• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Byta till led i ytterbelysningen

F

F.d. 50340

Guest
Hej!
Tänkte byta till led i ytterbelysningen, då vi använder bilen året om, så är det skönt att kunna ha ytterbelysningen tänd när bilen lämnas för några timmars bortavaro.
Men jag kan inte räkna ut hur jag kommer in i densamma!!:swoon:
Finns konstigt nog inget i dokumentationen heller, vilken annars är ganska omfattande.
Är det någon som har eller har haft något liknande och kan ge mig lösningen?
Niesmann Flair 7100 årsm.2000 ... bifogar några bilder :spinny:
 

Bilagor

  • 20151221_105132.jpg
    20151221_105132.jpg
    5,2 MB · Visningar: 32
  • 20151221_105146.jpg
    20151221_105146.jpg
    4,2 MB · Visningar: 13
  • 20151221_105126.jpg
    20151221_105126.jpg
    4 MB · Visningar: 13

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Byta till led i ytterbelysningen

Var tog du strömmen ifrån till ledbelysningen?
Undrar en med likadan bil. (Dethleffs Magic Edition)

Kjell

Hej.

Jag har gått in genom original ytterbelysning dels på en Magic Edition och dels på en Dethleffs Esprit. (Samma ytterbelysning). Limma en kabelkanal på bilen under markisen från LED-listens framkant till ungefär mitten på belysningskåpan och en kort bit kabelkanal vertikalt ner mot kåpan. (Se bif. bilder). Jag skarvade LED-listens kabel med en vit kabel som används till bordslampor och liknande. Ta bort kåpan och gör ett jack i överkant som passar den vita kabeln. Ta bort instrumentpanelen på insidan och kapa originalkabeln till ytterbelysningen. Dra ur den ur väggen och borra upp hålet så båda kablarna får plats, dra in kablarna och skarva ihop originalkabeln igen. Gå in i överskåpet till vänster om dörren och demontera högra gaveln som täcker baksidan av strömbrytarna. Där hittar du permanent 12V . Anslut LED-listens kabel till 12V via en dimmer, ( jag rekommenderar att du har en dimmer eftersom fullt ljus blir väldigt ljust och det kan inte användas som mysbelysning som man vill ha då och då).

Mvh / Roland
P1020905.JPG

P1020906.JPG
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Byta till led i ytterbelysningen

Jag har väl monterat på 50-60 husbilar men inte tagit kort på det.
Men vidare frågor kan vi ta via pm eller så ställ dom i min avdelning i företagsforumet.
 
Senast ändrad:

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.926
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Byta till led i ytterbelysningen

Hej.

Jag har gått in genom original ytterbelysning dels på en Magic Edition och dels på en Dethleffs Esprit. (Samma ytterbelysning). Limma en kabelkanal på bilen under markisen från LED-listens framkant till ungefär mitten på belysningskåpan och en kort bit kabelkanal vertikalt ner mot kåpan. (Se bif. bilder). Jag skarvade LED-listens kabel med en vit kabel som används till bordslampor och liknande. Ta bort kåpan och gör ett jack i överkant som passar den vita kabeln. Ta bort instrumentpanelen på insidan och kapa originalkabeln till ytterbelysningen. Dra ur den ur väggen och borra upp hålet så båda kablarna får plats, dra in kablarna och skarva ihop originalkabeln igen. Gå in i överskåpet till vänster om dörren och demontera högra gaveln som täcker baksidan av strömbrytarna. Där hittar du permanent 12V . Anslut LED-listens kabel till 12V via en dimmer, ( jag rekommenderar att du har en dimmer eftersom fullt ljus blir väldigt ljust och det kan inte användas som mysbelysning som man vill ha då och då).

Mvh / Roland
Visa bilaga 107072

Visa bilaga 107073

Hej!

Hur tar man bort belysningskåpan?

Hälsar Kjell
 
Toppen