag har lärt mig lite om hur det fungerar här i Grekland.... Klarar man inte av att göra jobbet... Då får ni inget av mig...

Nu måste jag leta efter en annan verkstad...
Hittade G T bilverkstad.... Efter att ha pratat med verkstad chefen och en mekaniker.... Så säger de att detta är ett svårt arbete då generatorn sitter nästan oåtkomlig.... Så de begär mer än fiat... 130:-€ vill de ha för jobbet..
Och fick en tid kl 09:00 nu på tisdag...

Autodoc har hört av sig, då jag gjorde en reklamation eftersom plast skyddet är trasigt...
Så nu vill autodoc att jag skaffar nya kartonger och returnerar generatorn...

Jag har förklarat min situation och att jag inte har en lämplig kartong och att jag inte tänker åka runt och leta efter någon ny kartong, utan att de ersätter mig för detta...
Svaret jag fick av Autodoc var att... Om orginal kartongerna är trasiga (de har gått sönder i transporten) så får jag skaffa nya kartonger.....
Vilket jag kanske kan göra om de ersätter mig... Kartonger är ju inget jag samlar på mig när jag åker med hb...

Visa bilaga 226887
Hej!
jag skulle laga kartongen med kraftig tejp, samt vira in generatorn i bubbelplast. Samt bifoga en lapp där det framgår att detta var skicket på kartongen vid leverans. Övriga kontakter onödiga. (Keep it simpel)
BBa
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
jag skulle laga kartongen med kraftig tejp, samt vira in generatorn i bubbelplast. Samt bifoga en lapp där det framgår att detta var skicket på kartongen vid leverans. Övriga kontakter onödiga. (Keep it simpel)
BBa
Autodoc har redan fått några foton på de söndriga kartonger, det är ju därför de vill att jag skall skaffa nya kartonger till returen.. :swoon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
jag skulle laga kartongen med kraftig tejp, samt vira in generatorn i bubbelplast. Samt bifoga en lapp där det framgår att detta var skicket på kartongen vid leverans. Övriga kontakter onödiga. (Kip it simpel)
BBa
Hejsan, grejen är att de inte litar på originalkartongerna, så i deras sändningar är originalkartongen alltid (vad jag har sett efter ett tjugotal köp) instoppad och vadderad i en av deras egna då större och kraftigare kartong för de litar inte på originalen. Men de är nog medvetna om att inte ens det funkar som skydd ibland.
Men de är också noga med att skicka en ny oskadad vara i stället för den som blivit sönderslagen vid en transport och även få tillbaka den skadade, troligen för att få ut någon transportförsäkring som inte funkar annars, och att de säkert inte har några reservdelar till sönderslagna varor.

Men, om delar är trasiga/inte funkar vid leverans så bryr de sig inte om att få tillbaka delen alls. Jag fick en rätt dyr startmotor en gång som var trasig helt enkelt. Efter ett enkelt samtal så skickade de en ny. Efter någon vecka ringde jag och sa att jag inte fått någon returetikett på mailen att skriva ut. Jaha sa hon.... Men den behöver vi inte ha tillbaka, det är bara att du kastar bort när den inte funkar......

Men tyvärr också vid transportskada så skall den trasiga varan i alla fall vara skickad i retur innan ny skickas. Ev. skall även någon titta på den sönderslagna delen innan de skickar en ny, så det tar tid.
Jag hade laddad upp med en ny kylare från dem och div. andra tillbehör för att snabbt kunna byta kylaren på en bil jag behövde ha farbar.
När allt var bortplockat i bilen och montering skulle starta så var ena baljan på kylaren spräckt (svart plast).
Hela proceduren med skicka tillbaka och kontroll innan ny vara satt igång, så det dröjde mer än två veckor innan jag fick ihop bilen igen.
Men den kylaren var nog sönderslagen i transporten/transporterna som skett innan i enbart originalkartongen, för deras kartong var stor, vadderad och helt oskadd.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det jag blir irriterad över är att för tillfället så erbjuder Autodoc mig ingen ersättning till inskaffa nya kartong...
Jag känner bara att jag har ingen lust att serva autodoc utan ersättning..

Jag tar det lugnt just nu.... Och har limmat plasten....
Så lyckas nästa verkstad att demontera och montera den nya.... Då av blåser jag returen...
Men ansöker om ersättning eller ny plast...

Med långsam kommer man långt.. :yes:;)
 

Kenneth Göteborg

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
14616
Medlemskap
2024
Det jag blir irriterad över är att för tillfället så erbjuder Autodoc mig ingen ersättning till inskaffa nya kartong...
Jag känner bara att jag har ingen lust att serva autodoc utan ersättning..

Jag tar det lugnt just nu.... Och har limmat plasten....
Så lyckas nästa verkstad att demontera och montera den nya.... Då av blåser jag returen...
Men ansöker om ersättning eller ny plast...

Med långsam kommer man långt.. :yes:;)
Det kanske står en bock efter ditt namn nästa gång du skall beställa något.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag hade jag en ny tid på en ny bilverkstad här i Igoumenitsa...
Denna gång både såg och hörde jag hur killarna jobbade hårt... Annat än på Fiat här i byn...
Så efter 2,5 tim med mutterdragare och avbrutna bultar är de klara, och då har jag också fått dubbla kablar från generatorn, och en kabel med äkta D+.

142:-€ totalt...

Sen körde jag ca 1km till LIDEL för att handla.... Mellan 52-54A laddar det nu ...
Efter Lidl så kör jag ca 11 km till "min plats"... Och då ser jag att laddningen går upp och ner.... :eek:
Nu fattar jag inget.... Kollade temp kurvan och tycker inte den ser farlig ut.... Eller skall laddningen vara såhär.... 50A....sen inget... Sen 50A...sen inget... Sen 25A.. Sen inget.... Osv... Osv... :msn_wall:


Screenshot_20230228_151958_com.beyondtel.sensorblue.jpg

Screenshot_20230228_160331_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hmm.. dessa kurvor ser ut som du har för lång uppdateringsfrekvens, dock så är det lite märkligt med så stor diff.
Kan det vara en regulator eller bms som når hög temp. och stryper strömmen?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hmm.. dessa kurvor ser ut som du har för lång uppdateringsfrekvens, dock så är det lite märkligt med så stor diff.
Kan det vara en regulator eller bms som når hög temp. och stryper strömmen?
Kan den solar regulatorn som jag skrev om i en tråd "Spikar" störa Renogy'n?
Tempen har inte varit högre än kurvan (se tidigare bild)
Nu körde jag på vägar där jag växlar upp/ner en hel del... Men varvtalet på motorn låg aldrig under 1000 rpm..
Nu har jag dragit alla kablar så snyggt, annars hade jag kunnat pröva dc-dc boostern på 60 A om den fungerar bättre... Kanske får nog ändå göra det en dag om det inte blir bättre...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan den solar regulatorn som jag skrev om i en tråd "Spikar" störa Renogy'n?
Tempen har inte varit högre än kurvan (se tidigare bild)
Nu körde jag på vägar där jag växlar upp/ner en hel del... Men varvtalet på motorn låg aldrig under 1000 rpm..
Nu har jag dragit alla kablar så snyggt, annars hade jag kunnat pröva dc-dc boostern på 60 A om den fungerar bättre... Kanske får nog ändå göra det en dag om det inte blir bättre...
Aha, du kör strömmen via Renogyn, ja då räcker det med 1A via mppt i Renogyn så stryps strömmen från generatorn till 25A, testa att sätta en Breaker på kabeln från solpanelerna när det är växlande sol, då borde du få jämnare ström från generatorn.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Aha, du kör strömmen via Renogyn, ja då räcker det med 1A via mppt i Renogyn så stryps strömmen från generatorn till 25A, testa att sätta en Breaker på kabeln från solpanelerna när det är växlande sol, då borde du få jämnare ström från generatorn.
Nää... Nu har jag varit otydlig... Eller så har du missuppfattat mig...
När motorn starta så kopplas solpanelerna över till den andra regulatorn... Så Renogy blir bara en dc-dc booster...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det kanske inte fungerar med att både solregulatorn och invertern laddar samtidigt.
Konflikt mellan dom?
Normalt så brukar det inte bli konflikt mellan de olika laddarna när det gäller lithium batteri.... De tar emot nästan allt, men jag har ändå funderat på detta, och skall en dag framöver bara ladda med dc-dc boostern.... Så får vi se vad den säger...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag tog jag mig tid till att felsöka... Så jag startar motorn och väntar....

Ganska så snabbt börjar laddningen sjunka för att snart stiga igen.... Osv osv...
Screenshot_20230301_132046_com.victronenergy.victronconnect.jpg

Kablar och skruvar är ok, ändå förstår jag inte varför laddningen fladdrar.... Så jag kopplar in D+.... Men det gör ingen skillnad....




Screenshot_20230301_132109_com.victronenergy.victronconnect.jpg
Så jag kopplar bort solregulatorn för att se om den stör dc-dc boostern...... Men inte gör det någon skillnad....

Screenshot_20230301_133909_com.victronenergy.victronconnect.jpg

kollar sen skruva anslutningarna i motor rummet... Men allt ser bra ut....
Så jag börja demontera Renogy'n... Och montera in den nya dc-dc booster på 60A för att se om den också bråkar...

Screenshot_20230301_134033_com.victronenergy.victronconnect.jpg
Och det gör den..... Ärligt talat så vet jag nu inte mer jag kan göra.... Kollar också mina bms:ar.... Men allt ser normalt ut...
Så jag bestämde mig för att återmotera allt... Medan jag skruvar av en kabel kommer jag åt baksidan på en automatiskt säkring.... Och känner att där är väldigt varm.... Så jag kopplar förbi säkringen.... Startar motorn.... Och ser att det laddar med ca 50A... Väntar ca 10 min.... Laddningen håller fortfarande ca 50A....
Så nu fungerar allt som det skall, utom automat säkringen som jag får byta ut...
Här inser jag att om man har en flir kamera så hade jag kanske hittat felet snabbare....
Min vän Costa dyckert upp med två pizzor... Så vi sätter oss och njuter av utsikten och "maten".... Och jag känner mig riktig nöjd med att jag hittade felet...
 

Bilagor

  • Screenshot_20230301_133909_com.victronenergy.victronconnect.jpg
    Screenshot_20230301_133909_com.victronenergy.victronconnect.jpg
    364,9 KB · Visningar: 1
Senast ändrad:
Toppen